Két keréken, veszélyben - Kötelező KRESZ-vizsga a kerékpárosoknak?

2017. február 16., 17:17 szerző: Szanyi-Nagy Judit
komment
Bár a KRESZ részletesen kitér a kerékpárosok lehetőségeire, sokan nincsenek tisztában azzal, mit szabad és mit nem az egyes útszakaszokon. A szabályzatot pedig hamarosan módosítani szeretnék – elsősorban az autósok szempontjából.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

A Magyar Kerékpárosklub és a Kerékpáros Miskolc Egyesület biztonságosabbá tenné a kerékpáros közlekedést. A javaslatok között olyan elképzelések szerepelnek, mint a kötelező kerékpárút-használat felülvizsgálata, vagy az előzési oldaltávolság kérdése.

– Kerékpáros az, aki nem ismeri a KRESZ-t, mert nincsen arra kötelezve, hogy ismerje, tanulja. Lényegében bárki biciklire ülhet, legyen az fiatal vagy idős – mondja Bartók Gyula, az egyik autósiskola vezetője.

– Mindig kiemeljük a tanulóvezetőink számára a biciklisekkel kapcsolatban, hogy érdemes nagyobb oldaltávolságot tartani előzéskor, és fokozottan figyelni a gyalogátkelőhelyeknél – részletezi az elméletoktató.

A KRESZ módosításába egy általános figyelemfelhívást is tennének a klubvezetők a kerékpárral közlekedők védelme érdekében. Bevezetnék továbbá a „kerékpáros utca” jogi fogalmát, amely azt jelentené, a kerékpározók az adott helyen előnyt élveznének, szabályosan tekerhetnének egymás mellett, és amely területen autóval tilos lenne a kerékpárost megelőzni. A javaslat pedig arra is kitér, hogy településen belül minimum egy, lakott területen kívül pedig másfél méteres előzési oldaltávolságot kellene tartaniuk az autósoknak a kerékpárosok mellett. A javaslattétel célja a konfliktusok és balesetek csökkentése mellett a kerékpározás propagálása is, arra biztatva az embereket, hogy minél többen biciklire üljenek.

Azonban az is csak részleges megoldás, ha az egyik fél megfelelően ismeri a közlekedés előírásait, a másik pedig kevésbé. – Ha egy lovaskocsi-hajtó számára kötelező a KRESZ ismerete, akkor szerintem a kerékpárosoktól is elvárható lenne mindez. Kötelezővé tenném a vizsgát számukra is, hiszen az, hogy sok esetben egy-egy kerékpáros nem ismeri a szabályokat, nagyban nehezíti a biztonságos közlekedést – mondja Bartók Gyula. Pedig sok előírás vonatkozik a biciklisekre is. A KRESZ szerint tilos főútvonalon a 12. életévét be nem töltött személynek kerékpároznia, elengedett kormánnyal tekerni, kerékpárt más járművel vagy állattal vontatni, illetve azzal állatot vezetni. A szabályzat kitér arra is, hogy a járdán tilos kerékpározni – a 12 éven aluliak kivételével, akik haladhatnak az adott részen, lévén, a főúton még nem kerékpározhatnak. A legnagyobb problémát viszont általában az okozza, hogy a gyalogátkelőhelyeknél a biciklisek nem szállnak le járművükről, hanem azon ülve kelnek át a zebrán, melyet egyértelműen tilt a KRESZ.

Mindenesetre akadnak olyan kezdeményezések, amelyek segítik a megfelelő kerékpáros szabályok megismerését és köztudatba kerülését. Már csak az hiányzik, hogy minden, két keréken guruló elolvassa és betartsa a leírtakat, amellett, hogy az autósok is figyelnek rájuk.

Szanyi-Nagy Judit

2017. február 16., 17:17 szerző: Szanyi-Nagy Judit

Hozzászólások

Részletes műsor



Műsorok betöltése...