2017.03.10. 19:45
A vasútvonal tervéről - Újjáépítik a teljes vonalat?
Felcsút - Felröppent a hír, hogy esetleg újjáépítik a teljes vasútvonalat Bicske és Fehérvár között. Jelenleg a MÁV hatástanulmányt készít, s annak tartalmától teszik függővé a megvalósítást.
A sajtóban sokat emlegetett alcsút-felcsúti kisvasút története tovább folytatódik, mondta el Mészáros Lőrinc, Felcsút polgármestere. Jelenleg a MÁV hatástanulmányt készít a vonal állapotáról. A kisvasút jelenlegi szakasza a Puskás Akadémia és az arborétum között keskeny nyomtávra épült újjá, míg az összes többi megmaradt, több helyen hiányos sín normál nyomtávú.
Mészáros Lőrinc
Fotó: Ifjabb Döme László
Mészáros Lőrinc elmondta: Székesfehérvár és a Puskás Akadémia elviekben szeretné, ha ez a vonal ismét működő lenne. Lovasberény és Székesfehérvár között elvileg forgalomképes a normál nyomtávú vonal, Bicske és Felcsút között viszont rossz és hiányos, de mindkét szakaszt átvizsgálják. A keskeny és normál nyomtávokról kitérővel lehet átszállni, ennek módozatait is vizsgálják - miként a költségeket is.
Ha a meglévő vonalak olyan állapotúak, akkor a normál nyomtáv felújítása és helyenkénti keskeny nyomtávon haladó kocsikra való átszállás lesz a vélhető megoldás. Ha nem érdemes a meglévő szakaszokat felújítani, akkor teljes egészében keskeny vonalat építenek ki az eredeti nyomvonal helyén Bicskétől Lovasberényig, s ott lesz az átszállás.
A tanulmány elkészültéig költségekről egyáltalán nem beszélnek, hangsúlyozta Mészáros Lőrinc.
Cser-Palkovics András
Fotó: Koppán Viktor
A kérdésben megkerestük Cser-Palkovics András fehérvári polgármestert is: az írásos válasz szerint Székesfehérvár önkormányzata már akkor foglalkozott az elővárosi vasúti közlekedés kérdésével, amikor véleményezték az Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció (OFTK) felülvizsgálati anyagát. Ebben a szakemberek leírják a közúti közlekedés fejlesztési lehetőségeit, a kötöttpályás közlekedés szerepét, amely segítheti az elővárosi és a foglalkoztatási központokba való eljutást, csökkentheti a közúti közlekedés okozta zsúfoltságot.
Mint az önkormányzat kiemeli, Fehérvárt, mint a megyében legnagyobb foglalkoztatási centrumként működő települést mutatja be az OFTK, ahol a javasolt elővárosi irányok között a Lovasberény (Bicske), a Börgönd-Pusztaszabolcs, a Sárbogárd, a Polgárdi, a Várpalota, a Mór-Komárom vonal is szerepel. Fehérvár ezekre is tekintettel nemcsak a kialakítandó intermodális központot, hanem - amennyiben sikerül a fejlesztéshez pályázati forrást bevonni - a Lovasberény felőli elővárosi vasútvonal fejlesztését is támogatja.