Gazdaság

2007.02.01. 03:29

Újjáépülő vasútvonalak?

Székesfehérvár - A 16 éve használaton kívüli Börgönd-Szabadbattyán vasútvonal korszerűsítését és a Pusztaszabolcs-Székesfehérvár vonal villamosítását is maga után vonhatja a Budapest-Székesfehérvár vasútvonal idén ősszel kezdődő átépítése.

Bognár Máté

A csomóponti főnök a fórumon a felújítás kapcsán számos, a nyilvánosság előtt eddig nem ismert elképzelést is megosztott hallgatóságával. Egy tanulmányból idézve elmondta: a Budapest-Fehérvár vonal korszerűsítése kapcsán a kivitelezés ütemezésében a vonal átbocsátó képessége jelentősen csökkenni fog. A szűk keresztmetszet miatt szükséges a személyszállító vonatok részére alternatív irányokat kijelölni. A Kőszegi Pál forgalmi üzemmérnök és Szűcs János térfőnök által jegyzett, A területi és az ágazati érdekcsoportok meghatározása a Pusztaszabolcs-Székesfehérvár és a Börgönd-Szabadbattyán vasútvonal korszerűsítéséhez című tanulmány szerint alternatív irányként látókörbe került a Pusztaszabolcs-Fehérvár és a Börgönd-Szabadbattyán vasútvonal is. Ez azt jelenti, hogy a felújítás kezdete után a Budapest-Fehérvár közti szakaszról Budapest-Pusztaszabolcs, illetve Budapest-Börgönd-Szabadbattyán kerülő útirányra terelnék el a vonatok egy részét, s így tehermentesítenék a vonatforgalom alól a felújítás alatti területek jelentős részét.

A szakemberek a 10,719 milliárd forintos beruházási összköltségű vonalfelújítások mielőbbi megindítását a MÁV járműbeszerzése miatt is fontosnak tartják. Mint már többször is írtuk: a MÁV Zrt. 30, s opcióban újabb 30 Flirt-típusú motorvonatot vásárol a svájci Stadlertől, melyek a Budapest-Fehérvár, a Budapest-Pusztaszabolcs és a Budapest-Tatabánya vasútvonalakon közlekednek. A svájci cég magyarországi leányvállalata Pusztaszabolcson építi fel a Flirt-ök karbantartó bázisát, s minden valószínűség szerint Fehérváron (az Ikarus-gyár közelében) épül meg a társaság összeszerelő üzeme. A Fehérvár-Pusztaszabolcs vasútvonal korszerűsítése nélkül a Fehérváron megforduló szerelvények csak Budapesten keresztül juthatnak el a pusztaszabolcsi karbantartóbázisra, ez pedig a szakma vélekedései szerint a szerelvényvonatok nagyszámú közlekedtetését jelentené. A Pusztaszabolcs-Fehérvár vonal villamosításával és átépítésével lehetőség nyílna a szerelvények megfelelő fordulóinak kialakítására, s a vonal elővárosi forgalomba való bekapcsolására. (Úgy tudjuk: a MÁV személyszállítási üzletága tárgyalásokat folytatott a börgöndi reptér tulajdonosaival, s a reptér bejáratához vasúti megállóhely épülne, mely a Börgönd-Szabadbattyán vonalon helyezkedne el.)

A fejlesztés közlekedésföldrajzi szempontból is fontos lenne: lévén így Beloiannisz, Besnyő, Iváncsa, Pusztaszabolcs, Seregélyes és Zichyújfalu egyaránt közelebb kerülne a megyeszékhelyhez, s a lakosok előbb jutnának be Fehérvárra. Információink szerint az elképzeléseket az érintett települések támogatják, s a megvalósulásért az országgyűlési képviselőkön keresztül kívánnak lobbizni. A tervek a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium illetékesei előtt vannak.

A grafika megtekintéséhez katt ide!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!