Hírek

2015.04.24. 16:09

Aládúcolták a felüljárót, a MÁV szerint ez szakszerű megoldás

Bicske - Vasúti talpfákkal dúcoltak alá egy vasúti felüljárót a városban. A hídon ma is közlekednek, és döbbenten vették tudomásul e különleges megoldást.

S. Töttő Rita

A Kinizsi-Csákvári utcák kereszteződésénél látható az a vasúti felüljáró, melynek aládúcolási módszerétől meghökkentek a lakók. A bicske.blog.hu írása szerint A helyzet ijesztő voltát, ijesztő hatását jól illusztrálja, hogy e képet Ez is meg érne pár szót című gondolatok kíséretében kaptuk meg. Ez egy olyan felüljáró, aminek főutcai hídfője is van. Járnak itt iskolások, óvodások, munkába menők vagy onnan jövők. A Fejér Megyei Hírlap kiderítette: a munkálatokat a MÁV végzi. Sajtóosztályuk elöljáróban jelezte: a Biatorbágy -Tata vonalszakasz rehabilitációjának előkészítése a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nél (NIF Zrt.) elkezdődött.

Ennek keretében áttervezik a vasútállomás környezetének közlekedési koncepcióját. Bicske polgármesteri hivatala a gyalogos felüljáró helyett úgynevezett intermodális közúti-gyalogos aluljáró építését és a meglévő peronaluljáró vágányok alatti déli irányú meghosszabbítását preferálja, melyet a beruházó NIF Zrt. is támogat. A kérdéses bicskei gyalogos felüljáró a Budapest -Győr- Hegyeshalom vasútvonal felett, a külön szintű gyalogos forgalom biztosítására épült 1984-ben. A MÁV szerint a már műtárgynak tekinthető felüljáró vasúti célokat nem szolgál, a peronra nem vezet, csupán a szintbeli keresztezés kiváltása volt a cél.

Valóban különleges az aládúcolás, de állítják: szakszerű
Fotó: bicske.blog.hu

A műszaki átadást és forgalomba helyezést követően a takarítás és a síkosság-mentesítés az önkormányzat feladata lett, de a helytelen kezelés (sózás) fokozatosan - több évtized alatt - tönkretette a gyalogos felüljárót - áll a nyilatkozatban. A MÁV a felüljárót, annak leromlott állapota miatt 1996-ban újította fel: a felületekkel és a vasbeton kereszttartókkal együtt a gyalogos felüljárón az összes lépcsőfokot is újra cserélték. Az eredeti lépcsőfokok a betontakarás vékonysága miatt mentek tönkre, ezért az új lépcsőfokok vastagságát 8-ról 10 centiméterre növelték.

A MÁV gyakorlatilag az önkormányzat helytelen sózási módszerével magyarázza a felüljáró állapotromlását, s elárulta azt is: több felszólítás után sem történt változás, így a felüljáró felújítását nem lehetett tovább elodázni. A hídfők, oszlopok és az áthidaló szerkezeten lévő vasbeton lemez betonfelületeinek javítását, sóvédelmét 2011-ben már elvégezték, a lépcsőkarok vonatkozásában azonban felmerült, hogy a felújítás helyett célszerűbb lenne könnyűszerkezetes acél lépcsőkarok beépítésével átépíteni.

Azonban ez jelentős anyagi ráfordítással járt volna: A MÁV a hálózati prioritások figyelembevételével a rossz állapotú lépcsőkarok alátámasztását (fa dúcolással) saját kivitelezésben elvégezte, valamint a hídnál heti rendszerességű fokozott felügyeletet vezetett be. A MÁV szakszerű alátámasztásnak tekinti ezt a módszert, melynek eredményeként a kéttámaszú lépcsőkarok a statikailag lényegesen kedvezőbb, háromtámaszú szerkezetként viselkednek, a leszakadás veszélye nem áll fenn, a lépcsőkarok biztonságosak. Szakembereik pedig állítják: a jelenlegi felüljárón fenntartható a biztonságos, külön szintű közlekedés lehetősége a vasútvonal átépítésig.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!