2010.12.11. 06:34
Zimmer Feri hátrafelé lépett
Azt nyilatkozta lapunknak Tímár Péter rendező néhány napja, hogy a színészek sokkal jobbak, mint az első részben. Aztán megjelent, hogy vastaps fogadta a budapesti díszbemutatón a Zimmer Feri 2 című filmet.
A fenti hírekhez hozzátehetnénk, hogy a bemutatót követően állítólag elég jó helyen szerepelt a film a nézettségi listán. Ugyanakkor arról is beszámolt valaki, hogy a forgalmas fővárosi pláza multiplexének nagytermében összesen öten váltottak jegyet a Zimmer Feri 2-re. Az is tény, tapasztalhattam, hogy a fehérvári díszbemutatón sem volt túl lelkes a félháznyi közönség. Mindenesetre legalábbis a lelkes hírek olvastán-hallatán azt is gondolhatnánk, hogy annyi elvetélt honi próbálkozás után végre sikerült csinálni egy vérbeli, vérbő, eredeti vígjátékot. Mondjuk olyat, amilyennek a Zimmer Feri első részét tartják. Igaz, annak idején, 12 éve azt sem fogadta egyöntetű lelkesedés, és csak az évek során vált úgynevezett kultfilmmé a darab. Tímár esetében persze elkerülhetetlen, hogy a formáról, technikai megoldásokról szóljunk, hiszen a stílus lett az ő egyik legismertebb védjegye. A hirtelen vágások, a forgatás során a színészekre kényszerített lassított vagy éppen hátrafelé történő mozgás, a szaggatott mozdulatok jellemzik legjobb és ebben a modorban készült munkáit. Üdítő volt ebből a szempontból első nagyjátékfilmje, az 1985-ös Egészséges erotika. Majd a többi: a Csapd le csacsi!, a Csinibaba és a kevésbé sikerült Le a fejjel! is. Számomra legalább olyan fontos volt a magyar újbeszél, törtmagyar használata, kifigurázása, amely szó-és mondatforgácsokból épül fel, de az adott közeg számára végtelenül természetes.
A Zimmer Feri első részében a Balatonon próbál megélni és finoman szólva nem túl tisztességes módszerekkel (durvábban mindenkit átcseszve) akarja megszedni magát a Fikász család. A família élén természetesen Ferivel, a kissé idegzsábás és erőszakos palival, aki bele is őrül a csalódásba és a veszni hagyott milliókba. A film 1998-ban készült, de kissé már akkor is fáziskésésben volt. Úgy vélem, az ötlet jóval régebben született, mint a forgatókönyv, és az abszurdig fokozott pitiánerkedés ebben a formában néhány évvel azelőtti jelenség volt. A filmet azonban feldobták az ötletek, az újra és újra feltűnő eredeti figurák. Mindenesetre fájóan tanulságos volt, hogy azon röhögtünk-röhögünk, milyen simlis tud lenni a magyar, ha pénzről van szó.
Ahhoz, hogy miért született meg a Zimmer Feri 2, a korábbi siker talán nem elég magyarázat. Nyilván kellett hozzá az is, hogy az utóbbi években készült Tímár-munkák (a már említett Le a fejjel!, A Herceg haladéka, Casting minden) enyhén szólva nem sikerültek túl jól. A producer, Kálomista Gábor és végül a rendező is úgy gondolhatták, hogy a biztosra mennek, ha újra előveszik a Fikászokat. Elég csak újra helyzetbe hozni a szereplőket, kitalálni az aktuális sztorit, bevetni az ismert ötleteket, és tuti lehet a dolog. Rohamtempóban, nyolc nap alatt írta meg Tímár a forgatókönyvet, 24 nap alatt vették fel a jeleneteket. Mindehhez akár gratulálni is lehetne, de sajnos meglátszik a végeredményen. Azt kell mondjam, a sztori megint fáziskésésben van. A kastélyhotel-biznisz jó pár éve volt téma, és ha a rendező mindenáron naprakész akart volna lenni, akkor a mai őrületet, a wellnes-bulit próbálja kifigurázni. Persze akkor hogyan használja fel a szellemesnek hitt kastélyszellem-ötletet? Fogas kérdés. De nem is ez a legnagyobb baj, hanem az, hogy a film unalmas, alig akad benne értékelhető geg és ötlet. Tímár szándéka, hogy ezúttal kicsit visszafogja magát, fordítva sült el. Mert éppen a több képi ötlet, az erősebb hatások segítettek volna a nem túl acélos történeten. A második epizódban is akad fura mozgás, gyors vágás, kajla gesztus, de mindez kevés. Az eredetiség hiányzik, Feri ezúttal hátrafelé lépett. Kár, mert komolyan mondom szorítottam Tímár Péterért, ő volt ugyanis a szememben szinte az egyetlen a honi filmes mezőnyben, aki próbálta és meg is újította a magyar vígjáték meglehetősen poros műfaját.
Ami a színészeket illeti, ők is manírokra kényszerültek. Reviczky Gábor (Feri) és Pogány Judit (Vilma) semmit nem tudnak hozzátenni ahhoz, amit korábban már láttunk tőlük, sőt! Szarvas Józsefhez (Pista) viszont továbbra is illik a kissé bumfordi, kétballábas focista figurája. A többiek, az új szereplők Kálloy Molnár Péter, Hajdu Steve, Szabó Győző feltűnnek és eltűnnek. Molnár Piroska (Olympe szelleme) képességeit nem teszi próbára a szerep. A két kékharisnya, Schell Judit és Murányi Tünde elismerést érdemelnek, hogy megtanulták visszafelé a szövegüket. Mindez egy szellemesnek szánt filmhez édeskevés.