Gazdaság

2015.09.03. 11:27

Harmincmilliárd forintos fejlesztés és 300 új munkahely Székesfehérváron

Székesfehérvár – Harmincmilliárd forintos fejlesztést valósít meg, s háromszáz új munkahelyet teremt a japán DENSO cég Székesfehérváron, a vállalatcsoport európai „zászlóshajójánál”.

Dávid Erzsébet

A nagyszabású projektet Jiro Ebihara, a leányvállalat elnöke vezényli le. Valamivel több, mint két éve, – ahogy fogalmaz – szerencsés időben, pont akkor érkezett Fehérvárra, amikor megszületett a döntés az európai piacot autó alkatrészekkel ellátó gyár termelésének bővítéséről, s egy újabb jelentős fejlesztésről. A magyarországi munka igazán „testhez álló” feladatot jelent számára, mivel Japánban, az anyavállalat mérnökségén, az új termékek gyártósorainak tervezésén dolgozott. De nemcsak a feladat volt vonzó, Fehérvár is elnyerte a tetszését.

– A belvárosban járva, mindig megállapítom, elismerésre méltó, ahogy sikerült egyensúlyt teremteni Fehérvár rangos történelmi múltja és a Sóstó Ipari Park üzemei által is megtestesített, 21. századi jelen között, s a kettő együtteséből megteremteni egy virágzó települést. Cégvezetőként pedig az jelent sokat a számomra, hogy a gyár céljainak, elképzeléseinek megvalósításához minden segítséget megkapunk a város vezetésétől, az önkormányzattól. Úgy érzem, jó együttműködést sikerült kiépítenünk – mondja a vállalat első embere. De Jiro Ebihara nemcsak cégvezetőként, hanem magánemberként is jól érzi magát Magyarországon és Székesfehérváron. Ebben – mondja – a kedves fogadtatás és az elfogadás mellett része van annak is, hogy vele van a felesége, aki elkísérte itteni „állomáshelyére”.

Három felnőtt lánya Japánban maradt ugyan, de őket sem kell hosszú ideig nélkülözniük a szülőknek. Mivel a „gyerekek” – mint a japán fiatalok általában –, nagyon kíváncsiak Európára, az idén nyáron, édesapjuk szabadságának idejére, ők látogattak el Magyarországra.

Jiro Ebihara, a székesfehérvári leányvállalat elnöke hangsúlyozta: a DENSO a képzést, az oktatást tartja a legjobb befektetésnek
Fotó: Borbély Béla

A 30 milliárd forintos projekt megvalósításánál az egyik jelentős gondot a fehérvári munkaerőhiány okozza. A következő időszakban ugyanis háromszáz új dolgozóra van szüksége a jelenleg mintegy ötezer munkavállalót foglalkoztató cégnek. S miután a megyeszékhelyen és a környékén már csak elvétve találni szabad munkaerőt, a cég kénytelen az ország távolabbi vidékeiről felvenni dolgozókat. A kérdésre, hogy a szakképzetlen munkavállalók miként tudnak alkalmazkodni a cég magas műszaki, minőségi és biztonsági követelményeihez, a cég elnöke kifejtette:

– Bár kétségtelen, az itteni dolgozók többsége a japán munkatársainknál kisebb műszaki alaptudással érkezik hozzánk, de tapasztalatom szerint nagyon komolyan veszik a munkát, s akárcsak a szigetországbeli kollégáik, ők is megbecsülik a miénkhez hasonlóan stabil munkahelyet. Mi pedig nagy hangsúlyt fektetünk az oktatásra. A cégnél szabályozottak a munkafolyamatok, világosan megfogalmazottak a biztonsági és egyéb előírások, s azokat a vállalati oktatás keretében a dolgozók többsége jól elsajátítja és precízen be is tartja. A vállalat hosszú távon tervez Fehérváron, ezért számunkra a legjobb befektetés a képzés. A hosszú távú foglalkoztatás lehetősége mellett igyekszünk a dolgozóinknak olyan feltételeket is biztosítani, amelyek miatt szívesen jöjjenek hozzánk, s maradjanak nálunk – hangsúlyozza a japán cégvezető.

A harmincmilliárdos fejlesztés részleteiről Jiro Ebihara elmondta: nem területi bővítésben gondolkodnak, hanem a meglevő lehetőségek jobb, hatékonyabb kihasználásával akarják növelni a termelékenységet.

– Nem követjük szolgai módon a Japánban alkalmazott módszereket, hanem az itteni viszonyokhoz igazodva szándékozunk megtalálni a legoptimálisabb megoldásokat. Bár tervezzük a Japánban használt magas színvonalú csúcstechnológiák, fejlesztések bevezetését is Fehérváron, törekszünk arra, hogy magyar emberekkel, magyar fejlesztésekkel és minél több magyar beszállítóval – jelenleg a beszállítók mintegy 30-35 százaléka hazai vállalkozás – együttműködve haladjunk előre – hangsúlyozza Jiro Ebihara.

A fejlesztés egy része a dízel alkatrészek következő generációjának gyártására való felkészülést szolgálja. E téren már komoly sikerről is beszámolt a cég elnöke. Tájékoztatása szerint a fehérvári gyár olyan közös nyomócsővel -common rail-lel – jelent meg az európai piacon, amely az eddigieknél környezetkímélőbb, jobban hasznosítja az üzemanyagot, s máris új vevőket szerzett a vállalatnak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!