Gazdaság

2017.08.22. 19:35

Arccal az étkezési alma felé: A hazai ültetvények területének háromnegyede immár korszerűtlen

Pillanatnyilag keresleti piac van almából, de ez nem szabad hogy megtévessze a termelőket.

B. Kiss László

Magyarország a kontinens hetedik legnagyobb almatermelője; az almaszüret itthon már augusztus közepén megkezdődött és októberig tart, a betakarítást munkaerőhiány nehezíti. A magyarországi almásokat az uniós átlagnál valamivel kisebb aszály- és fagykárok érték, ezért a magyar étkezési és ipari alma iránt megnőhet a kereslet külföldön is - közölte lapunkkal a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, amely ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy a mostani keresleti piac és a várhatóan magasabb idei termelői árak ne tévesszék meg a termelőket. Az ültetvényszerkezetben, technológiában jelentős fejlesztésre van szükség, hogy a magyar alma versenyképes legyen Európában. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) almatermesztők és kiskereskedelmi áruházláncok részére szervezett szakmai megbeszélésén elhangzott: idén mintegy 500-550 ezer tonna alma várható hazánkban, melyből 150-200 ezer tonna az étkezési; a mennyiséget az esetlegesen elnyúló kánikula negatív irányba befolyásolhatja. A magyar fogyasztók körében hagyományosan a legnépszerűbb fajta a Gála, a Golden, a Jonagold, az Idared, a Jonathan és a Red delicious. Az almások több mint kétharmada Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében található.

Kampány indul az alma népszerűsítéséért: az egy főre jutó hazai fogyasztás a korábbi mennyiség felére esett vissza Fotó: wikipédia

A jövőben jelentősen növelni kell az étkezési alma arányát az iparival szemben - hangzott el a tanácskozáson. A hazai fajta- és ültetvényszerkezet 25 éve gyakorlatilag csak minimálisan változott, csupán az ültetvényterület 20-25 százaléka mondható korszerűnek. Továbbá a munkaerő-igényes ágazatot a munkaerőhiány jelentősen hátrányos helyzetbe hozza, amihez számos termelő a közfoglalkoztatás és a szezonális mezőgazdasági munka könnyebb és motivált átjárásában látja az egyik megoldást.

A NAK idén - a már zajló gomba- és dinnyekampány mellett - az alma fogyasztását ösztönző kampányt is indít. A mintegy másfél hónapos almakampány október közepén indul, hét kiskereskedelmi áruházlánccal és az Agrármarketing Centrummal együttműködésben. A kampány célja, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét a jó minőségű hazai almára, és megismertesse a vásárlókkal a fajtaválasztékot.

Az alma beltartalmi értékei kiválóak, ennek ellenére szerte a világon csökken a fogyasztása; míg itthon is korábban évente fejenként mintegy 30 kilogramm volt, ma már ennek csak a fele. Az induló kampány a termelők piacainak stabilizálását is szolgálja.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!