Hírek

2017.03.08. 15:30

A diák magol, mert erre készítik fel - Pedagógiai Szakmai Hét Enyingen

Enying – Félidőhöz érkezett a Pedagógiai Szakmai Hét, amely során számos érdekes és hasznos témát, programot biztosítottak a szervezők megyeszerte. Enyingen ma délután Csapó Benő adott elő a közoktatás helyzetéről, s annak megújítási lehetőségeiről.

Szanyi-Nagy Judit

A tanítási folyamaton és az érettségi rendszeren is módosítani kelleneEnying (sznj) - Félidőn túl van a Pedagógiai Szakmai Hét, amely során számos érdekes és hasznos témát, programot biztosítottak a szervezők megyeszerte. Enyingen tegnap délután Csapó Benő adott elő a közoktatás helyzetéről, s annak megújítási lehetőségeiről.

Mitől, hogyan megy előrébb a közoktatás? - tette fel a kérdést Csapó Benő egyetemi tanár, Prima Primissima-díjas neveléstudományi kutató a tegnap délutáni enyingi előadáson. A válasz hol kimondva, hol kimondatlanul is a rendszer átstrukturálása, s a kutatói munka fontosságának kiemelése volt, többek között a különféle mérések tekintetében.

Csapó Benő a PISA-eredményekről is beszélt a csaknem teltházas előadáson

A 80-as évek elején ugyanis világelsők voltunk természettudományból, míg ma már csak a középmezőnyhöz tartozunk: a folyamatosan romló PISA-eredményekkel a sajtó is sokat foglalkozott. A változás oka természetesen magukban a mérésekben - PISA, TIMSS - is keresendő, de tény: a magyar diákok számára a tanulás nem az elsajátított tudás alkalmazhatóságát, hanem lényegében magát a magolást jelenti. Erről pedig nem a diákok tehetnek.

Ők ugyanis egy olyan oktatási rendszer részei, amely épp erre készíti fel őket, s elhiteti velük, hogy ez maga a tanulás, amellyel aztán az általános- és középiskola után sok esetben a főiskolán is találkozhatnak. Ez alapján sokan még az egyetemen sem rendelkeznek olyan képességekkel, hogy eredményes PISA-tesztet tudjanak írni, amely épp a tudás alkalmazását helyezi előtérbe. Ahhoz pedig, hogy ezek az eredmények változzanak, a közoktatás teljes átstrukturálására lenne szükség.

Sokat segítene a helyzeten, ha a pedagógusi szakmát professzióként ismernék el, lévén, a gyermek fejlődése egy nagyon érzékeny pszichológiai rendszer, amelyhez a pedagógusnak épp úgy ismereteket szükséges elsajátítania, s alkalmaznia, mint például egy orvosnak. De az érettségi rendszer átalakítása is jó megoldásnak tűnik.

Csapó Benő azt javasolja, hogy a 45 közismereti tárgy helyett csak öt legyen kötelező: a magyar nyelv és irodalom, matematika, természettudomány, történelem és angol, ahelyett, hogy akár bányászati, vegyipari vagy szórakoztató zenész, netán artista ismeretek tárgyakat is választani lehessen.

Emellett a közép- és emelt szint helyett az egyszintű, széles pontskálájú vizsgát helyezné előtérbe, amelyen akár ezer pontot is szerezhetne a vizsgázó. Az pedig már csak hab a tortán, hogy mindez számítógép-alapú lenne. Az előadó a pedagógiai értékelésre is kitért: - A hazai kompetenciamérések a világ legjobbjai közé tartoznak, hiszen longitudinális vizsgálatról beszélhetünk: ezek különböző időpontokban készülnek, így a nyolcadik osztályos tanulót később, például tizedik osztályban is felmérhetjük - mondja a kutató.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!