Hírek

2016.02.03. 15:20

Háromjegyű számozás, öt körjárat: itt az új fehérvári buszmenetrend tervezete

Elkészült és véleményezhető az új helyi buszmenetrend-tervezet, amelyet az elképzelések szerint nyár végén-ősz elején vezetnének be.

Házi Péter

Kolonits Sándor buszvezető a Jancsár utcai decentrumban készül az indulásra. Erről a végállomásról elérhető lesz közvetlenül  is a Sóstó Ipari Park

571, 411, 109 – ezek nem a nyertes lottószelvények sorszámai, hanem az új fehérvári buszjáratok vonalszámai közül néhány. Biztosan eltelik majd némi idő, mire az új számozási rendet megszokjuk, de a tervezet első látásra jónak tűnik. A tervezésnél fontos szempont volt, hogy az ipari parkokba, a vasútállomásra és a kórházhoz való eljutást érdemben javítsák, valamint, hogy az évi 3,4 millió kilométernél nem mehetnek többet az új útvonalakon sem a buszok. Cél volt a Piac tér és belváros-központú vonalrendszer „széthúzása”, így több új járat a belvárost elkerülve megy. A legszembetűnőbb, hogy ha valaki az Öreghegyről el akar jutni az Alba Ipari Zónába, nem kell majd bebuszoznia csúcsidőben sem a Piac térre, hanem a Fiskális-Seregélyesi út vonalon közlekedő 539-es buszra is felszállhat.  Maroshegyről  közvetlenül is el lehet majd jutni a Vasútra (324-es busz) vagy az Alcoához. De lesz járat a Sóstó Ipari Park és a Jancsár decentrum között (460), a 411-es busz pedig a Csapó utcából Kisfaludig megy. Az sem mellékes, hogy a vasútról egy busszal el lehet majd jutni a Béla úti temetőhöz.

Mivel az évi megtett kilométer nagyjából a tavalyi környékén kell, hogy legyen, csodát nem várhatunk, a több városrészben bővítést jelentő átalakítás természetesen néhol járatszűkülést jelent. A Szedreskertről, Jancsár decentrumból például eddig nagyon sok busz indult, ezek száma várhatóan csökken.

1 és 5 közötti számozásokkal öt olyan új vonal lesz, amelyet „körjáratnak” nevezhetnénk, ezek ütemes menetrenddel, minden órában ugyanazon időpontokban indulnak. Az 1-es járat a Kórház és az Auchan között, a vasútállomást érintve megy, az 1A pedig a Csapó utcából indul az Auchanhoz. A 2-es és annak az „ellenjárata”, a 2A a vasútállomástól indul, utóbbi a Kisteleki út irányában éri el a Fecskepartot, onnan a Bregyó közön át a Szedreskertet, majd a Várkörúton visszaér a Vasútállomáshoz, a másik vonal ennek az ellenpárja. A 3-as és 3A jelzésű buszok a vasútállomás és a Fecskepart között mennek majd, az egyik a Palotai-Szabadságharcos út irányában, a másik a Széna tér-Királykút irányában, s menet közben a két busz sofőrje szemből integethet majd egymásnak. A 4, 4A a Jancsár decentrumból indul és egészen a Könnyűfémműig kimegy, az egyik a vasútállomást és a kórházat érinti előbb, a másik viszont a Berényi út, Öreghegy elérése után megy ki a Köfémig. Az 5,5A buszok a Csapó utcából a Videoton ipari parkig, a nagy Tescoig mennek, az egyik a Felsővároson, Kadocsa elkerülőn át jut ide, az ellenpárja pedig a Távírda-Lövölde-Vértanú utca vonalon.

A vonalszámozás értelmezését persze meg kell tanulni, de nem tűnik bonyolultnak: a három számjegyű vonalak első számjegye a kiindulási decentrumot mutatja (1-Szedreskert, 2-Jancsár, 3-Vasútállomás, 4-Csapó utca), a a második és harmadik szám pedig a végállomás, illetve az elért városrész sorszámát jelöli.

A tervezet finomítására még lesz lehetőség, hamarosan lakossági fórumokat tartanak, de a város honlapján is elmondhatja mindenki a véleményét.

Az alábbi fájlok pedig tartalmazzák a régi, illetve az új járatokat, baloldalt ki- és bekapcsolhatóak a rétegek, azaz a különböző járatok útvonalai, így összevethetjük a régi és az új hálózat közti hasonlóságokat, különbségeket:

KATTINTSON IDE A NAGYOBB FELBONTÁSÉRT

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!