2013.05.23. 15:06
Fehérvár buszmenetrend: járatsűrítés vagy -ritkítás?
Székesfehérvár - Napi 950, városba érkező helyközi busz kapcsolódhat be a fehérvári tömegközlekedésbe, ugyanakkor több járat indulási időpontjait ritkítják. Mi a két intézkedés summája?
A lényeg: összesen évi 115 ezer kilométernyi spórolást jelenthet az a járatritkítás, amit az Alba Volán javasol. Németh Tamás vezérigazgató levelében a város és a cég között tavaly létrejött megállapodásra hivatkozik, amelynek egyik passzusa szerint az önkormányzat kötelezettséget vállalt arra, hogy 2013. január 1-jétől úgy módosul a helyi menetrend, hogy az évi összes megtett kilométer ne legyen több 3,3 milliónál. Ez a csökkentés egészen a mai napig nyilvánvalóan nem valósult meg, így az érvényben lévő menetrend alapján éves szinten 3,42 millió kilométert futnak a buszok. A cég áprilisban ismételten forgalomszámlálást végzett, s ezek alapján a 10, 12A, 13, 13G, 24 és 32-es jelű járatok esetében javasol járatritkítást.
Mohos Veronika szerint most sincs elég busz, az átalakítás után borítékolható lesz a tömegnyomor (Fotó: Nagy Norbert)
A gazdasági szakbizottság csütörtökön a pénteki közgyűlés előkészítéseként tárgyalta az előterjesztést, amelynek fontos része, hogy a 115 ezernyi kieső kilométert azzal ellensúlyoznák, hogy a városba érkező helyközi járatok több városi megállóhelyen megállnának, s ezekre a buszokra helyi bérlettel, buszjeggyel is fel lehetne szállni. Az előterjesztés szerint ez napi 950 plusz járatot jelentene, amelyre 31 új helyen lehet felszállni, így a cég szerint összességében kedvezően változtatná meg a szolgáltatás kínálati jellemzőit, emellett az önkormányzatot terhelő finanszírozási mérték is csökkenne.
- A városvezetés eddig azt kommunikálta, hogy a tavalyi szerződéssel megoldódott a tömegközlekedés finanszírozása, ehhez képest a most kézhez kapott előterjesztés gyakorlatilag járatritkításról szól, amit ráadásul a lakossággal sem egyeztettek- jelentette ki a bizottsági ülésen Mező Balázs (Jobbik). Horváth Miklósné (Fidesz) sajnálatát fejezte ki, hogy a képviselő nem vett részt a polgármester által a kérdésben szervezett egyeztetésen. A frakcióvezető szerint a jobbikos képviselőn kívül mindenki úgy látja, összességében több lesz a buszjárat, és attól, hogy Mező Balázs nem tud róla, még voltak ez ügyben lakossági fórumok. A kérdés csak az, hogy akkor erről miért nem lehetett olvasni? - tette fel a kérdést a képviselő.
Szigli István szerint a leggyakrabban használt megállóhelyeken állnak majd meg a buszok, ez szolgáltatásjavítást eredményezhet. A bizottság végül egy tartózkodással elfogadta a javaslatot.
- A frakció üdvözli az utazás színvonalát javító intézkedéseket, hogy végre megvalósulhat a helyközi járatok bevonása a helyi közlekedésbe. Az Alba Volán Zrt. által javasolt 4,19 százalékos tarifaemelést viszont elutasítjuk - hangsúlyozta sajtótájékoztatóján Horváth Miklósné, a Fidesz közgyűlési frakcióvezetője, aki szerint ez a rezsicsökkentési törekvésekkel ellenkező lépés lenne. - A szerződés az utólagos elszámolást rögzíti, ráadásul ha továbbra is csökken a gázolaj ára és az infláció is, akkor az utólagos elszámolás azt fogja igazolni, hogy nem lesz a cégnél az a mínusz, amit a korábbi bázis alapján várnak. Az állami normatíva kérdését azonban - ami idén már nincs - külön kell kezelni.
Megoszló vélemények
Kíváncsiak voltunk a fehérváriak véleményére is, javítja vagy rontja-e a tömegközlekedést az átalakítás. Nagy Róbertné szerint a helyközi járatok bekapcsolása csak a főútvonalak mellett lakóknak jelenthet járatsűrítést, egy Öreghegy vagy Maroshegy közepén lakónak továbbra sem lesz több busza. Mohos Veronika szerint már így is túl zsúfoltak a helyközi járatok, azokra felférni szinte képtelenség lesz. Üdvözölte viszont a lehetőséget Kocsis Imre, aki szerint napi közel ezer busszal több biztosan segít abban, hogy a város valamely pontjára gyorsabban eljussunk.