Gazdaság

2015.09.01. 16:29

Fontos tudnivalók az elszámolásról

Az elszámolási törvény kapcsán tovább kérdeztük Dr. Kispál Editet, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivőjét.

Szente Hilda

Először azt tudakoltuk, hogy mit jelent a nullás elszámolás.

- A nullás elszámolás azt jelenti, hogy a bank nem módosította a hitelszerződést egyoldalúan, illetve menet közben nem számolt fel olyan költséget, amit a Kúria tisztességtelennek mondott ki, vagyis a fogyasztó részéről nincsen túlfizetés, tehát a banknak nincsen visszafizetési kötelezettsége.

Az ilyen esetekben a jelenlegi elszámolás alkalmával, vagyis a devizahitelek és a forinthitelek kapcsán a pénzügyi intézménynek nem kell az elszámoló levelet a fogyasztó részére megküldeni.

- Van-e a túlfizetésre kamat?

- Igen van. A törvény értelmében a még élő és a már megszűnt szerződések esetében is van a túlfizetésre kamat. A megszűnt forint szerződések esetén a jegybanki alapkamattal, míg deviza szerződés esetében az adott devizára irányadó pénzpiaci kamattal megnövelt összeg kerül kifizetésre. A még élő szerződések esetében a február 1-i fordulónaptól kell a kamatot kiszámítani, és a visszatérítendő összeggel együtt a még hátralévő tartozást csökkenteni.

- Kik kérheti a bankoktól az elszámolás megküldését?

- Egyrészt azok a fogyasztók, akik a törvény értelmében egyértelműen érintettek az elszámolásban, vagyis a hitelt felvevők, továbbá az adóstársak, a kezesek és a jelzálog kötelezettek is. Az elszámolás kapcsán az adóstárs, kezes és jelzálog kötelezett csupán tájékoztató levelet kérhet és kap a banktól, intézkedni csak írásos meghatalmazás útján tud. Fontos, hogy a fogyasztónak visszajáró túlfizetés készpénzben történő átvételére a bankok csak az MNB rendeletben előírt formai követelményeknek megfelelő meghatalmazás fogadnak el, azaz a meghatalmazást közjegyző által kell hitelesíttetni, vagy ügyvédi ellenjegyzéssel kell ellátni. A hitelt felvevő viszont eljárhat az ügyben, vagyis jogosult önállóan intézkedni, panaszt tenni, jogi segítséget kérni a Pénzügyi Békéltető Testülettől, amennyiben az elszámolással kapcsolatban valamilyen problémája adódik.

- Hogyan lehet kérni a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) segítségét?

- A PBT eljárás megindításához egy formanyomtatványt kell kitölteni, amely letölthető az MNB és a pénzügyi intézmények honlapjáról is. A kérvényhez az összes olyan iratot csatolni kell, amellyel a fogyasztó tudja bizonyítani az igazát. Utólag már nincsen lehetőség iratok pótlására. Fontos továbbá a határidő betartása is. A fogyasztó először a pénzügyi intézménynél tehet panaszt írásban, az igazát alátámasztó dokumentumokkal együtt, és csak annak eredménytelensége esetén fordulhat a Pénzügyi Békéltető Testülethez, az elutasítást követően 30 napon belül.

A panaszosok alapvetően három esetben kérhetik a PBT segítségét. Amennyiben a fogyasztó a szerződés típusának megfelelő időpontban, a közzétételt követően 60 napon belül nem kapta meg bankjától az elszámolást,

Második esetben akkor, amennyiben a banktól kapott elszámolással az ügyfél nem ért egyet, mert abban a szolgáltató számolási hibát vétett, vagy helytelen adatból számolt,

Illetve harmadszor akkor, amennyiben a fogyasztó írásban, a megadott határidőn belül panasszal élt a bank felé, de azt elutasították azzal az indokkal, hogy panasza elkésett volt.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!