Egyedülálló megoldás: teljesen új liftet vásárolt egy fehérvári panelház

2016. február 22., 15:31 szerző: Házi Péter
komment
Székesfehérvár – Egy negyvenkét éves liftet cserélték saját erőből újra a Széchenyi utca 27. alatti lépcsőházban. Vajon mennyire biztonságosak a fehérvári liftek?
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Ilyenre még nem volt példa Fehérváron: nem csak javítgatták a Széchenyi utca 27. számú ház négy évtizedes liftjét, hanem kibontották és „kidobták” a régit, s egy vadonatúj felvonót vásárolt a lakóközösség. Amint az új lift bemutatásán Balogh Józsefné közös képviselő elmondta, a felülvizsgálatot végző hatóság  egy ideje  minden felülvizsgálatnál jelezte,  a  szerkezet nem felel meg a mostani előírásoknak.  Osztottak-szoroztak, a háznak lakástakarékpénztári megtakarítása is volt, ráadásul egy kedvező ajánlatot kaptak az egyik liftes cégtől, így 2014 végén a lakógyűlésen a túlnyomó többség úgy döntött, vágjon bele az épület a nem kis munkába. Az új lift próbaüzemét most tartották, s a remények szerint a ház közös villanyszámlája is kevesebb lesz, ez a típus ugyanis bizonyos működési fázisában áramot termel vissza a rendszerbe.  Székesfehérváron egyébként 450 lift van, általános állapotuk az országos átlagnál jobb, ám a nagy alkatrészek cseréjét – ahol még nem történt meg – nem lehet sokáig halogatni.

Balogh Józsefné közös képviselő a Széchenyi út 27. alatti lépcsőház új liftjében. Osztottak-szoroztak, végül a csere mellett döntöttek a felújítás helyett

– A székesfehérvári közel félezer lift 90 százalékában már kicserélték a régi vezérlést számítógépesre. Ezután jönnek viszont a drágább dolgok, a sebességhatárolók, a hajtómű cseréje. Ezek viszont biztonsági eszközök, ami azt jelenti, hogy itt nincs pardon: ha a felülvizsgálat kimondja, akkor ki kell cserélni ezeket a szerkezeteket – mondja Kész Ottó, aki biztonságtechnikai szakértőként kísérte figyelemmel az új lift beüzemelését. Mint hozzátette, az általuk felügyelt 250 fehérvári liftek negyven százalékánál már a drágább hajtóműcserét is elvégezték, a Schindler WR54 típusú hajtóművek még bírják, de ezek cseréje is hamarosan szükséges lesz.

Ruházzon be a társasház egy teljesen új liftre vagy inkább újítgassuk a régit? – tettük fel a kérdést a szakembernek, aki szerint ha a háznak van elég pénze és kap egy jó ajánlatot, konstrukciót, akkor van értelme a cserének. Ugyanakkor a régi lifteket szakaszosan is lehet szabványosítani, például a belső borítást is ki lehet modernre cserélni, így a végén a szabványnak mindenben megfelelő liftje lesz a háznak, Kész Ottó szerint valószínűleg olcsóbban, mintha új felvonót vásároltak volna.

Egy korábban érvényes rendelet szerint 2020-ban az összes liftet szabványossági felülvizsgálatnak kellett volna alávetni, ám a rendelet szerepét egy új szabvány vette át, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy nem lesz 2020-ban felülvizsgálat. Emiatt valószínűleg sokan hátradőlnek, hogy nem kell azonnal milliókat költeni a felvonókra, a szakember szerint viszont az teszi jól a dolgát, aki legalább darabonként, apránként kicseréli a legfontosabb liftszerkezeteket. Egy biztos, ha a felvonó valamelyik szerkezeti elemét cserélik, annak az elemnek már az új szabványt kell „tudnia”.

Visszatérve a Széchenyi út 27-29. számú társasházra, az épület már 2014-ben több cégtől árajánlatot kért, végül sikerült egy valóban jó árat találni, a ház két liftjének cseréje darabonként nettó 7,4 millióba kerül, ami nagyon kedvezményes árnak tekinthető. Amíg az egyik liftet cserélték, addig a tetőn lévő egykori kazánházon át tudtak a lakók eljutni a másik lépcsőház liftjéhez. Ez a munka hat héten át tartott, most megfordul a dolog, az új liftet használja majd a két lépcsőház, amíg a megmaradt régit is újra cserélik.

Az új liftet a Tóváros képviselője, Mészáros Attila is megnézte, s mint mondta, példaértékű az, hogy a ház önerőből, állami vagy önkormányzati támogatásra nem várva állt neki a nem kis munkának.)

Házi Péter

hozzászólás
2016. február 22., 15:31 szerző: Házi Péter

Facebook

Hozzászólások