Gazdaság

2015.10.01. 12:47

Svéhlik Csaba a Volkswagen botrány hátteréről

Mór - A Volkswagen botrány hátteréről és a magyar gazdaságra gyakorolt lehetséges hatásairól kérdezte lapunk a móri Svéhlik Csaba professzort, Európa-díjas autókonstruktőrt, az ágazat szakértőjét.

B. Kiss László

Ha a világ nagy autógyártóiról beszélünk, nem túlzás, ha gigászi méretűnek nevezzük azokat. A néhány napja kirobbant Volkswagen-botrány sokkolta nemcsak a globális autóipari szektor szereplőit, hanem minden, valamilyen formában érintett gazdasági szereplőt is, beleértve számos ország kormányzatát. A világ nagy autógyártóit általában „gigászoknak" nevezem, a mostani probléma is gigászi méretű, hiszen a Toyotától a világ legnagyobb autógyártója címet idén elhódító céget és Európa legnagyobb iparvállalatát érinti – fogalmazott Svéhlik Csaba.

Svéhlik Csaba szerint a dologból – okos politikával – még esetleg profitálhat is a hazai gazdaság

A számos autómárkát (Audi, Skoda, Seat, Porsche, Lamborghini, stb.) magában foglaló Volkswagen-csoport gigászi méretét számtalan paraméterrel lehetne alátámasztani. A vállalatcsoport 2014-es árbevétele például meghaladta a 200 milliárd eurót, amely a teljes magyar nemzetgazdasági teljesítmény mintegy kétszerese. Mivel globalizált világban élünk, fejlett és fejlődő országok gazdaságai ezernyi szállal kötődnek a világgazdasághoz, magától értetődik, ha egy ekkora vállalattal valami történik, akkor annak hatása végiggyűrűzik nem csak a szektoron és a kiterjedt beszállítói hálózaton keresztül, hanem megérzi adott esetben számos nemzetgazdaság is.

A világ autógyártóinak számos kihívással kell szembenézniük – folytatta a móri professzor. – Ezek közül talán a két legfontosabb az egyre erőteljesebb innovációs kényszer, a másik pedig az egyre szigorodó törvényi előírások. A hatalmas konkurenciaharc miatt egyre kevesebb idő áll rendelkezésre a legújabb konstrukciók kifejlesztésére, amely a meglehetősen gyakori tömeges visszahívási akciók kényszerében mutatkozik meg. Ilyen esetekben a márkaszervizek a hibás alkatrészeket díjmentesen kicserélik, óriási anyagi és presztízsveszteséget okozva ezzel az autógyártóknak.

A másik dolog, hogy műszaki szemmel nézve bizonyos törvényi intézkedések (biztonság, károsanyagkibocsátás) betartása szinte lehetetlen kihívás elé állítja az autógyártókat. A piaci jelenlét megtartása kényszerhelyzetbe hozza a cégeket. A kisebb-nagyobb trükközés szinte mindennapinak mondható a teljes szektorban, a Volkswagen ez irányú lelepleződése az iparágat jól ismerők számára nem akkora meglepetés. Nem lennék meglepve a további bejelentésektől, mivel nincsenek műszaki csodák...

Autógyár. „A kegyetlen konkurenciaharc miatt egyre kevesebb idő áll rendelkezésre a legújabb konstrukciók kifejlesztésére„ Fotó: Thinkstock

Ami biztosan kijelenthető, hogy a Volkswagen példásan kezeli a helyzetet: nem köntörfalazott, azonnal elismerte a felelősségét, a vezérigazgató lemondott, bejelentették, hogy a cég 6,5 milliárd eurót elkülönített a könyveiben a kártalanításból és büntetésekből várható veszteség fedezésére.

Bár a botrány hatásai még megjósolhatatlanok, azt gondolom, hogy a Volkswagen, mint a világ egyik legértékesebb és legnagyobb innovációs potenciáljával rendelkező cége túl fogja élni a válságot (az éves profitja megközelíti a 10 milliárd eurót), persze számolni lehet a cégcsoporton belüli szervezeti és egyéb változásokkal.

Legalább három kérdés azonban még nyitott: az egyik, hogy ez a dízelmotorokkal kapcsolatos botrány mekkora hatással lesz hazánk egyik legnagyobb árbevételű cégének, a világ legnagyobb motorgyárának, a győri Audinak a jövőbeni termelésére, a másik fontos kérdés, hogy miként fogja érinteni a hazánkban is jelenlévő beszállító szektor (Denso, Bosch, Continental, Valeo, stb.) rendelési állományát rövid- és középtávon. A harmadik már inkább stratégiai kérdés: ez, a bonyolult felépítésű dízelmotorokkal kapcsolatos botrány mennyire fogja a szektor gondolkodásmódját a hibrid, illetve a tisztán elektromos autózás irányába elmozdítani, amely szcenárióból okos politikával a magyar gazdaság még profitálni is tudna – vélekedik Svéhlik Csaba.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!