Gazdaság

2017.04.24. 17:30

Mind több pénzt költünk - Nőtt a tartós cikkek piaca

FMH-INFORMÁCIÓ Lényegesen több tartós fogyasztási cikket vásároltunk a múlt évben, mint tavaly előtt. Óriási az árverseny, amit főként az online kereskedelem generál.

FMH-információ

Tavaly 6,8 százalékkal nőtt a tartós fogyasztási cikkek kereskedelme - tájékoztatta lapunkat a piacvezető hitelbiztosító. A cég elemzői szerint a magyar háztartások fogyasztásnövekedését az alacsony infláció és az erősödő foglalkoztatottság tette lehetővé. A hitelbiztosító 2017-re azt várja, hogy folytatódik az általános fogyasztásbővülés, de a növekedés üteme elmarad majd az elmúlt három év átlagától. A piacvezető hitelbiztosító országigazgatója kiemelte, 2014 óta az Európai Unió átlagát meghaladó mértékben nőtt a tartós fogyasztási cikkek piaca Magyarországon. - 2016-ban négyszázalékos volt a háztartások általános fogyasztásnövekedése, amivel megelőzzük nemcsak a szomszédos országok, de az EU tagállamainak jelentős többségét is. A tartós fogyasztási cikkek kereskedelme még ennél is nagyobb mértékben, 6,8 százalékkal nőtt. Ezen cikkeken belül a műszaki termékek értékesítése 10 százalék feletti növekedést produkált - mondta Vanek Balázs.

Nagyáruházban. A legnagyobb mértékben a műszaki cikkek iránti kereslet nőtt, a bővülés elérte a 10 százalékot Fotó: FMH-archív

A nem élelmiszertermékek, az ún. non-food tartós fogyasztási cikkek piacát óriási árverseny jellemzi, amit elsősorban az online kereskedelem pörget. A cég elemzése szerint tavaly 24 százalékkal nőtt az internetes kereskedelem Magyarországon, így az online vásárlások aránya elérte a teljes kiskereskedelmi forgalom közel 4 százalékát. Mindez azonban nem jelent profitcsökkenést a kereskedők számára, mert a növekvő fogyasztói igények ellensúlyozzák az árverseny számukra negatív hatásait. A szektor fizetési szokásaira a számlák viszonylag lassú kiegyenlítése jellemző.

- Azt tapasztaljuk, hogy a tartós fogyasztási cikkek szállítói számláit átlagosan 60 nap múlva egyenlítik ki a kereskedelmi partnerek. A szállítóknak a bútoriparban az átlag felett kell hitelezniük a vevőiket, itt a szolgáltatások három százalékát csak 90 napon túl fizetik ki a vevők - mondta az országigazgató.

A hitelbiztosító elemzői a 27 százalékos áfát tartják a szektor legjelentősebb kockázatának. A magas adó következménye gyakran az adócsalás, és egy áfacsaló vevő nehéz helyzetbe sodorhatja a tisztességesen működő szállító vállalatot is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!