Frissen Fejérből

2021.06.07. 07:15

Megleshettük, hogyan dolgoznak a Fejér megyei önkéntes hajóépítő mesterek

A közönség számára is nyílt látványépítéssel folytatódott annak a római kori hajóreplikának az építése, amely a Székesfehérvár és Gorsium közti evezős hajóút megteremtésének előőrse, egyszersmind szimbóluma.

Majer Tamás

Fábián Ferenc László és Tóth Sándor a körfűrészt is megdolgoztatták a látványépítés során

Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

A szombaton a régészeti parkba érkezőknek persze nem kellett szerszámot fognia, sokkal inkább arról volt szó, hogy megleshették, hogyan dolgoznak a Fejér megyei önkéntes hajóépítő mesterek. Ácsok, kovácsok, asztalosok, hajómodellezők is megtalálhatók a vízi sportos csapatban és barátaik között. Olvasóink tudják, hogy a Szabad Tér Egyesület és a Szent István Király Múzeum, illetve a hozzátartozó Gorsium Régészeti Park együttműködésében épül egy végső formájában majd 9,1 méter hosszú, legszélesebb pontján 1,75 méter széles, közel másfél tonnás folyami őrnaszád.

Fábián Ferenc László és Tóth Sándor a körfűrészt is megdolgoztatták a látványépítés során

Az önsúlya pontosan 1460, a lehetséges összsúlya pedig 3200 kilogramm lesz. Major Tamástól, az egyesület alelnökétől, illetve Kovács Loránd Olivértől, a régészeti park vezetőjétől megtudtuk, a távlati tervek között szerepel, hogy az előreláthatólag idén kész hajót majd valóban vízre is bocsássák. A Gorsium bejáratához közel ringhatna az őrnaszád, ha sikerülne megvalósítani, hogy a régi Sárvíz medrében, legalábbis a park elülső része és az oda nagyon közeli Nádor-csatorna közötti területén ismét víz folydogáljon. A kész hajó mindenképpen látogatható lesz, előbb a szárazdokknál. Fontos még, hogy rendelkezésre áll már három olyan nagy, tízfős túrakenu is, amellyel ténylegesen hajózni lehet majd Székesfehérvár és Gorsium között. Major Tamás elmondta, a látványépítés alkalmával a gőzöléses palánkelhelyezéssel kezdték a munkát.

- Gőzölésre azért van szükség, hogy a tölgyfaelemek megfelelő geometriát vegyenek fel, a hajótest megfelelően alakuljon ki – mondta. Továbbá végrehajtottak egy próbaszegelést is: kovácsoltvas szeget használtak. Ehhez tudni kell, hogy az építés ezután következő fázisában két típusú kovácsoltvas szeget használnak föl, mintegy kétezer egyedi darabot.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában