Gazdaság

2017.02.02. 11:12

Hazánkat is érzékenyen érintené, ha Trump beváltaná fenyegetéseit

Mivel az autóipar hazánk gazdaságának húzóágazata lett, egyáltalán nem mindegy, hogy Trump tényleg beváltja-e az ágazatot érintő súlyos fenyegetéseit.

B. Kiss László

Az új amerika elnök az autóipart illetően is – úgymond – belecsapni készül a lecsóba. Milyen realitása van annak, hogy Trump beváltja fenyegetéseit, és ha igen, akkor annak milyen hatása lesz a nemzetközi autóiparra? – ezt tudakoltuk a móri Svéhlik Csaba professzortól, kétszeres Európa-díjas autókonstruktőrtől, nemzetközi autóipari szakértőtől.

– Az új amerikai elnök Donald Trump – meglehetősen negatív hangnemben – már a kampányában is sokat foglalkozott a nemzetközi autóiparral. Mindezt az autóipari döntéshozók nagy megrökönyödésére teszi, hiszen Nagy-Britanniának az Európai Unióból való kilépési szándéka már egyébként is nagy kihívás és bizonytalanság elé állítja az autógyárakat. Az elnök lazítana a környezetvédelmi szabályokon és eltörölné a teljesen elektromos hajtású autók 7500 dolláros szövetségi adókedvezményét. Ezáltal az egyébként is drága elektromos autók „sármja” erősen csökkenne mind a gyártók, mind a vásárlók szemében, ami alapvető változásokat hozna a jövő gépkocsija fejlesztési trendjeiben.

A móri ipari park. Az itt található cégek szinte kivétel nélkül autóipari beszállítók. A megyének is van tehát féltenivalója Fotó: Hrubos Zsolt

– Az elnök szankciókkal fenyegette meg azokat az amerikai autógyárakat is, akik az országon kívülre viszik a termelést...

– Trump beszédeiben gyakran fenyegetőzik a Kanada, USA és Mexikó alkotta, közel 25 éves észak-amerikai szabadkereskedelmi megállapodás felrúgásával is, Mexikót okolva az amerikai autóipar leépüléséért. Az igaz, hogy az utóbbi néhány évtizedben az olcsó Mexikó főként az amerikai piac közelsége miatt lett számos márka kedvelt befektetési célpontja, amelynek következtében a világ negyedik legnagyobb jármű-exportőrévé válhatott, de mindez csekély mértékben történt az amerikai autóipar rovására. Sőt, az értékképzési láncban egy egészséges tisztulási folyamat következett be, amelynek pozitív hozadékaként – hosszú pangás után – az amerikai járműgyártás fellegvára, Detroit környékén ismét az autóipar a húzóiparág. Az utóbbi években 350 ezer új munkahely létesült, amelyek többsége tudásalapú, magas hozzáadott értéket képviselő fejlesztői és mérnöki munkahely. Továbbra is itt található a Ford és a GM központja, akárcsak jó néhány nagy beszállítóé. Ezen kívül a Toyota, a Subaru, a Nissan, a Hyundai-Kia, a Volkswagen és a Honda kutatási és fejlesztési központot tart fent a környéken. Hűen tükrözi az amerikai autóipar egészséges állapotát, hogy 2015-ben 17 millió eladott gépkocsival csúcsot döntött.

– Trump szerint a Mexikóból érkező autókra és alkatrészekre 35 százalékos vámot kell kivetni, így senki nem akarja majd a gyártást elköltöztetni és máris megmenekültek az amerikai autóipari munkahelyek. Ez ilyen egyszerű volna?

– Nem, ez nem ilyen egyszerű. Sőt, a hatás könnyen ellentétes lehet. A mexikói gyárakban ugyanis főként olcsó, kis haszonkulccsal eladható gépkocsik készülnek. Amennyiben az amerikai munkahelyek védelmében a mexikói árukkal szemben vámot vezetne be az USA, akkor egy átlagos kisautó, például a Ford Fiesta ára 5000 dollárral emelkedne. Ennyiért azonban eladhatatlan lenne, függetlenül attól, hogy Mexikóban vagy Detroitban gyártják. A visszaeső eladások miatt csökkenő profit drasztikus költségcsökkentési intézkedéseket eredményezne. Innen pedig már csak egy lépés a leépítés és a gyárak bezárása. Mindennek beláthatatlan, továbbgyűrűző hatása is lenne, mivel ha csökken a kereskedelmi forgalom, kevesebb bevétele lenne a teherforgalmat kiszolgáló infrastruktúrának és számos más szektornak is, ami a gazdasági recesszió rémével fenyegetne.

Svéhlik Csaba: „a globális autóipar nem igazán vett figyelembe nemzeti érdekeket” Fotó: Molnár Artúr

– De ez még nem minden. Trump Kína kapcsán 45százalékos vámot emleget...

– Ennek a hatása hasonló lenne, mint Mexikó esetében. Ráadásul Kínában a külföldi autógyártók érdekeltségei kisebbségi tulajdonú vegyesvállalatok, ahol a kínai állam a partner és a fő részvényes. Egy, a büntetővámok miatt elmérgesedett kínai-amerikai viszony további nehézségeket jelentene az amerikai autógyártóknak és a gazdaságnak.

– Teljesen irreális lenne tehát minden, amit Trump tervez?

– Annyiban igaza van Trumpnak, hogy az utóbbi évtizedekben a globális autóipar – a jellegéből adódóan – nem igazán vett figyelembe nemzeti érdekeket. Ma még megjósolhatatlan, hogy az elnük terveiből mi tud megvalósulni. Arra mindenképpen jó a figyelmeztetés, hogy az autógyáraknak bizonyos gesztusokat kell tenniük azért, hogy a döntéseiknél érzelmi szempontok is szerepet kapjanak.

– A hazai  gazdaságot mennyiben érintheti mindez?

– Remélhetőleg az elnök tárgyalásai az autóipar legfőbb döntéshozóival megnyugtató eredménnyel zárulnak. Mindez ugyanis a magyar gazdaság számára is fontos kérdés, hiszen különben a kecskeméti Mercedes CLA modelljének és a győri Audi A3-as  jelentős hányada is kiszorulna a magas büntetővámok miatt a kulcsfontosságú amerikai piacról. E változás pedig már Magyarország GDP-jére és gazdasági növekedésére is negatív hatással lenne.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!