Hírek

2015.07.07. 06:17

A sínekről tolatott vissza - Olvasónk szerint a mozdonyvezető nem lassított le eléggé

Pusztaszabolcs – Nyitott sorompónál közlekedtek a vonatok július 3-a délutánján, a város közepén lévő átjárójánál.

Sebestyén Lilla

Múlt héten pénteken a lakosok egyszer csak arra lettek figyelmesek a várost átszelő vasútvonal egyetlen átjárójánál, hogy a jelzőlámpa nem működik, a sorompó tárva-nyitva, a vonatok mégis közlekednek a vonalon.

A probléma állítólag délután négy óra előtt pár perccel állt be és csak este fél hétkor sikerült megoldani.

– Ha hiba van, akkor a mentőket megszégyenítő gyorsasággal kéne elhárítaniuk azt, de ez valamiért túl lassúra sikerül – fogalmazott olvasónk, Balogh Gábor, aki a helyszínen meg is örökítette a történéseket telefonjával.

Állítja, míg tartott az üzemzavar többször átment a sorompón, volt olyan kocsi, amelyik a vágányról tolatott vissza a vonatot látva. Úgy fogalmaz: „Necces volt nézni is, mert a másik jármű rögtön mögötte állt."

A képet olvasónktól kaptuk. Őt is megdöbbentette a hiba. Fotó: Balogh Gábor

Megkerestük a MÁV-START Zrt.-t az esettel kapcsolatban, akik levelükben úgy nyilatkoztak, hogy a fényellenőrző jelfogó egyik érintkezőjén következett be szakadás, ami megakadályozta a sorompó vezérlését. A hibaelhárító szakemberek Adony állomásról érkeztek a helyszínre, körülbelül egy óra húsz perc volt a hibakeresési és hibajavítási idő, amely az átlagos hibaelhárítási időnek megfelel.

A vasúttársaság munkatársai azt is leszögezték, hogy a fél- és fénysorompók zavara esetén a hibás jelzést lekapcsolják (állomási jelzőkezeléssel vagy önműködően), és a félsorompók felnyílnak, hogy a meghibásodás ne okozzon tartós fennakadást és a keresztező közúton, ne alakuljanak ki nagyobb dugók. Amikor sorompóhibát észlelnek, akkor a mozdonyvezetőket is azonnal értesítik, így a vonatok a balesetek elkerülése érdekében lassabban, legfeljebb 15 kilométer/órás sebességgel közelítik meg az adott átjárót.

A vonat ilyenkor lépésben halad és kürtjelzést is ad, életveszélyes helyzet tehát nem keletkezik – magyarázták.

Ezzel szemben Balogh Gábor arról beszélt, egészen biztos benne, hogy negyed öt és háromnegyed öt között egyik vonat sem lassított le 15 kilométer/órára, mindegyik a megengedett sebesség felett haladt át az átjárón.

Persze utóbbit csak az átjárónál kihelyezett térfigyelőkamera felvétele alapján állapíthatják meg pontosan.

A MÁV-START Zrt. munkatársai arra is felhívták a figyelmet, a társaság kiemelt feladatának tekinti, hogy mindent megtegyen a vasúti átjárókban bekövetkező közlekedési balesetek megelőzése, illetve a balesetek számának csökkentése érdekében. Azzal együtt is, hogy az elmúlt öt évben az esetek többségében nem a vasúti infrastruktúra hiányosságai vezettek tragédiához, a balesetek több mint 99 százalékát a gépjárművezetők okozták.

Szerencsére, ez esetben nem történt baleset a meghibásodás alkalmával, de nem árt felfrissíteni az idevonatkozó KRESZ szabályokat, amelyek olykor akár életeket menthetnek.

Fontos tudni például, hogy a jelzőberendezés üzemzavara esetén a járművel a vasúti átjáróra csak úgy hajthatunk rá, ha a vasúti átjáró olyan kialakítású, amelyben a vasúti pálya mindkét irányban kellő távolságra belátható és a jármű vezetője meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű nem közeledik. Utóbbihoz mindenképp meg kell állni az útburkolati jelzés előtt és ott körülnézni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!