2017.06.06. 18:33
Kerékpáros alagutat építenek az M1 alatt
Bicske – Az autópályán dübörög a forgalom, alatta pedig alagutat alakítanak ki a leendő kerékpárútnak. Az átsajtolás különleges technológiája nyomán 54 méteres átjáró nyílik az Etyek-Bicske-Tarján vonalon.
A vihar előtti szúrós forróságban mutatták be pünkösd után a 36 kilométeres kerékpárút következő fontos állomását: az M1 sztráda alatti alagút átsajtolásának kezdetét. A közel négymilliárd forint költségvetésű Pannónia szíve programnak fontos része a kerékpárút, amely Etyek felől átvezet Bicskére, Csabdira, s elérhető vele a Komárom-Esztergom megyei Tarján község. A több leágazás és becsatlakozás révén persze sokkal hosszabban lehet folyamatosan és megszakítás nélkül biciklivel eljutni a kiépített kerékpárutakon számos településre – a legszebb tájakat átszelve.
Az autópálya alatti alagút is e szándékkal készül el, mondta el Tessely Zoltán, országgyűlési képviselő, a térség fejlesztéséért felelős miniszterelnöki biztos a Bicske-Csabdi közötti autópálya szakasz tövében. A kerékpárosok itt áthaladva gyönyörű tájban, biztonságosan kerekezhetnek hamarosan, a Szent László-patak mentén. Molnár Krisztián, a Fejér megyei közgyűlés elnöke, a térségi fejlesztési tanács elnöke és az érintett települések polgármesterei is megjelentek e különleges műszaki eseményen, ami a szakembereknek kihívást, s a laikusoknak érdekességet jelent. A magas töltésen megállás nélkül zúdultak az autók Budapest felé, míg alant a kivitelező mélyépítő cég vasbeton szerkezete rajtra készen áll a hidraulikus nyomóállomással az alagút kialakítására.
Az alkalmazott módszer egy korszerű bontás nélküli (No-Dig, „ásás nélküli”) technológia, amit az elmúlt időben egyre gyakrabban alkalmaznak a mélyépítésben. Az átsajtolás kifejezés pontosan fedi a technológiát, ugyanis nem fúrással hatolnak át az autópálya test alatt, hanem vágóél és hidraulikus sajtó segítségével, ami biztosítja a nyomvonal pontos vezetését és kiküszöböli a beomlás lehetőségét. Eközben huszonöt speciális, egyenként húsztonnás vasbetonelemet sajtolnak bele az útalapba, a kikerülő földet pedig eltávolítják, mondta el Kacsó Róbert bányamérnök, a kivitelező Sycons Kft. műszaki vezetője. A sajtónak részletesen beszámoltak a technológiáról, a ritka látványt közelről filmezték-fotózták az újságírók. Szalai János építészmérnök, ügyvezető igazgató elmondta: harminc éve bizonyosan nem alkalmaztak ilyen technológiát Magyarországon, illetve ebben a hosszban még nem volt rá példa.
A sztráda forgalmának leállítását több ok miatt is elvetették a kerékpárút tervezésekor, s ezt a megoldást választották az alagút kialakítására. A június 7-én induló, 24 órás folyamatos munka - technológiai szükségesség - mellett 12-14 nap alatt ér a sajtoló berendezés az autópálya túloldalára, s kerül helyére a huszonöt elem, maga az átjáró formája. A szükséges háromezer tonna nyomóerőt hidraulikus tápegység biztosítja. Az 54 méter hosszú alagút belső mérete háromszor három méter, amiben biztonságosan alakítanak ki kétirányú közlekedésre alkalmas kerékpársávokat.
Folyamatosan épülnek a kerékpárútvonalak, amelyekkel megteremtik az összeköttetést Etyekről északon Esztergommal, délen pedig Ercsivel, mondta el Tessely Zoltán. Ezzel létrejönne a Dunát követő Eurovelo 6 nemzetközi kerékpárút fővárost kikerülő szakasza, bekapcsolva Pannónia szívét, Fejér megye északi részét a nemzetközi kerékpár-turizmus legfőbb csatornájába, tette hozzá.