A jó iparos nehezen „megkapható”

2017.12.01. 07:30

„Szakik” világa – A minőségi szakember naptárja mindig tele

A jó iparos ismérve a minőség, a megbízhatóság –vajon manapság könnyű dolga van annak, aki ilyet keres?

S. Töttő Rita

Az új szakik képzése folyamatban van

Szakemberkeresés közben döbben rá az ember, mennyire nem könnyű megfelelőt találni. Jól mutatja ezt olvasónk levele is, aki kálváriáját osztotta meg velünk. Gyakran tény, hogy a megrendelő sem mindig elég következetes: a szó, ami elhangzik, ugyanis elszáll – csak az írás követhető nyomon, hangsúlyozza a fogyasztóvédő és az ipartestületi szakember is.

„Egy kisméretű radiátort szerettem volna felszereltetni a szobámba, a meglévő fűtésrendszerre kapcsolva” – kezdi történetét agárdi olvasónk, aki meg is beszélte a szerelővel – aki már többször járt nála kisebb javításokkal – augusztus közepén, hogy mire hideg lesz, meglegyen. Megvette szeptemberben a radiátort és elkezdődött a „körtánc”. „Hívom, megígéri, hogy jön. Következő hét, most már biztos jön. Most tönkrement az autó, most beteg lett. Így ment ez november elejéig. Ígérgetés, be nem tartás.” – meséli tapasztalatait, mely után végül feladta, nem hívta többet a szakembert, hanem egy szomszédjával közösen 6 óra alatt be is szerelték a radiátort, sőt, közben még egy konvektort is megjavítottak. Ezúttal tehát jól járt, de egy jó barátja kevésbé, aki napelemes rendszeréhez hőszivattyút vásárolt. Meleg víz és fűtés kellett neki. Rábeszélte a forgalmazó egy közel 2 millió forintos szerkezetre. Azt mondták neki, ez jó lesz. Hát nem lett jó! Kiderült, vagy meleg víz vagy fűtés van a szerkezet segítségével…

Olvasónk így emlékezik: háromszor voltak kint a „szakemberek”, akik megpróbálták beállítani, de nem sikerült. Műszaki beállítottságú barátja ezután úgy döntött, hogy elmegy egy ingyenes tanfolyamra, amit hőszivattyús szakembereknek tartottak. „Ott megismerte a rendszer működési elvét, és rájött, hogy önmagában ez a milliós szerkezet nem működik az ő igényeinek megfelelően, de ha vesz hozzá egy 200 ezer forintos kiegészítő egységet, akkor megvalósul a kettős működés. Ezt el is mondta a forgalmazónak, aki hümmögött, ködösített, majd belátta, hogy „hát lehet így is”. Ez a bohóckodás 1 évig tartott, és a forgalmazó „szakemberei” kérték az 1 éves szerviz díját, amit ők elvégeztek. Kérés, szerviz-szerződés nélkül.” Erre barátja tényleg elküldte őket. Olvasónk azt mondja, a helyében be is perelte volna a céget. Lehet, hogy jól tette volna. Bár az ő türelmét is próbára tette egy „szaki, amikor a benzines fűnyíróját 2 hónapja szerelőhöz vitte, ami azóta is ott van… Lehet, ott követte el a hibát, hogy azt mondta, ráér… „A szerelő azt mondta igyekszik, tavaszra készen lesz, de évszámot nem tud mondani…”

A rossz tapasztalat mondatja

Hasonló történeteket naponta hallhat a kedves olvasó is a saját környezetében. „Átverés, ködösítés, szélhámoskodás!” – foglalta össze olvasónk, aki szerint nincs igazi szakember ma Magyarországon.

Persze valószínűleg az elkeseredettség és a rossz tapasztalatok mondatják ezt vele, ugyanis azért állíthatjuk: igenis vannak jó mesteremberek, akik kincset érnek, viszont az idejük véges, a naptáruk pedig vélhetően évekre előre be van táblázva. Pont azért, mert minőségi munkát végeznek és megbízhatóak. Így véli ezt Szilágyiné Nagy Margit, a Gárdonyi Ipartestület irodavezető alelnöke. A mesterembereket tömörítő szervezet tagjai közt sokféle szaki megtalálható a kőművestől a vízszerelőig, az építőiparosoktól a fuvarozókig és autószerelőkig.

– Sajnos hozzánk már csak akkor jut el egy történet, amikor a megrendelő megtapasztalja a silányan vagy nem határidőre elvégzett munkát, és eljön hozzánk panaszt tenni. S mikor megtudjuk, hogy hívják az állítólagos mesterembert, mindig kiderül, hogy nem tagunk, nem tudunk róla semmit. Azt is el szokták mesélni, hogy ajánlat alapján hívták oda, elvégezte a munkát, ám nem megfelelően. Az a baj, hogy mindig utólag jönnek, főképp azért, hogy mesteremberrel helyrehozassák az elrontott munkát – számol be tapasztalatairól az alelnök, hozzátéve: az olcsóságnak bizony ez az ára… – De arról is szót kell ejteni, hogy előfordul, amikor a megrendelő vár el többet, mint amiben megegyeztek a szakemberrel. Amikor például egy meghatározott összegért kétszer annyi munkát kér már a folyamat közben…

Az újgenerációs mesterekben több a bizalom, már csak gyakorlat szükséges Fotó: Pesti Tamás

Nem kell sokáig várni a szakemberre

Vári Kovács József, a Fejér Megyei Békéltető Testület elnöke is elmondta tapasztalatait a témában.

– Ha egy vállalkozó kétszeri ígéret ellenére sem végzi el a megállapodás szerinti munkát, ott kell hagyni! – szögezi le. Az elnök szerint olvasónk helyesen tette, hogy öntevékennyé vált, bár ennek lehetett volna szerencsétlenebb kimenetele is, de jó, hogy így alakult… A hőszivattyú vásárlásnál már kicsit más a kérdés:

– Ehhez csak annyit tudok hozzáfűzni, hogy ha épületgépészeti beruházást végzünk, indulást megelőzően szakember mérnökkel beszéljünk, aki ennek tervezését elvégzi, vagy segít a megfelelő rendszer kiválasztásában! Ő felelős az általa elkészített tervért, illetve az adott tanácsért. Más a helyzet azonban a forgalmazóval. Neki az az érdeke, hogy túladjon a portékáján. Ráadásul hivatkozhat arra is, hogy a fogyasztótól kapott információk alapján ő helyes vásárlási tanácsot adott. És bizony az egyéves kötelező szervizre vonatkozóan a használati utasítás tartalmazhat rendelkezést.

Ha kötelezően és garanciavesztés kockázatával nincs ilyen, akkor megtévesztették. Ha van ilyen kötelező felülvizsgálat, mint például a gépkocsiknál 15 vagy 20 ezer kilométer megtételét követően, akkor jogszerűen kérték el a szervizdíjat – véli a szakember, hozzátéve: ha tehát nagyobb értékű beszerzést végzünk, előtte mindig tárgyaljunk szakemberrel! A megfelelő tervezés és szervezés mindig megtakarítást eredményez. Javítási – de más típusú – szerződés megkötése előtt pedig érdeklődjünk, próbáljunk tájékozódni az érintett vállalkozás referenciáiról!

A megbízható szakember többet ér, mint olcsó társai Fotó: Pesti Tamás

A fűnyíró és a határozottság

De ne feledkezzünk meg szerencsétlen fűnyíróról sem, amelyik valamelyik év tavaszára talán elkészül…!

– Nem akarom a fogyasztót bántani, de így soha ne állapodjunk meg. Amennyiben mégis határozatlan idejű javítási szerződést kötünk, azt úgy tegyük, hogy a szerződéskötéskor közöljük: ha szükség van a termékre, erről értesítjük a vállalkozást, s akkor x napon, vagyis határozott időtartamon belül várjuk a teljesítést! – teszi hozzá a békéltető testület elnöke, aki még egy jó tanáccsal szolgál: ne feledjük, hogy az idő pénz! Ha valami drágább, de nemcsak szakszerűséget illetően kiváló, hanem határidőt illetően is pontos, azzal biztosan pénzt takarítunk meg!

 

MEGFONTOLANDÓ TANÁCSOK SZAKEMBER VÁLASZTÁSÁHOZ

De mégis mit tehet a laikus megrendelő, ha nem szeretne zsákutcába jutni, és azt szeretné, ha időben és jó minőségben készüljön el a munka? Szilágyiné tanácsai:

- Ha nem ismerünk jó szakembert, érdeklődjünk a szakmai testületeknél, például az ipartestületnél. – Ám mivel a jó mesterek gyakran elfoglaltak, érdemes többet is megkeresni, megtudni, ki ér rá abban az időszakban, ami nekünk is megfelel.

- Kérjenek referenciamunkát, amelyeket nézzenek is meg, ha lehet, személyesen!

- Nem biztos, hogy szorítkozni kell egy forgalmazó tanácsaira, több mindenkitől javaslatot kell kérni.

- Mindig kérjünk írásbeli árajánlatot az elvégzendő feladatokról, ha nincs más, első körben akár egy hirtelen leírt és aláírt, lepecsételt papír is jó lehet.

- Az írásbeli szerződés az alapja mindennek! E nélkül mindenki azt mond, amit akar, bizonyítani nem lehet, panaszkodni meg még úgy se. Legyen leírva, milyen ütemezésben állapodtunk meg, mire adtunk ki előre pénzt, mennyi lesz a munkadíj.

- Munkadíjra soha ne adjunk előre pénzt!

- Aláíratni nem elég, kérjük rá a szakember pecsétjét is!

- Ha valamiért csúszások adódnak, mert adódhatnak, akkor újból írjuk le a változásokat! Ha a kifizetések változnak, azokat is rögzítsük a szerződésben!

- Ha használat közben, később derülnek ki a szakmai hiányosságok, a szakember köteles azokat kijavítani. Kivitelezési problémák esetén kérjünk az érintett kamarától olyan szakértőt, aki felméri a hibákat.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában