Hírek

2014.07.24. 14:35

Jönnek a murva- és betonszállítók, aggódó lakók: ki fizet, ha megreped a ház?

Több olvasónk aggódva kérdezte: megrepedhet-e a háza a fehérvári vasútállomás átépítésével összefüggő, hamarosan induló építési forgalom miatt?

Házi Péter

Földmunkákkal és néhány vágány felszedésével már elkezdődött a fehérvári vasúti csomópont 32 milliárd összértékű korszerűsítése (Fotó: Molnár Artúr)

Nagyjából három hónapja számoltuk be arról, megkezdődik a fehérvári vasúti csomópont korszerűsítése, a vágányok átépítése és a félszáz éves biztosítóberendezés helyett is új rendszert építenek ki. A Széchenyi, Horvát István utcában élő olvasóink aggódva keresték meg lapunkat, miután a postaládájukba bedobott, vagy a ház bejáratára kiragasztott papíron arról tájékoztatta őket a kivitelező, itt zajlik majd a 32 milliárdos beruházással összefüggő építési forgalom. Többen attól tartanak, olyan súlyú építőelemeket visznek majd a házuk előtt, amitől az épület károsodhat. Mint Loppert Dánieltől, a beruházó Nemzetei Infrastruktúrafejlesztő Zrt. kommunikációs vezetőjétől megtudtuk, a csomópontot átépítő végző konzorcium nem tervez túlsúlyos elemeket közúton szállítani, az építési forgalom legalább 80 százaléka vasúton zajlik majd. 

Normál közúti terhelésre tervezett szállítások valóban lesznek majd Fehérvár útjain, betont, murvát biztosan mozgatnak majd az önkormányzattal egyeztetett útvonalakon. Az építési forgalom várhatóan az Új Váralja, Váralja sort, a Széchenyi, Déli Vasút utcát, a Csíkvári utat, Hosszúsétatért, az Eötvös utcát, Mártírok útját, valamint a Horvát István utcát, a Prohászka Ottokár utat és a Béke reter érinti. A NIF Zrt. a szerződésben kikötötte, hogy a vállalkozónak a beszállítások legalább 80 százalékát vasúton kell megoldania. Így - ígéri Loppert Dániel - a valóban nehéz elemek, például a sínek alá kerülő aljak , de maguk a sínek is vasúton érkeznek majd a vasútállomásra.

A felhívást azért függesztette ki a kivitelező, mert egy ilyen nagyságrendű építkezésénél kötelező a szállítási utak és az ezek mentén lévő épületek állapotának felmérése. Ahová beengedték a fotódokumentációt készítőket, ott fotó is készült a lakások állapotáról. A felvételek ügyvédi, közjegyzői letétbe kerülnek, s ha bizonyítottan a kivitelezés okoz kárt, a vállalkozó köteles kijavítani az épületet vagy megtéríteni a kárt. Az utak állapotát a beruházás végeztével az eredeti állapotra kell visszaállítani.

Loppert Dániel lapunk kérdésére elmondta, a szállítás csúcsidőszakai a pályaépítés fázisaira esnek, most ősszel, jövő tavasszal és nyáron számíthatunk némileg nagyobb forgalomra. (Ősszel ideiglenes peronokat építenek az állomáson, biztosan lesz majd némi keveredés, melyik vonatra hol kell felszállni.)

Nem kell összefüggő teherautósorokra számítani, a közlekedés zavartalanul bonyolódik majd. Éjszakai szállítást nem várható, a közúti szállítás reggel hat és este hét között zajlik majd tette hozzá a NIF kommunikációs vezetője. Jelenleg az Aszalvölgyi ároknál a boltozott átereszen dolgoznak, az állomás területén földmunka és csapadékcsatorna építése zajlik, valamint kábelalépítményi munkákat végez a kivitelező. Több olvasónk is kérdezte, mi lesz az állomásépület város felé eső homlokzatával, amit omlásveszély miatt már régen elkerítetek. Úgy tudjuk, a felújítás keretében lesz homlokzatjavítás is, így megszüntetik az omlásveszélyt.




Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!