Gazdaság

2017.03.23. 13:14

Tiltakoznak a magyar fuvarozók - Több tízezer eurós bírsággal is sújthatják őket

Súlyos versenyhátrány jelentenek a magyar közúti fuvarozóknak azok az intézkedések, amelyeket több uniós tagállam is bevezetett.

B. Kiss László

Az egységes uniós piacért és a tisztességes versenyért emeli fel szavát a közúti fuvarozók magyar érdekképviseleti szerve, a NiT Hungary. Az elmúlt években ugyanis Németországban, Franciaországban, Olaszországban – és január óta – már Ausztriában is jelentős, valójában piacvédelmet szolgáló korlátozásokat vezettek be a külföldi fuvarozókkal szemben. Ezek az intézkedések sokszor teljesíthetetlen adminisztrációs terheket rónak a magyar fuvarozó vállalkozókra is.

Az ipartestület által jogellenesnek tartott rendelkezések a fuvarozó vállalkozóknak előírják, hogy a tagállamokon áthaladó gépjárművezetőik bérét az országonkénti minimálbérhez igazítsák, útjaikat regisztrálják. Az indokolatlan korlátozásokkal az utóbbi négy évben jelentős fejlődésnek indult hazai fuvarozó vállalkozások versenypiaci hátrányba kerülhetnek, ami odáig vezethet, hogy közel tizenötezer gépjárművezetőnek szűnhet meg az állása. A probléma megoldását sürgető NiT Hungary vállalkozóinak körében aláírásgyűjtésbe kezdett. A szervezet a magyar fuvarozók nevében szólítja fel az Európai Parlamentet és az Európai Bizottságot, hogy akadályozza meg egyes tagállamok megszorításait, mert azok ellehetetlenítik a magyar fuvarozókat.

A négy országban bevezetett intézkedések jelentős anyagi és adminisztrációs terhet jelentenek
Archív fotó: Molnár Artúr

A kelet-európai tagállamok az elmúlt években megnövelték nyugat európai részesedésüket a közúti fuvarozási piacon. 2013 óta hazánkban is jelentős beruházások történtek, amelynek következtében a magyar fuvarozók is jelentős piacelőnyhöz jutottak az Unió nyugati felében. A korlátozás bevezetésével a négy tagállam saját piacvédelmét igyekszik biztosítani, azonban ezzel teljes adminisztratív káoszt teremt, és jelentős akadályt gördít a külföldi szolgáltatók felé – állítja az érdekképviselet.

– Aláírásokkal tiltakozunk a minősíthetetlen szituáció ellen, amelyeket május 15-ig gyűjtünk az ország tizenegy pontján. Ezt követően nyújtjuk be petíciónkat az Uniónak. Nincs kompromisszum, mert az Unió alapelvét sérti a tagállamok korlátozó intézkedése, az adminisztrációs szigorítás. A magyar fuvarozó vállalatok állandó fenyegetettség alatt állnak, egy-egy bírság ugyanis tönkreteheti a teljes céget" – mondja Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára. A négy ország különböző adminisztratív igényeinek megfelelni csak úgy lehet, ha a vállalkozók ennek kiszolgálására és a bírságok elkerülésére egy külön embert alkalmaznak. Az apparátus egy fős növelése éves viszonylatban legalább három millió forintba kerül egy-egy cégnek. Füle László, a NiT Hungary elnöke pedig úgy fogalmazott, hogy olyan ez az egész, mint egy focimeccs, amelynek játék közben írják át a szabályait.

Természetesen az Alba-Zöchling Kft-t is érintett az Európai Unió több tagállama által bevezetett, a „szociális dömping" elleni intézkedésekben. Az egyes országok szabályozása eltérő, van, ahol elegendő utólag igazolni a feltételeknek való megfelelést, de van ahol előírják, hogy a gépkocsivezetőknél ott legyen minden olyan hatósági igazolás, mely az adott ország minimálbérének kifizetését alátámasztja – tudtuk meg Cserta Jánostól, a közúti fuvarozással is foglalkozó, fehérvári társaság ügyvezetőjétől. Jelenleg a cég egy munkatársa munkaidejének nagy részében azzal foglalkozik, hogy a szükséges dokumentumokat beszerezze a fuvarba induló gépkocsivezetők részére. Ezeket az okmányokat folyamatosan aktualizálni kell, figyelemmel kísérni, Mindez igen jelentős adminisztrációs és anyagi terhet ró a társaságra. Ráadásul ezen szabályozások korlátozzák a cég tevékenységét, hiszen addig, amíg a gépkocsivezetők részére be nem szerzik a minden előírásnak megfelelő okmányt, csak korlátozott számban tudnak fuvarfeladatot végezni az érintett országokban. Ez pedig problémát jelenthet a szerződéses munkák, a megbízókkal kötött megállapodások végrehajtásában – magyarázta Cserta János.

Keddi lapszámunkban adtuk hírül, hogy az osztrák hatóságok már büntetik azokat a külföldi fuvarozókat, akik elmulasztják előzetesen bejelenteni az Ausztriába belépő, ott árut vagy utast felvevő, illetve letevő sofőrt, akinek ott tartózkodása idején – napidíj gyanánt – az osztrák minimálbérnek megfelelő összeget kell fizetni. A bírság – munkavállalónként – több tízezer euróra is rúghat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!