2023.11.24. 07:00
Partot ért a magyar hajó a karibi szigeten
Kategóriájában a negyven nevezett közül végül a huszonhatodik helyen végzett a magyar IMOCA 60 lábas versenyhajó a Transat Jacques Vabre elnevezésű versenyen, amelynek mezőnye Le Havre kikötőjéből indult, átszelte az Atlanti-óceánt és végül a vitorlások Martinique szigetén kötöttek, illetve kötnek ki.
Weöres Szabolcsra jövőre ennél sokkal nagyobb feladat vár
Fotó: Szabi Racing HUN23
– Nagyon vártuk már ezt a pillanatot, mert két nagyon kemény hét van mögöttünk – mondta Weöres Szabolcs, aki az orosz Irina Grachevával teljesítette a kihívást. – Végül a sportos, kemény északi útvonalat választottuk, ami összességben hozott a konyhára, a helyezéssel mindenképpen elégedettek vagyunk – üzente haza Weöres Szabolcs, saját bevallása szerint „hulla fáradtan”.
Szabolcs Fa Nándor szakmai segítségével, mentorálása mellett készül fel a nagy terv megvalósítására, arra, hogy ott lehessen a franciaországi Les Sables d’ Olonne-ban a világ legjobb negyven hajósa között. Jövőre, november 10-én, vasárnap 13 órakor startol el az egyszemélyes Föld-kerülő verseny, a Vendée Globe, amit a vitorlázás Forma-1-jének is szoktak nevezni. De van más székesfehérvári vonatkozása is a történetnek, hiszen a közelmúltban felújított magyar hajó, az Új Európa „keresztapja” ugyanis Vargha Tamás államtitkár, országgyűlési képviselő.
A Nyugat-Európára sújtó viharos időjárás miatti kényszerű halasztás után november 7-én hagyták el Le Havre kikötőjét. A különböző kategóriák eltérő időpontban indultak el, és az útvonalat is módosították a szervezők. A magyar vitorlás legénysége háromórás váltásokban dolgozott a fedélzeten, a Viczaya-i öblöt még a 30. helyen szelték át, majd a Finistere-fok után dönteniük kellett, hogy Martinique szigete, a célkikötő felé haladva az északi, vagy a déli útvonalat választják-e az Atlanti-óceánon. Végül az északi útvonal mellett döntöttek, s mint kiderült, helyesen. Mindent megpróbáltak, hogy folyamatos trimmeléssel és vitorlacserékkel jó tempót tudjanak menni. Ez azért is fontos volt, mert a verseny befejező részére tönkrement a generátoruk. Ahhoz pedig, hogy a hidrogenerátoruk működjön, nem csökkenhetett a sebességük 10 csomó alá.
Az Atlanti-óceánon 16 nap, 6 óra és 57 perc alatt hajóztak át és ezzel az úttal Szabolcs újabb nagyon értékes tapasztalatokat szerzett a több mint 8 ezer kilométernyi út során. (A legjobb időt két francia, Thomas Ruyant és Morgan Lagraviére futotta az IMOCA-osztályban 11 nap és 21 óra alatt, természetesen „szárnyas” hajóval.) Fa Nándor 26 éve teljesítette ezt a versenyt a saját tervezésű és építésű Budapest fedélzetén, a spanyol Albert Bargues-el a negyedik helyen futottak be az akkori célkikötőbe, a kolumbiai Cartagenába.
Weöres Szabolcs számára az elsődleges cél az volt ezen az embert és hajót próbáló versenyen, hogy a sokszor viharos körülmények között biztonságban célba érjen, és tesztelje a felújított és átalakított vitorlást. A tervet sikeresen teljesítette, ami azért is szép eredmény, mert a 60 lábasok 40 hajót számláló mezőnyéből többen feladták a viadalt, köztük olyan tapasztalt és sikeres óceáni vitorlázók, mint a Vendée Globe-címvédő Yannick Bestaven vagy a háromszoros földkerülő Nick Moloney. A New Europe a 26. helyen ért célba, ami jó eredménynek számít az IMOCA-hajók teljesítményalapú besorolásában. Weöres Szabolcsnak sok ideje nem lesz pihenni, mert újabb megmérettetés vár a Vendée Globe-indulókra, visszafelé immár egyedül kell átvitorlázniuk az Atlanti-óceánt, Martinique-ból a franciaországi Lorient-ig.