Gazdaság

2015.08.23. 12:15

Az elszámolás kapcsán kapnak-e az ügyfelek kamatot?

Az elszámolás kapcsán kapnak-e az ügyfelek kamatot? S mi módon jutnak hozzá?

Szente Hilda

A banki elszámolással kapcsolatos további kérdésekre ezúttal is Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője válaszol.

- A már megszűnt forint és a devizaszerződésekkel kapcsolatos elszámolás kapcsán kapnak-e az ügyfelek a túlfizetésekre kamatot?

- Igen. A forint szerződések tekintetében a szerződés megszűnésének napjától kezdődően jár a kamat, mégpedig az aktuális naptári félév első napján érvényes egybanki alapkamattal kell azt kiszámolni.

A deviza szerződések estében szintén az aktuális naptári félév első napjától, az adott devizanemre vonatkozó, érvényes 3 hónapos pénzpiaci kamattal (CHF LIBOR, EURIBOR) felkamatoztatva növelt összeget kapja vissza az ügyfél.

- Hogyan, mi módon kapják vissza az összeget?

- A kamat a tisztességtelenül felszámolt költségekkel, díjakkal egy időben átutalással vagy pénztári készpénzkifizetéssel történhet. Ha az ügyfélnek van a pénzügyi intézménynél számlája, úgy a kifizetendő összeget ezen a számlán kell jóváírni az elszámolás kiküldésétől (vagyis a postára adásától) számított 15 napon belül. A készpénzes kifizetés úgyszintén 15 napon belül történik. Előfordulhat, hogy a hitelt folyósító bank nem rendelkezik fiókhálózattal. Ebben az esetben az elszámolásról küldött értesítésben felajánlhatja a postai úton történő kifizetést is.

- Honnan tudja meg a hiteles, hogy a bankja kiküldte neki is az elszámoló levelet?

- A bankoknak a forint és deviza hitelszerződésekkel kapcsolatos elszámolási kötelezettsége ugyanolyan, mint a devizaalapú szerződések esetében volt. Vagyis összesen két hónap (jelen esetben augusztus és szeptember) áll rendelkezésükre, hogy minden érintett ügyfelét írásban, tértivevényes levélben tájékoztassa. A különbség csupán annyi, hogy a nullás értesítőket nem kell kiküldenie. Vagyis nem kell levelet írni azoknak az ügyfeleknek, akiknél nem volt tisztességtelen, egyoldalú szerződésmódosítás.

Az eljárás menetében az is változatlan, hogy az összes bankfiókjában, illetve az internetes honlapján is tájékoztatási kötelezettsége van, mégpedig abban az esetben, amikor valamennyi érintett ügyfélnek kiküldte az elszámolást.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!