2017.07.20. 17:50
Inkább legyünk bizalmatlanok! - Egyre többször csalók küldenek e-mailt különböző szolgáltatók nevében
SZÉKESFEHÉRVÁR - Elektronikus levélben és telefonon is próbálkoznak a csalók, személyes és banki adatainkra utaznak.
Lapunk egyik olvasója, Schwerlichovszky László osztotta meg velünk azon tapasztalatait, hogy egyre több furcsa, gyanús e-mailt kap. Ezek alighanem másokat is elérnek, s megzavarhatnak.
Olvasónkat az egyik telekommunikációs mamutcég ügyfélszolgálata nevében keresték föl.
- Már ez is szokatlan volt, ám gyanúmat messze fokozta és megerősítette a levél magyartalan, primitív szövege. Mellesleg, különféle számláimat átutalással, csoportos beszedési megbízással rendezem évek óta. Észrevételemet azonnal jeleztem a szolgáltatónak. Biztos voltam benne, hogy egy tisztességtelen adatvadásszal van dolgom - tájékoztatott Schwerlichovszky László.
A témában Dorgai-Geosits Szilvia c. r. törzszászlós állt rendelkezésünkre a Székesfehérvári Rendőrkapitányságtól. Az ügy kapcsán elmondta, efféle elektronikus levélcsalással kapcsolatos nyomozás náluk jelenleg nincs, de arról tudomása van, hogy az országban másutt folyik ilyen vizsgálat, nyomozás.
Dorgai-Geosits Szilvia c. r. törzszászlós
Fotó: police.hu
Hasonló csalássorozat Fejér megyében is volt a közelmúltban. A feltöltő kártyás telefonok törvényileg elrendelt adategyeztetése körüli ügymenetre ugrottak rá elkövető körök.
Ők telefonban, szóban kérték adategyeztetésre az embereket, álságosan a szolgáltató nevében. Annak ellenére is többeket sikerrel átvertek, hogy a kártyás mobilok körüli adategyeztetést minden esetben az ügyfélnek kellett kezdeményeznie telefonon avagy személyesen. Megfenyegették a felhívottakat, hogy amennyiben nem működnek együtt, telefonszámuk megszűnik. A károsultaktól végeredményben bankszámlaadatokat csaltak ki.
A csalók általában szolgáltató cégek nevének és arculati elemeinek felhasználásával írnak hamis leveleket
Fotó: shutterstock
A törzszászlós asszony azt tanácsolja, hogy hasonló szituációkban inkább legyünk bizalmatlanok. Azt javasolja, hogy kérjük el a hívó fél telefonszámát. Próbáljuk meg ellenőrizni, rákeresni, hogy valóban a hivatkozott céghez, szolgáltatóhoz tartozó telefonszámról hívtak-e bennünket. Ha igen, akkor hívjuk őket vissza, vagy kérjünk visszahívást.
Semmi esetre se teljesítsük a befizetésre felszólító, vagy adatközlésre, például PIN-kód, jelszó megadására felszólító leveleket. Érdemes figyelnünk a feladó e-mail címére, s ha a megszokott címtől, vagy általában használt megszólítástól eltérnek, éljünk a gyanúperrel, hogy meg akarnak téveszteni bennünket.
Legjobb, ha az ismeretlen feladótól származó, gyanús e-maileket azonnal töröljük, s nem árt, ha a gyanús levél érkezéséről tájékoztatjuk az illetékes szolgáltatót is. Dorgai-Geosits Szilvia szerint a szolgáltatók is jelzik a rendőrségnek, ha visszaélnek a nevükkel, ám mivel telephelyük jobbára nem megyénkben van, ezért e feljelentések nem hozzájuk futnak be.