Gazdaság

2015.07.02. 12:29

Amerikát is megelőztük! Dinamikusan növekszik az internetes áruházak forgalma

Míg a szuper- és hipermarketekből ritkán távozik a betérő vásárlás nélkül, a webáruházakban a látogatók állítólag mintegy 98 százaléka csupán nézelődik.

B. Kiss László

Ugyanakkor a magyarországi webáruházak 76 százaléka növelte forgalmát 2014-ben, és csak hat százalékuk számolt be a forgalom csökkenéséről - tűnik ki egy felmérésből, melyben 790 webáruház vett részt.

A kutatást összegző közlemény szerint egy vásárlás alkalmával átlagosan 20 ezer forintot költ el egy vásárló, és ez az érték 2 ezer forinttal alacsonyabb az egy évvel korábbi felmérésben szereplő értéknél. Száz látogatóból átlagosan 1,35 vásárol a webáruházakban.

Az idei felmérés alapján az interneten legjobban értékesíthető termékek listáján az első öt helyen a barkácsgépek és szerszámok, az autó- és motoralkatrészek, a szórakoztató elektronika, a könyvek illetve a háztartási és vegyiáruk állnak.

A legelterjedtebb fizetési mód Magyarországon továbbra is az utánvét, a webáruházak 90 százalékánál lehet így fizetni, de már több mint egyharmaduk bankkártyás fizetést is biztosít. A mobil fizetési megoldás csupán az internetes áruházak 2 százalékánál lehetséges.

Fotó: Thinkstockphotos.com

A szállítási módok közül a házhozszállítás az áruházak 91 százalékánál, a személyes átvételi lehetőség 75 százalékuknál vehető igénybe. A felmérés szerint egyre többen (69 százalék) rendelkeznek mobilra optimalizált webáruházzal. A internetes üzletek 89 százaléka kizárólag Magyarországon értékesít, és háromnegyedüknél mindössze egyetlen ember foglalkozik a webáruházspecifikus tennivalókkal.

Ugyancsak a webáruházak forgalmának dinamikus növekedéséről számol be több más felmérés is.

Az Ecommerce Europe adatai szerint az európai e-kereskedelmi szektor 2014-ben átlagosan 14 százalékkal bővült, forgalma elérte a 126 ezer milliárd forintot (423 milliárd eurót), az eNet adatai szerint a magyar e-kereskedelem pedig 26 százalékkal nőtt, a forgalma pedig elérte a 273 milliárd forintot (kevesebb mint egymilliárd eurót) - közölte a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SzEK.org).

Az előrejelzések szerint 2015-ben az európai e-kereskedelmi forgalom 12,5 százalékkal bővül, Magyarországon pedig 26 százalékos növekedés várható.

Világszinten az európai e-kereskedelmi piac szilárdan tartja a második helyét és csak az ázsiai piac előzi meg, mely első helyezését a még mindig kiaknázatlan kínai e-kereskedelmi szektornak köszönheti, az észak-amerikai régió pedig a harmadik helyezett.

A közlemény szerint az európai GDP-n belül egyre jelentősebb arányt képvisel az e-kereskedelmi szektor: míg 2009-ben csupán 1,27 százalékát adta, 2014-re már 2,45 százalékos volt a hozzájárulása. Az előrejelzések szerint az e-kereskedelem részaránya a GDP-ben 2020-ra már a 6 százalékot is elérheti.

Az e-kereskedelmi szektor által közvetve vagy közvetlenül létrehozott európai munkahelyek száma a becslések szerint megközelíti a 2,5 milliót.

A SzEK.org szerint az Egyesült Királyság a legnagyobb e-kereskedelmi piac Európában, tavalyi forgalma 14,7 százalékos növekedéssel 38 ezer 100 milliárd forintot (127 milliárd eurót) ért el. A német piac növekedése ezzel szemben csak 12,3 százalékos volt és 21 ezer 300 milliárd forint (71 milliárd euró) forgalmat bonyolított le, míg a francia 11,2 százalékkal nőtt, 16 ezer 800 milliárd forint (56,8 milliárd euró) volt.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!