Gazdaság

2014.12.14. 14:15

Jönnek a szigorúan ellenőrzött teherautók

Sokan föllélegezhetnek: bár az új év első napjától működik az a Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer, január 31-ig nem szabnak ki bírságot vele kapcsolatosan.

B. Kiss László

Szinte minden útdíjköteles gépjárműre és több esetben a kisebbekre is ki kell váltani az EKÁER-számot 2015. január 1-jétől – hívja fel a hazai szállítmányozók figyelmét a MAZARS legfrissebb összeállítása. Az adótanácsadó vállalat szerint a „körhinta” áfacsalások visszaszorítására létrehozott Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer extrém mértékű adminisztrációs terhet ró az úgynevezett szállításintenzív területeken működő cégekre, miközben új, kreatív eszközökkel nem csak a fuvarozási szektorban támogatja a NAV ellenőrzési és behajtási tevékenységét.

A közelmúltban elfogadott 2015-ös adócsomag egyik legnagyobb felkészülést igénylő, ugyanakkor legellentmondásosabb újdonsága az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) bevezetése – derül ki az összefoglalóból. A rendszer célja, hogy visszaszorítsa az úgynevezett „körhinta” áfacsalásokat, azaz az adócsalások speciális műfaját, amelyekben a termékek a valóságban nem mozognak, csak „papíron”.

Az EKÁER számmal kapcsolatos mulasztási bírság pedig a termék értékének 40%-áig terjedhet. Fotó: FMH-illusztráció

A törvény értelmében 2015. január 1-jétől az adózónak érvényes EKÁER-számmal kell rendelkeznie minden egyes útdíjköteles – azaz 3,5 tonnánál nagyobb tömegű – gépjárművel végzett, közúti fuvarozással járó, az EU más tagállamából történő termék beszerzése (egyéb célú behozatala) vagy az EU más tagállamába irányuló termék értékesítése (egyéb célú kivitele), illetve belföldi forgalomban – nem végfelhasználó részére – történő első adóköteles termék értékesítése esetén. Az új szabályozás a logisztikai piac szereplőit és a fuvarozókat érinti a legérzékenyebben, de minden szállításintenzív területen – például az autóiparban – működő vállalkozás nagymértékű adminisztrációs pluszterhekre és megnövekedett ellenőrzési kitettségre számíthat.

„Az EKÁER extrém mértékű adminisztrációs terhet ró az érintettekre, hiszen korábban soha nem látott részletességgel kell majd dokumentálniuk minden egyes útdíjköteles járművel végrehajtott fuvart” – mutat rá Nyári Zsolt szenior adómenedzser.

Nyári Zsolt hozzátette: az úgynevezett kockázatos élelmiszereknél és egyéb kockázatos termékeknél akkor is kötelező az EKÁER-szám beszerzése, ha a közúti fuvarozás nem útdíjköteles gépjárművel, hanem például személyautóval történik, és a fuvarozott termékek tömege vagy adó nélküli ellenértéke a kockázatos élelmiszerek esetében meghaladja a 200 kilogrammot vagy a 250 ezer forintot, az egyéb kockázatos termékeknél az 500 kilogrammot vagy az egymillió forintot. A Kormányportálon már elérhető rendelettervezet szerint kockázatos élelmiszer kategóriába esik például a hús, a tej, a liszt, az étolaj, a cukor, és kockázatos terméknek számítanak például a takarmányfélék, a homok, a sóder, a műtrágya, a tűzifa, illetve számos ruházati termék. (EKÁER-számra légi, vízi és vasúti fuvarozás esetén nincs szükség.)

A bejelentésre kötelezettnek a kapott EKÁER-számot a fuvarozás (felrakodás) megkezdése előtt a fuvarozás végzője (szervezője) rendelkezésére kell bocsátania, azaz a fuvarozás időtartama alatt a gépjármű vezetője már rendelkezik az adott fuvarhoz tartozó EKAER azonosító számmal (számokkal).

„Az EKAER különösen a gyűjtőfuvarozást végző cégeknek okoz majd adminisztrációs többletterhet, ugyanis az összes állomás közötti útra külön EKAER-számot kell kérni. De ugyanilyen problémákkal szembesülhetnek azok a logisztikai cégek, amelyek többféle járművet vettek igénybe a fuvarozáshoz” – hívja fel a figyelmet Nyári Zsolt.

Az EKÁER bevezetésével kapcsolatban fontos fejlemény, hogy –meghallva az érintettek szavát– egy hónap haladék múltán bírságolnak csak. A kormány az Elektronikus Közúti Áruforgalmi Ellenőrző Rendszer (EKÁER) Munkacsoport javaslataira figyelemmel, támogatja a bírságmentes időszak január 31-ig tartó meghosszabbítását – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium pénteken. Az Európában is egyedülálló, gazdaságfehérítő hatást kiváltható online árukövetési rendszer január 1-jével lép hatályba. A Nemzeti Adó és Vámhivatal (NAV) revizorai, pénzügyőrei az újév első napján kezdik meg az ellenőrzéseket, azonban január 31-ig csupán segítségnyújtási és figyelemfelhívási céllal. Az adóhatóság eddig az időpontig nem szab ki mulasztási bírságot.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!