Bulvár

2014.08.20. 15:25

A leggyakoribb trükkök, aminek mindenki bedől

Hogyan bírhatók rá az emberek a vásárlásra? Cikkünkben néhány gyakori fogásról olvashatnak.

Fejér Megyei Hírlap

Eredeti ár: soha nem is volt... Bemegyünk egy boltba, és az alkalmi akcióktól nem lehet látni. Csak most, csak két napig, csak a készlet erejéig tartanak olyan akciók, hogy például az eredeti, vagy az ajánlott 1200 forintos fogyasztói ár helyett 600 forintért kínálnak valamit. Ez lényegében annak a belátása, hogy mennyit hajlandók a boltok engedni ebből az árból úgy, hogy még így is profitjuk származzon belőle...

Ki tud ilyen leárazásnak ellentállni? Képünk csak illusztráció (Fotó: archív)

Extra nagy csak egy plusz százasért? A kis popcorn mondjuk 400 forint, a nagy 900, a közepes pedig 800. Ilyenkor azt gondoljuk, hogy nagy csak egy százassal drágább, mint a közepes és a legtöbb ember a nagyot választja. A közepes árazása csak azért történt meg így, hogy a drágábbat mégis kedvezőbbnek tartsuk. Ezt nevezi a marketingirodalom csali-, vagy aszimmetrikus dominancia-hatásnak. Szuvidolt csirke tízezerért? Az eredeti cikkben kifejezetten éttermek által használt árazási stratégiáról írnak, de mindnyájan találkoztunk már azzal a helyzettel, hogy egy adott termékpalettáról valamit nagyon túlárazottnak véltünk, miközben ahhoz képest egy egyáltalán nem rosszabb minőségű valami (vagy épp ugyanaz, csak más néven) olcsóbbnak számít. Itt a csalihatás egy kifinomultabb verziójáról van szó, az önkényes áradáshoz fogjuk viszonyítani a többi termék értékét is, így akkor is megvesszük az olcsóbbat, ha valójában az még mindig drága, csak az önkényes árhoz képest tűnik olcsónak.

Ha most nem, akkor soha... Olyan esetekben találkozunk ezzel a csapdával, ha az van kiírva az ajánlatra, hogy a készlet erejéig, vagy még két óráig, így olyan termékeket is hajlandóak vagyunk megvenni, amelyekre igazából semmi szükségünk nincsen. A beetetés klasszikus formája, legújabb formája a repülős jegyek foglalása (már csak három hely van!), vagy szállodai szobák (egy franciágyas szoba van már csak!).

Egyet fizet, kettőt kap. Mindig elfeledkezünk arról, hogy a második nincsen ingyen, csupán kettő darab eladása után az egy termékre jutó profitot csökkenti valamelyest a bolt. Vagyis azt kell figyelembe vennünk, hogy az akció előtt mennyi volt a termék ára. Ha akkor egy darabé mondjuk 10 ezer forint, akkor most a kettőből az egyik 16 ezer lesz, a másik pedig „ingyenes”. Vagyis nyolc-nyolcezer forintba kerül a kettő. Eközben természetesen még mindig profitot termel egy termék eladási árából az akciót hirdető üzlet, viszont pont akkor alkalmazzák ezt az árazást, amikor egy nagyobb tételben raktározott, de igazából kevésbé keresett terméktől akarnak megszabadulni a boltok.

Címkék#vásárlás

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!