Hírek

2017.08.10. 14:25

Átjárható az út alatti alagút Bicskénél

Bicske (zsm) – Átsajtolással készült el az autópálya alatti kerékpáros alagút a bicskei vonalon, lényegében „fent” észrevétlenül. Szakmai rendezvényen mutatta be rendhagyó beruházását a kivitelező.

Zsohár Melinda

A Pannónia szíve turisztikai program egyik része az Etyektől Tarjánig kiépülő kerékpárút. A leendő út a legszebb tájon kanyarog át, s Bicske közelében keresztezi az M1 autópálya nyolc méter magasságú töltését. A Csabdi felé vezető út is áthalad a pálya alatt, kétoldalú autós közlekedés folyik itt, ám a kerékpározók biztonsága és az új nyomvonal kialakítására újabb alagutat terveztek a szóban forgó szakaszon. Az átsajtolásos technológiával megépült út alatti alagút elkészült, a kivitelező Sycons Kft. bemutatta a sajtónak és a szakmai érdeklődőknek az eredményt.

A bicskei Fiatalok Házában tartott tájékoztatón a műszaki részletekről is beszámoltak, amit Magyarországon így bizonyosan nem alkalmaztak. Külföldön sem hétköznapi szakmai teljesítmény ez a módszer, erősítették meg a szakemberek, az USA-ban alkalmazzák a leggyakrabban, ott vasúti töltések alatt is készülnek így alagutak. A közlekedés elterelése, ideiglenes leállítása, lelassítása a legköltségesebb és legproblémásabb része az ilyen építkezéseknek, ezért igyekeznek kidolgozni az ezeket elkerülő eljárásokat. A bicskei tájékoztatón megjelent Molnár Krisztián Fejér megyei közgyűlési elnök is azt a bravúrt emelte ki, amelynek révén elkerülhették az M1 félpályás lezárását az érintett szakaszon.

Az alagút kialakításához alapos tervezés után rézsűbevágásokat alakítottak ki az autópálya töltésének két oldalán, majd biztosították, hogy ne tudjon megcsúszni. Háromezer tonnányi sajtolóerő felvételére képes támszerkezet épült, vasbeton cölöpök és feszített talajhorgonyok rögzítésével. Majd egyedi vágóél segítségével, óránként mintegy 25 centiméternyivel préselte be magát a gép az út alatti töltésbe. A mintegy félszáz méter hosszúságú alagút kisajtolása két hétig tartott, kotrógéppel távolították el a kikerülő földet. Az átjárható kerékpáros alagútba hamarosan világítást szerelnek, s az utolsó kopóréteg kerül az aszfaltra – a szakmai bemutatón résztvevők első „utasokként”,(kerékpár nélkül) többször megtették ezt az utat oda-vissza a felettük dübörgő forgalom alatt.

Tessely Zoltán

Tessely Zoltán országgyűlési képviselő, miniszterelnöki biztos szerint kuriózumnak számít ez a műszaki megoldás, miként az is kuriózum, hogy a Pannónia szíve program a térség vezetőinek összefogásával, rivalizálás nélkül összeállhatott! Etyek fejlesztése indult a legkorábban, ez megnyitja a többi érintett település előtt az utat. A kiemelt turisztikai fejlesztésekre jut nemzeti forrás, s ez a térség immár annak számít, fűzte hozzá.

Pálffy Károly bicskei polgármester is képletesen fellélegzett, mondta el, hiszen bármilyen útlezárás, -elterelés komolyan érintette volna a helyi lakosságot. A kellemetlenség elmaradt, ráadásul a kerékpárút kialakítása mellett a bicskeieknek fontos szőlőskerteknél, a Galagonyás 1-es dűlőben aszfaltút készült, s könnyebb a megközelítése a többi szőlőknek is. Más pályázati forrásból a 2-es dűlőt is szilárd burkolatúvá teszik, s a közeljövő tervei között szerepel a Tatai út-Szent István út találkozásánál egy kis körforgó kialakítása a biztonságosabb közlekedés érdekében, tájékoztatott a polgármester.

Fotó: Sebők János

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!