Hírek

2015.07.23. 12:12

Idegesítő szokások az autópályán – A külső sáv ciki, a másikra tapadás életveszélyes?

Jobbra tartási kötelezettséget jelző táblákat helyezett ki a Közút az M7-es Székesfehérvár-Budapest közti autópálya szakaszon.

S. Töttő Rita

Vajon az autósok nem szeretik a külső sávot? Az autóvezető oktató szerint inkább a követési távolsággal vannak gondjaink.

Kevés idegesítőbb szokás van annál, mint amikor a belső sávban felejti magát és autóját valaki, annak ellenére, hogy a külső sáv szabad. A jobbra tartási kötelezettséget előírja a KRESZ, ám a sofőrök mintha elfelejtették volna ezt a szabályt. A belső sáv, úgymond az „aktívabban” haladóké, a külső pedig az autóbuszoké, teherautóké és a lassabban közlekedő személygépkocsiké – tartja az autópályás íratlan szabály, amely épp ellenkezője annak, amit a KRESZ megkíván. A Magyar Közút ezt a szokást szeretné felülírni és újra megismertetni az emberekkel a jobbra tartási kötelezettséget, ezért táblákkal teszik egyértelművé a szabályt. Az M7 főváros felé vezető szakaszán, Székesfehérvár és Budapest között, a belső sávban csütörtökön már ki is helyezték az első erre vonatkozó táblákat. Péntekig pedig a külső sávban is mindenhová kihelyezik a Közút munkatársai a jelzéseket.

- Azért emeltük ki ezt a szakaszt, mert Székesfehérvár és Budapest között háromsávos az autópálya, s azt figyeltük meg, hogy ezeken a szakaszokon a külsőt alig használták. Magyarán nincs annyira kihasználva a külső sáv, mint lehetne – árulta el a feol.hu kérdésére Marczin Bence, a Közút kommunikációs vezetője, aki hozzátette azt is: tervben van, hogy máshol is élnek hasonló figyelmeztetésekkel, de egyenlőre a Székesfehérvár-Budapest közti szakaszra koncentrálnak.

A jobbra tartási kötelezettségre figyelmeztetik az autósokat az M7-es autópályán Fotó: Molnár Artúr

Bogdány Attila székesfehérvári autóvezető oktató, aki maga is gyakran jár az M7 autópályán, azonban úgy látja: a sofőrök ismerik és alkalmazzák is a jobbra tartási kötelezettséget:

- Az, hogy nagyobb a forgalom s ezért kevésbé lehet haladni, természetes, hiszen több az autó, mint tíz éve. Ráadásul általában mindenki egyszerre indul meg. Hétvégén azonban, amikor kamionstop van, nem üres a külső sáv, hiába közlekedik jóval kevesebb teherautó – szögezi le, s hangsúlyozza: szerinte inkább a követési távolság betartásával vannak gondjai az autósoknak.

- A súlyosabb balesetek is ennek köszönhetőek. A követési távolságot egyébként nem méterben, hanem időben adjuk meg: a két másodperces az igazi – árulja el az oktató, aki tippet is adott, hogyan tudjuk ellenőrizni, vajon megfelelő távolságban vagyunk-e az előttünk haladótól: - Keressünk egy pontot, egy táblát vagy fát, amelyhez, ha odaér az előttünk lévő autó, kezdjünk el számolni. Ha mi két másodperccel később érünk oda, akkor jó a távolság.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!