Bosszantó, ha az edényben marad a hulladék

2020.12.14. 14:00

Mi akadályozhatja a szemétszállítást? A Depónia válaszol

A lakók bizony igencsak csalódottak, ha a szemétszállítás napjának végén nincs kiürítve az edény. Pedig ez sokszor nem a szolgáltató hibája – rákérdeztünk, mi akadályozhatja a szemétszállítást.

Bokros Judit

A rossz helyen parkoló jármű lehetetlenné teheti a konténerek kiürítését. Képünk illusztráció

Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

A lakó – a kérés szerint – a szemétszállítás napjának előestéjén vagy hajnalban kirakja a kukát a ház elé, aztán miután megérkezik a munkából, visszaviszi az üres edényt… Kivéve, ha valami miatt nem vitték el a szemetet, így a kuka ugyanannyira tele van, mint amikor kirakták. Jó néhányan szembesültünk már ezzel a problémával, ami akkor zavaró igazán, ha tényleg sok szemetet halmoztunk fel. Ilyenkor kezdi keresni a lakó az okot, hogy vajon miért nem szállította el a szolgáltató a hulladékot? Aztán sokszor kiderül, hogy például egészen egyszerűen azért, mert egy családi házas övezetben a szemeteskocsi nem tudott behajtani az adott utcába, egy ott parkoló jármű miatt.

A székesfehérvári Depónia Nonprofit Kft. PR-vezetője, Polónyi Dóra megkeresésünkre felsorolta, tapasztalataik szerint mi akadályozhatja a hulladékszállítást. Kiderült, a leggyakrabban szabálytalanul parkoló autók okozzák a fennakadást. Előfordul, hogy ezek miatt egyegy kisebb utca megközelíthetetlené válik, a hulladékszállító gépjármű nem tud befordulni, vagy egyszerűen nem fér el a kocsi mellett. Az is megtörtént, hogy a parkoló autót kikerülő hulladékszállító az út mellett húzódó csatornába csúszott, és a katasztrófavédelem segítségével kellett kimenteni.

Lakótelepeken nem ritka, hogy egy-egy, az edénytároló ketrec előtt szabálytalanul parkoló jármű miatt nem lehet biztonságosan elmozdítani az edényeket. Ezekben az esetekben a járaton dolgozó személyzet megpróbálja felkutatni az útban lévő gépjármű tulajdonosát. Amennyiben nem sikerül, akkor a járat tovább halad. Az elmaradt ürítés tényét jelzik a központ felé, ahol rögzítik a helyszínt, az időpontot és az akadályozó autó típusát. Később, a nap folyamán aztán még egyszer megkísérlik az elmaradt edények ürítését.

Vannak esetek, amikor javítási vagy karbantartási munkák – például villanyoszlopcsere, csőtörés – miatt hiúsul meg a szállítás. Ilyenkor a gépkocsivezető a helyszínen tartózkodó vezetővel egyeztet, hogy mikor haladhat át az érintett útszakaszon.

Előfordult olyan eset is, hogy a lakó szándékosan akadályozta meg a szemétszállító behajtását, mondván, zavarja a tehergépjármű-forgalom. Ilyenkor a hatóság segítségét kérik a probléma megoldásához – sorolta az eseteket Polónyi Dóra.

A rossz helyen parkoló jármű lehetetlenné teheti a konténerek kiürítését. Képünk illusztráció
Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

A legtöbb problémát az útfelújítási munkák okozzák. Ilyenkor a megszokott járatterv felborul, mert az adott munkanapon a munkálatok megkezdése előtt kell begyűjteni a hulladékot. Ez főként a családi házas övezetekben probléma, ahol reggel 6 órakor még nincsenek mindig kikészítve a hulladékgyűjtő edények (annak ellenére, hogy a szerződés tartalmazza: reggel 6 óráig ki kell őket helyezni). Így, ha a vártnál korábban halad el a járat, a lakók esetleg lemaradnak a napi szállításról. Ha a szolgáltató tudja, hol végeznek felújításokat, akkor a korábbra ütemezett szállításról igyekeznek tájékoztatni. Amennyiben az útszakaszt teljesen lezárják, akkor az ott beruházást végző társaság feladata, hogy biztosítsa a hulladéktároló edényekhez való hozzáférést.

Időjárási okokból, megváltozott útviszonyok miatt is maradhat el szállítás. Ez esetben a szolgáltató az útviszonyok normalizálódása után igyekszik pótolni az elmaradást.

Télen az edényekbe belefagyott hulladék is okozat problémát. Ekkor a korán reggel elhaladó járaton dolgozók nem tudják maradéktalanul kiüríteni a szemetest. A dolgozók balesetvédelmi okokból nem nyúlhatnak kézzel az edénybe, a hosszabb gépi ürítés pedig a fagyos edény károsodásához vezetne. Ha emiatt hiúsul meg a szállítás, és a lakók részéről jelzés érkezik az ügyfélszolgálat felé, akkor vállalják, hogy a következő alkalommal bármilyen zsákból elszállítják a többlet hulladékot – nyilatkozta a PR-vezető. Ám az a legjobb, ha a probléma megelőzése érdekében nem öntünk folyadékot az edénybe, és nem préseljük öszsze benne a hulladékot.

Általánosan érvényes: minden olyan esetben, amikor az ügyfél jelzi, hogy valami külső ok miatt nem szállították el a hulladékot, akkor a szolgáltató megvizsgálja a problémát. Amennyiben nem az ügyfél hibázott, akkor vállalják, hogy a következő szállítási napon a hulladékgyűjtő edény mellé helyezett bármilyen zsákból elviszik a többlethulladékot. Ám: túlsúlyos, nem megfelelő hulladékot tartalmazó, nem időben kihelyezett edény esetében nincs lehetőségük visszafordítani a járatot és ismételten elmenni a hulladékért.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában