Újabb áremelés a buszokon? Vonalmegszüntetés, tarifaemelés nélkül itt a vég

Székesfehérvár - Az Alba Volán levele szerint olyan rossz a helyzet, hogy ha Fehérvár nem fogadja el az általa kért azonnali áremelést és járatmegszüntetéseket, a helyközi közlekedés biztonsága is veszélybe kerülhet. A közgyűlés holnap dönt.

Házi Péter

Aki utazott mostanában  fehérvári autóbuszon, annak nem ismeretlen az a buszokon terjedő pletyka, miszerint az elmúlt hónapokban  bizonyos járatokon már a buszokba beletankolt gázolaj árát sem fedezték az arra felszálló utasok által kifizetett jegyek, bérletek. Úgy tűnik, tényleg nagy a gond,  másfél hete  azonnali intézkedések megtételét kérte az Alba Volán Zrt. vezérigazgatója, Tóth István a város polgármesterétől, hogy ezzel sikerüljön elkerülni a cég a teljes ellehetetlenülését, csődjét.  A vezérigazgató szerint amennyiben azonnali járatritkításokra és a tarifaemelésre nem kerül sor, úgy áprilisra  nem csak a helyi,  a helyközi közösségi közlekedés fenntartása  is veszélybe kerül, működőképes autóbusz hiányában járatkimaradásokra, akár leállásra is sor kerülhet! Csütörtökön rendkívüli közgyűlés lesz.

Az Alba Volán vezérigazgatójának levele szerint szerint amennyiben  a közgyűlés nem dönt a kért intézkedések bevezetéséről, akkor sem az alkatrészpótlást, sem a gázolaj beszerzését nem tudja finanszírozni tovább a közszolgáltató cég.  Javaslatuk szerint meg kellene szüntetni a Palotavárosban közlekedő 29-est, a Szedreskertet a Királysoron át a kórházzal összekötő 16A jelű járatot, valamint a Szedreskertből induló és a Béla úti köztemetőig közlekedő 19-est. Ugyancsak megszűnne a vasútállomás és az egykori Ikarus gyár portája között közlekedő 39-es jelzésű busz.  Ezen felül az iskolai napokon is csak az iskolaszüneti napok menetrendje szerint közlekedbe  a 10-es és a 24-es. Hétvégi buszok leállítását is javasolja a Volán: nem közlekedne az Auchan áruházat kiszolgáló 11A, 12A, sem a 13G, 26G, M26, 27 és a 16-os járat sem.
Mindezen felül  a januári 4,5 százalékos áremelést követően  újabb, 10,3 százalékos áremelést javasol a cég, ezen belül a nyugdíjas és tanulóbérletek ára 20,1 százalékkal, 500 forinttal, havi 2400-ról 2900 forintra nőne. Mindezek havi 14,6 milliós spórolást eredményeznének.


Megkerestük Tóth Istvánt, az Alba Volán Zrt. vezérigazgatóját, aki elmondta, hogy ha az előterjesztésben szereplő javaslatot megszavazza a testület, a teljes veszteségnek csak a 40 százaléka tűnik el.
- Bevételeink három forrásból tevődnek össze.  Az utasok által fizetett részből, az árkiegészítésből, amit az állam fizet a kedvezményezettek (nyugdíjasok, diákok, stb.) után és a helyi közlekedés úgynevezett normatív támogatásából. Mind a három kevesebb volt, mint az a fehérvári önkormányzat által megrendelt szolgáltatásból eredt volna, miközben a kiadásaink folyamatosan nőttek - mondta a vezérigazgató.  Az önkormányzat a veszteségből 2010-ben 70 milliót, 2011-ben 69 milliót tudott téríteni, így tavaly  370 millió veszteséget volt kénytelen elkönyvelni a cég.
- Már nem tudunk költséghetékonyabbak lenni,  megvontuk a cafeteriát, spórolunk mindenütt, ahol csak tudunk. Gazdálkodásunk ismert az önkormányzat előtt, hiszen teljes pénzügyi átvilágítást ajánlottunk fel, s ez meg is történt. Átlátva a helyzetet vészforgatókönyvet dolgoztunk ki, ez kerül most a testület elé.
- Méltatlan ez a helyzet, az államnak többet kellene vállalnia, politikai döntésre és azt követően gazdasági intézkedésekre lenne szükség - fogalmazta meg szigorúan vett magánvéleményét a vezérigazgató, utalva egyben arra, hogy bár egyelőre csak a BKV helyzetétől hangos a média, de a megyei Volán-vállalatok is sorra be fognak dőlni, ha nem változik a helyzet.

Cser-Palkovics András a napokban levélben kereste meg Völner Pál államtitkárt, akitől  egyeztetést kért az állam által meg nem fizetett, kedvezményes és ingyenes utazásokhoz kapcsolódó térítések ügyében. Ebben a levélben azt is jelzi, hogy bár már korábban  megkereste az Alba Volán  tulajdonosát, a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt-t is az ügyben, nem sikerült egyezetni. Lapunk kérdésére, miszerint várhatóan elfogadja-e a holnapi közgyűlés a cég javaslatát, a polgármester annyit mondott, véleménye szerint a vonalak megszüntetése nem lenne célszerű a nyártól életbe lépő teljesen új menetrendig, a díjemelés mértékében pedig biztosan lesznek viták.

Másutt is túlélésért küzd a volán

- Dunaújvárosban sem rózsásabb a helyzet, mint Székesfehérváron - mondta Erdős Sándor, az Alba Volán dunaújvárosi üzemigazgatója. Ugyanakkor nem kívánt nyilatkozni a részletekről, mivel most is zajlanak a tárgyalások a dunaújvárosi önkormányzattal a helyi Volán-üzem tetemes veszteségeinek mérsékléséről.
Erdős megjegyezte: beszállítóik és hitelező bankjaik kezében van a sorsuk, mindennapi küzdelmet folytatnak.
Korábbi értesüléseinkből úgy tudjuk, hogy még 2010-es összegekről is vita van a cég és az önkormányzat között. Az Alba Volán csődje az itteni üzem végét is jelentené, tette hozzá az igazgató.

A közgyűlés januárban 50 milliót szavazott meg az Alba Volánnak. Részletek itt!

A tavalyi évet 700 milliós veszteséggel zárta a vállalat. Részletek itt!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!