Hírek

2016.05.26. 13:30

Direkt vezetik a falnak a látássérülteket az új vasúti aluljáróban

Olvasónk szerint veszélyes, hogy a vasútállomás készülő gyalogos aluljárójában a vakvezető sávok egyenesen a falnak vezetik a láttássérülteket. A beruházó szerint viszont direkt így tervezték a taktilis sávot, mert a látássérültek biztonságosabban mennek a fal mellett.

Házi Péter

„A vasútállomás lassan végéhez közeledő átépítése során a sínekhez kivezető aluljáró fele már használható. A fehér bottal járók tájékozódására lefektetett vezetősávos kőlapok elhelyezése viszont furcsa” – írja Szabó Lajos. Olvasónk szerint az alagút hosszirányába lerakott sávos lapok a látássérülteket még jó irányba vezetnék, de a vágányok lépcsőihez vezető leágazások többsége nem a feljárati lépcsőkhöz csatlakozik, hanem a semmibe, azaz az aluljáró oldalának tömör falához.

„Ha ez így maradna, akkor vak legyen a talpán aki a vonathoz talál majd.” A kivitelezés során nem volt olyan aki megállíthatta volna a hibás kivitelezést? – teszi fel a kérdést olvasónk, akit a jobbítás szándéka vezérelt. Mi is kimentünk a vasútállomásra, hogy lássuk a leírtakat. Amikor a lifttel leérkezik az aluljáróba a látássérült, a vakvezető sáv néhány méter után kettéválik és mind a bal, mind a jobboldali irány a falakhoz viszi őt. Próbáltunk olyan látássérültet találni, aki járt már itt és véleményt tud mondani, de akikkel beszéltünk, azt mondták, éppen a nagy felfordulás miatt kerülik a vasútállomást, inkább busszal utaznak, ha kell.

Amint a beruházást végző Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetőjétől, Loppert Dánieltől megtudtuk, a Magyarországi Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségével történt egyeztetéseket követően alakította ki a kivitelező SDD Konzorcium a taktilis sávokat. A bevált gyakorlatnak megfelelően a sávok a fal mellett vezetnek, mert a tapasztalatok alapján a gyengénlátó a fal melletti vezetést preferálja, ez ad számára biztonságot. Az akadálymentes útvonal az utascsarnok bejáratától indul, kapcsolatot teremtve a vasúti peronokkal úgy, hogy felfűzi az akadálymentes jegypénztárat, az ügyfélszolgálatot és a lifteket. A lifteken túl vezetett taktilis sáv eléri az érkezési utascsarnokot, majd az A peronon lévő lépcsőlejáróról az aluljárót, melyről megközelíthetőek a B, C és D jelű peronok. Az akadálymentes útvonal kialakításánál alapvető szempont volt, hogy a gyengénlátók egy kijelölt útvonalon legyenek a vasúti peronokhoz vezetve, akadálymentesen. Az útvonal előnye, hogy a lifteket és az akadálymentesített WC-t is felfűzi az érkezési utascsarnokon keresztül vezetett taktilis sáv, és a Béke tér felől is közvetlenül elérhető a város és a továbbközlekedési lehetőségek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!