Kínos feketelista készül

2017. január 10., 19:15 szerző: S. Töttő Rita
komment
Székesfehérvár – Az a webáruház, amelyik többször is hibázik, idén hivatalos feketelistára kerül, ráadásul a tavalyi bírságok sokszorosát kell fizetnie. A fogyasztóvédelem bekeményített.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Nemsokára mi magyarok is jó eséllyel ott tartunk az internetes vásárlások tekintetében, ahol az uniós átlag: amíg nálunk a vásárlók közel negyede vásárol internetes webáruházakban, addig uniós társainknak 43 százaléka teszi ugyanezt. Ám évről-évre egyre többen döntenek itthon is a kényelmes és néha olcsóbb vásárlási mód mellett, mellyel egyenes arányban nő a webáruházak iránti bizalom is. Sajnos azonban a kibertér kalózai is megjelentek, amelyek vagy a jogszabályismeret hiánya miatt vagy éppen az internet arctalanságát és a kiskapukat kihasználva igyekeznek megkárosítani a netes vásárlókat.

Szőke Kamilla és Fésű együtt vásárolnak, a mai trendeknek megfelelően, a laptop előtt ülve Fotó: olvasó

- Egyre többször döntök magam is a netes vásárlás mellett, mert olyan helyen lakom, ahol távol van a busz és egyre nehezebben is mozgok – árulja el egy nyugdíjas fehérvári, aki élelmiszert épp úgy rendelt már neten, mint játékot az unokájának. Nem egyedi jelenség ez, ahogy sajnos az általunk megkérdezett olvasó tapasztalata sem: - Volt már olyan, hogy nem pont azt kaptam, amire számítottam. Akkor első körben felhívtam a fogyasztóvédőket, mit tegyek, majd a gyerekem tanácsára lefotóztam azt az oldalt, ahol a helytelen információt közölték a termékről. Ezzel már lehetett mit kezdeni, bár a webáruház ügyfélszolgálata nem volt túl készséges. Mégis sikerült visszaszereznem a pénzem, noha időmbe, pénzembe és idegeskedésbe került.

Jól jelzi a fogyasztói szokások szélsebes változását ez a történet, ahogy azt is, hogy egyre tudatosabban vásárolunk a neten is. A jogaink érvényesítéséhez azonban a magyar fogyasztóvédelmi jogszabályokat is igazítani kellett, amelyre 2017. január 1-i hatálybalépéssel sor is került. Óriási szigorítással kezdte az újesztendőt a magyar fogyasztóvédelem: nem lesz pardon mostantól az ismételt jogsértést elkövető webáruházaknak, amelyek így minimum tizenháromszoros bírságot fizetnek a fogyasztóvédelmi törvények megsértése esetén. Schneider Istvánné,  Székesfehérvári Járási Hivatal vezető helyettese segített eligazodni az újdonságok tengerében: egy elektronikus kereskedelmi vállalkozással szemben kiszabható bírság összegének az alsó határa 15 ezer forint, ám ha ismételten jogsértést követ el, akkor idén már 200 ezer forintról indul a bírságolási limit.  De nem csak az alsó határ változott, hanem a kiszabható maximum bírság összege is. A kis- és középvállalkozások tavaly még maximum 500 ezer forint bíráságot kaphattak, idén már akár 2 millió forintra is büntethetik őket. A náluk nagyobbak pedig 500 millió forintos fogyasztóvédelmi bírsággal is számolhatnak ismételt jogsértés esetén!

Sok – egyre több - a panasz egyébként az internetes vásárlások kapcsán, a visszatartó erő azonban eddig nem volt túl hatékony. A szigorítás pikantériáját azonban nem csak az adja, hogy nagyobb lett az „értetlenség ára”, hanem az is, hogy hivatalos „feketelistára” kerülnek a súlyos jogsértést elkövető webáruházak. Schneider Istvánné tájékoztatása szerint a fogyasztóvédelmi hatóság, a Gazdasági Versenyhivatal, vagy a bíróság által hozott jogerős döntéseket, valamint a törvényben meghatározott adatokat tartalmazó adatbázis a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium honlapján lesz elérhető. E kínos listán közzétett adatokat két év után törlik, ha egyik hatóság sem találta bűnösnek újabb jogsértésért a vállalkozást. Még ugyan nem találni az adatbázist, de az ígéretek szerint keresni lehet majd benne a fogyasztóvédelmi hatóság, a GVH és bíróság által hozott jogerős döntéseket tartalmazó dokumentumok szövegére, a vállalkozás nevére, a vállalkozás elektronikus kereskedelmi szolgáltatás nyújtása során használt, a fogyasztók számára beazonosítható elnevezésére, honlapjának címére, a jogorvoslati eljárás tényére és a megsértettként megjelölt jogszabályi rendelkezésre.

Nagy könnyebbség lesz ez az óvatos vásárlók számára, akik ezek után bármelyik általuk kiszemelt webáruházra rákereshetnek az adatbázisban, hogy meggyőződjenek tisztességükről.

Kovács Dorina Anna

Tóth Mihályné

Kulcsár Márk

Az internetes vásárlást jó dolognak tartom: elég sok lehetőséget biztosít a vásárló számára, mint például a vásárlástól elállást, a termékek cseréjét. Elég gyakran vásárolok így, eddig csak pozitív tapasztalataim voltak. Nem vásárolok az interneten, inkább az üzletben veszem meg, amit szeretnék. Ott látom, milyen a termék, nem az igazi, ha csak képet mutatnak. Nem feltétlenül bízom meg benne – valószínűleg a korom miatt sem. Sajnos van rossz tapasztalatom a netes vásárlással kapcsolatban. Hiába rendeltem meg egy bizonyos áruházból egy adott terméket, harmadszorra sem érkezett meg. Biztos, hogy ezek után nem fogok innen rendelni.

S. Töttő Rita

2017. január 10., 19:15 szerző: S. Töttő Rita

Hozzászólások

Részletes műsor



Műsorok betöltése...