Hírek

2015.11.12. 14:22

Könnyebben költünk idén karácsonykor – túl korán jött az ünnepi hangulat?

Egyre korábban érkezik a karácsonyi hangulat az áruházakba – már októberben kínálták a mikulásokat, mára pedig ott tartunk, hogy a Boldog karácsonyt! is gyakran elhangzik. Idén könnyebben költenek az emberek – tapasztalja a szakértő.

S. Töttő Rita

Már október óta kellemes karácsonyi zene, illatok, színek, képeslapok varázsolják el az áruházakban sétáló vásárlókat, akik már idejekorán úgy érzik, itt az ideje az ünnepi vásárlásnak. Különben lemaradunk A fogyasztás templomainak pszichés marketinghadjárata egyébként hatékonynak tűnik, Várszegi András, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) volt alelnöke, ma etikai bizottságának vezetője, székesfehérvári üzletlánc vezető, a feol.hu-nak elárulta: tapasztalatai szerint idén a forgalom kb. 10 százalékkal nőtt eddig, amely, reményei szerint, éves szinten is hasonló értékekig emelkedik.

- Azt gyanítom, az emberek kicsit könnyebben költik a pénzüket – mondja, ám itt elsősorban nem arra gondol, hogy könnyelműbbek a vásárlók, hanem, hogy a banki kamatok alacsony szintje miatt nem fáj annyira hozzányúlni a megtakarításokhoz.

- Székesfehérváron és Fejér megyében a boltok száma számottevően nem változott az elmúlt időszakban, így vélhetően hasonló arányú növekedés lehet a legtöbb kereskedőnél – teszi hozzá. Az ünnepi „lufi” idő előtti kipukkadását megelőzendő óriási akciókkal, játékokkal és egyéb eszközökkel igyekeznek növelni az üzletek az árbevételeiket. Az OKSZ statisztikája szerint egyébként országos szinten is arra számítanak az áruházak, hogy nagyobb lesz az idei karácsonyi költekezés, mint a tavalyi. A 2014-es 907 milliárd után idén a iparcikkekre és élelmiszerre várhatóan 940-950 milliárd forintot költenek a vevők. Az elmúlt évek tapasztalatai szerint ételre és ajándékra minden évben közel ugyanakkora összeget szánnak az emberek, így várhatóan idén is 80-90 milliárd megy erre a célra, de mindennel együtt a karácsonyi, szilveszteri kiadások elérhetik a 170-180 milliárd forintot.

A kereskedelem különböző területei más-más bevétel növekedésre számíthatnak az ünnepi időszakban. A statisztikák szerint a játékkereskedelem területén a legnagyobb a felfutás, itt az éves bevétel 60-70 százaléka ebben az időszakban realizálódik. De a műszaki cikkek s az online kereskedelem is év végén szerzi éves bevételének negyedét. Valószínűleg ezeket az arányokat kívánják növelni azzal, hogy egyre korábban „hozzák hangulatba” a vásárlókat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!