Hírek

2015.09.30. 16:42

Egy vizsgálat szerint az üzletek mondvacsinált kifogásokkal küldik el a panaszos vásárlókat

Fejér megye – „Pénztártól való távozás után reklamációt nem fogadunk el!” – átverés vagy csak félretájékoztatás? Íme a leggyakoribb félrevezető „elküldős” szövegek, amelyekre a fogyasztóvédők bukkantak.

S. Töttő Rita

Annyit már tudnak a magyar vásárlók, hogy ha fontosabb dolgot vesznek, el kell tenniük a blokkot, nyugtát, számlát, jótállási jegyet, ha később meghibásodik a termék és vissza kell vinni az üzletbe, kéznél legyen. Ám ennél többet aligha jegyeztek meg fogyasztói jogaikról az emberek, s épp ez az, amit a kereskedők kihasználnak. Persze tisztelet a kivételnek: ahol már felismerték, hogy a jó vásárló a visszatérő vásárló, ott mindent elkövetnek a panaszok megfelelő intézéséért.

Országos vizsgálatot tartottak a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság szakemberei a témában: jegyzőkönyveket, vásárlók könyvét és jótállási jegyeket ellenőriztek és közben különös vásárlói tájékoztató feliratokra bukkantak. Amelyekkel gyakran azt igyekeztek megelőzni, hogy egyáltalán panaszra nyissa a száját a vásárló.

Ruhákra, műszaki termékekre érkezik sok panasz, az ügyintézéshez pedig mindenkinek joga van. Fotó: FMH-archív

Fejér megyében 32 ellenőrzött üzletből 20 akadt fenn a rostán, azaz félretájékoztatta a vásárlókat – tudtuk meg Schneider Istvánnétól, a Fejér Megyei Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztályának főosztályvezetőjétől. A nagy klasszikushoz, azaz a „Pénztártól való távozás után reklamációt nem fogadunk el!" kiíráshoz hasonló üzenetek tömkelegére figyeltek fel az ellenőrök országszerte.

Íme a legjava: „Akciós terméket nem cserélünk!" Hát bizony pedig, ha meghibásodik az akciós termék, épp úgy joga van a vásárlónak a javításra, cserére, mint a nem leértékelt termékek esetében – hangsúlyozzák a fogyasztóvédők. Persze olyan hiba miatt nem lehet reklamálni, amiért le volt akciózva az áru és erről a vásárló tudott is.

A másik gyakran elhangzó mondat: „Készpénzt nem adunk vissza, de üzletünkben levásárolhatja!" Ha egy termék hibás, és nincs mód javításra, cserére, igenis vissza kell adni az árát!

Még egy szép példa: „Csere csak eredeti csomagolásban!" - ilyen nincs, a minőségi kifogást doboz nélkül is intézni kell. Szép lenne, ha minden csomagolást elraktároznánk otthonunkban panasz esetére...

Székesfehérváron is gyakran látott mondatok a következők: „Díszítésekre nem vonatkozik a szavatosság!" - már hogyne vonatkozna! A másik: "Fürdőruhát/Fehérneműt nem cserélünk vissza!" Sőt, ékszerek, bizsuk, kiegészítők, ajándéktárgyak esetén is jelezték előre üzletek, hogy meg se próbáljunk reklamálni. Márpedig, ha minőségi kifogás van rájuk – hangsúlyozza a főosztályvezető –, köteles cserélni a kereskedő. Persze ha méretprobléma van vagy nem tetszik a színe, valóban nem kérhető a csere, de ez nem csak a bugyikra, ékszerekre vonatkozik...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!