Agyserkentés vizsgák előtt

2017. április 21., 13:43 szerző: S. Töttő Rita fotós: S. Töttő Rita
komment
Az érettségi és egyéb jelentős vizsgák közeledtével a diákokban is nő a stressz és a tanulási „kényszer”.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

A felkészülési időszakban az idegrendszer és az agyi folyamatok is csúcsra vannak járatva – a sikeres tanuláshoz adunk most tanácsokat, érettségiző diákok és táplálkozástudományi szakember segítségével.

Ahhoz, hogy sikeresen szerepeljen valaki egy vizsgán, számos feltételnek teljesülnie kell – persze azon túl, hogy a tudás a birtokában legyen az illető.

A tudás megszezését és előhívását azonban számos körülmény befolyásolja, ami azonban nem mindig tudatosodik a felkészülő diákban. Sok minden segíthet – árulja el kérdésünkre Supliczné Tóth Mária, táplálkozástudományi szakember, egészségtan tanár, fitoterapeuta, aki szerint például fontos, hogy ebben az időszakban a táplálkozás könnyű és jól emészthető ételekből álljon.

– Az emésztés sok energiát igényel, főleg az állati eredetű fehérje, ezért többször egyenek keveset a vizsgára készülők tanulás közben. Ilyenkor előnyt élvezhetnek a szénhidrát tartalmú élelmiszerek, mivel az agy a szőlőcukrot, azaz a glükózt tudja jól hasznosítani és energiává alakítani – hangsúlyozza Supliczné, hozzátéve: természetesen a folyadék bevitelre is figyelni kell! Az igazi citromból készülő limonádé és bizonyos gyógyteák fogyasztása is javasolt. Segíthet a homoktövis, a vörös és feketegyümölcsből készült, a ginseng, withania somnifera, a centella asiatica, a zöld és a vörös tea, a páfrány fenyő vagy a mate levél. De a jó minőségű étcsokoládé mértékkel fogyasztása is hasznos lehet!

Csapó Annamária, Éliás Balázs és Pongrácz Flóra, a fehérvári Comenius érettségire készülő tanulói – nekik is megvannak a jó módszereik a tanuláshoz Fotó: S. Töttő Rita

Természetesen, hangsúlyozza a szakember, a megfelelő vitamin és ásványi anyag bevitel is alapfeltétele a koncentrált gondolkodásnak és a memória jó működésének. Az A,D, E és B-komplex vitaminok bevitele ilyenkor pluszban is tanácsolható. Emellett a telítetlen zsírsavakra is figyeljünk, mert a túlzott telített zsírok fogyasztása (ami sajnos jellemző a táplálkozásunkra) is hozzájárul a koncentrációzavarhoz és fáradékonysághoz.

Vannak „klasszikus készítmények is a memória pallérozására, ilyen a gingko biloba, glutaminsav, a lecitin, a bakopa, a gotu kola, de az omega 3 zsírsav és a ginseng is ilyen. A szakember azonban hozzáteszi: a kávéval csínján bánjunk, közvetlenül a gyógynövényekkel együtt ugyanis nem fogyasztható! És kiemeli: az energiaitalok pedig hosszabb távon inkább rontják a teljesítményt!

És ahogy a diákok látják

A diákoknak is megvannak a maguk módszerei a sikerhez. Érettségire készül például a fehérvári Csapó Annamária, aki szerint a rutinok kialakítása, a tananyag beosztása, az alvás, a mozgás és az étkezés összhangja segíti elő a sikeres tanulást.

Éliás Balázs szintén a nagy vizsgára készül a Comenius Angol-Magyar Két Tanítási Nyelvű Iskolában: az ő véleménye az, hogy az alapos vázlatolással lehet kikövezni a sikeres érettségi vizsga útját. Balázs szerint már a vázlat írása közben sokat tanulhat az ember, később pedig ezeket az írásokat átnézve lehet mélyíteni a tudást. Minden nap fordítani kell egy kis időt a vázlatok átnézésére - javasolja a fiatalember.

Pongrácz Flóra, az előbbi megszólalók osztálytársa. Ő továbbá a sok alvást és a kipihentség fontosságát említi, mindamellett, hogy a korábbi érettségik feladatait javasolja gyakorolni.

A diákok egyetértenek abban, hogy a könyv fölött görnyedve könnyen elfárad az ember. Ilyenkor kicsit érdemes kikapcsolni, lazítani, pihenni, s akár elfogyasztani egy serkentő hatású teát, amelytől új erőre kapnak.

S. Töttő Rita

2017. április 21., 13:43 szerző: S. Töttő Rita fotós: S. Töttő Rita

Hozzászólások

Részletes műsor



Műsorok betöltése...