Hírek

2015.10.07. 13:10

Dugóban araszol a város

Székesfehérvár – Türelmetlen autósok ezrei araszolnak minden délután a város hatalmas közlekedési dugóiban.

S. Töttő Rita

A Horvát István utcai körforgalom és a „múlt századi” városszerkezet sem kedvez a haladásnak. Vajon van megoldás? A közlekedési iroda szerint igen. Autós legyen a talpán, aki a 16 óra utáni forgalomban haladni szeretne Székesfehérváron. A tapasztalat szerint minimum dupla, de inkább tripla időt kell szánni a célba érésig ebben az időszakban, akárhová is tart az ember. A Horvát István utcai új körforgalom környékén kialakult áldatlan állapotokra hívta fel a figyelmet olvasónk is.

Mindenki egyszerre indul el és hazafelé tart a dugó pedig pillanatok alatt kialakul Székesfehérvár kritikus pontjain
Fotó: Koppán Viktor

Panaszosunk szerint, amióta nincs lámpa a kereszteződésben, semmi nem osztja el a munkából hazainduló autók áradatát. Éppen ezért – véli – hatalmas dugók alakulnak ki kilométerekkel arrébb is a városban. Egy példa: a Széchenyi és a Horvát István utca kereszteződésében egy tűt nem lehetne leejteni 16 és 17 óra között, s rendszeresen állnak a járművek a kereszteződés kellős közepén is, arra várva, hogy a következő lámpa zöldre váltson. A helyzet valóban látványosan romlott az elmúlt években a megyeszékhelyen, ám ez a szakértők szerint inkább a városszerkezetnek köszönhető. Erre utal Nagy Zsolt, az önkormányzat közlekedési irodavezetőjének válasza is, aki szerint a város nem ennyi autóra lett tervezve:

– Ezt el kell fogadnunk, hiszen Székesfehérvár nem csak az országos átlagot haladja meg jelentősen, de az uniós átlag fölött van az ezer lakosra jutó gépjárművek számában – árulta el a feol.hu kérdésére. A közlekedési irodavezető a konkrét Horvát István utcai körforgalommal kapcsolatos jelenség kapcsán azt mondta: ha önmagában a körforgalom kiépítése okozná a problémát a Prohászka-Horvát-Széchenyi csomópontokban, akkor korábban a Lövölde úton a Budai útig ért volna a piros lámpánál várakozó sor. – Tény, hogy a körforgalmon akadálytalanul továbbhaladók többletet jelentenek, de ez nem vezethet a forgalom ilyen mértékű növekedéséhez – szögezte le. A város közlekedési szakembere eddigi tapasztalatait is megosztotta: a jelzőlámpák átprogramozása után megfigyelték ugyanis, hogy a Prohászka útról mindkét sávról kiengedett balra kanyarodó járműszám meghaladja a Horvát István utca befogadóképességét, így az egyenes irányból a tervezettnél kevesebben tudnak áthaladni. – A legnagyobb gondot az okozza, hogy az autósok beállnak a csomópontba akkor is, ha nem tudnak továbbhajtani, így lehetetlenné teszik a többi irány ürítését is. Így vannak olyan periódusok, amikor a Horvát István útról egyenesen csak néhány jármű tud áthaladni.

A közlekedési iroda újabb forgalomszámlálást tart októberben, és ez alapján módosítják a jelzőlámpa programját. – Valószínűleg kevesebb zöldidőt kap a Prohászka út vasútállomás felőli ága. Természetesen ez a járművek számát nem csökkenti – tette hozzá a szakember, aki szerint a dugó kialakulásában sok minden szerepet játszik:

- Tény, hogy az utóbbi időben is nőtt a déli ipari parkok vonzása, hiszen újabb munkahelyek létesültek, és a forgalom a városrészek és települések között vagy az autópályát, vagy a Balatoni Széchenyi-Horvát-Prohászka-Mártírok útvonalat használja. A 63-as autópálya kijárat is túlterhelt csúcsidőben a Sóstói Ipari Parknál. Azt tapasztaljuk, hogy a 7-es számú főúton is forgalomnövekedés van szeptember eleje óta az április-májusi időszakhoz képest Polgárdi irányából.

A csomópontok kapacitása gyakorlatilag kimerült, a megoldást pedig Nagy Zsolt szerint csak a vasút déli oldalán tervezett déli tehermentesítő út adhatja, amelynek első üteme várhatóan az Intermodális Központ beruházással együtt megvalósulhat. Addig is türelem

Sok ezerrel több

A központi járműnyilvántartás adatai szerint tizenhárom év alatt majd 7 és fél ezerrel nőtt a személyautók száma Székesfehérváron. Ma 36 ezer 156 székesfehérvári személyautó „szaladgál” az utakon s ehhez még hozzájön az agglomerációból bejárók száma is. Ennyivel szélesebb és több út, illetve parkoló azonban nem létesült a városban, a kapacitás ugyanis véges. A város nem lesz nagyobb, az emberek viszont, úgy tűnik, szeretik a kényelmet...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!