Hírek

2015.09.30. 19:27

Gáz helyett a fékre léptek: Kevés a szakoktató, egyre többet kell várni a jogosítványra

Egyre kevesebb az autóvezetés-oktató Magyarországon. Nem csoda hát, ha a jogosítvány megszerzése is egyre tovább tart.

Klecska Ernő

Ennek egyik fő oka az, hogy 2005-ben leállították a gépjárművezető-oktatói képzést Magyarországon, majd évekig sehol nem indítottak tanfolyamokat. Idén a Nyíregyházi Főiskola tanfolyamára ismét lehetett jelentkezni Budapesten, Győrött és Nyíregyházán.

Németh György, a Járművezető-szakoktatók és Képzőszervek Országos Egyesületének elnöke egy rádióinterjúban azt mondta: jelenleg kicsivel több, mint 3 ezer oktató tevékenykedik az országban, 2010-ben még 5 és 6 ezer között voltak a szakoktatói névjegyzékben.

Érthető hát, hogy néhol akár hónapokat is várnia kell a gyakorlati oktatás megkezdésére annak, aki jogosítványt szeretne szerezni.

Lapunk több megyei oktatót is megkeresett, de nevét egyikük se kívánta adni. Még képlékeny a helyzet – mondták, s volt, aki attól is tartott, hogy a megjelenés nem várt ellenérzést is „eredményezhet". Az autósiskolákkal foglalkozó internetes oldalak szerint mindenesetre két-három hónap is lehet az átlagos várakozási idő. Ezen talán változtat valamit, hogy tíz év után idén újraindult a szakoktatóképzés, bár ez nem lesz egyszerű, hiszen az aktív oktatók száma annyira lecsökkent, hogy az évi százezer tanulót nem tudják kiszolgálni.

Nem mindegy, hogy ki tanít meg vezetni. A felkészült oktatók kezében nem csak a tanulók, a többi közlekedő sorsa is ott van. Fotó: Archív

A Nemzeti Közlekedési Hatóság szakértői szerint a jelenlegi oktatószám 10-15 százalékos növelésével már át lehetne hidalni a képzési csúcsokat. Ennek ma leginkább a szakoktatói tanfolyam brutális ára mellett az is az akadálya, hogy a képesítést évente meg kellene újítani. – Legfőképpen ez löki ki az oktatókat a rendszerből – fogalmazott egy oktató. A „kihullók" zöme egyelőre másodállásban vagy nyugdíj mellett tanító régi szakember.

Szakoktatói képzésre egyébként az jelentkezhet, aki betöltötte 23. életévét, középiskolai érettségit tett, és legalább két éve van A, B és C kategóriás jogosítványa. Az alaptanfolyam jelenleg félmillió forint körül van – tudta meg lapunk.

Hol vannak az oktatók? – teszi fel a kérdést Balogh Zoltán, a tanulovezeto.eu portál főszerkesztője, s rögtön meg is válaszolja. „Elmentek. Nem bírták. Jobb helyet találtak, biztosabb megélhetést. Külföldre is mentek, sokan lettek buszvezetők, kamionosok." A szakember szerint a szakoktató képesítése, pedagógiai – andragógiai viselkedése ma a legkevésbé feltárt területe a szakmának. Szükség lenne olyan oktatási, képzési rendszer felépítésére, melyből már működtetése közben előhívhatók lennének az elemezhető, kutatható adatok.

Ősszel végez körülbelül hetven új szak-oktató, legtöbbjüknek már helye van, ettől nem sokat fog javulni a helyzet.

Egy „sima" jogosítvány megszerzésére már 10-15 évvel ezelőtt is nagyjából kéthavi átlagkeresetet kellett szánni, ez nem változott. Sokan attól tartanak azonban, hogy az oktatóhiány – hiszen ez is csak egy piac– dráguláshoz vezethet.

SZERINTEM

Ha „nagyoskodni” akarok néha, megmutatom a jogosítványomat. A motorkerékpárt leszámítva minden kategória benne van. Amikor tanultam, megvoltak már a gyerekek, valamiből élni kellett. Ma már nem vezetek olyan sokat, de – hiába, a rutin, meg az évek! – elég kritikusan tudom szemlélni a közlekedőket. Kifizetődő – több kocsi árát megspóroltam már. Én – bár nem vagyok egy klasszikusan rendpárti pacák – határozottan úgy vélem: azt a KRESZ-tudást, amit a jogosítvány megszerzése után a legtöbb sofőr gyorsan el is felejt, rendszeresen fel kéne frissíteni. Akár vizsgákkal is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!