Hírek

2016.09.23. 13:30

Közgyűlés: Bővül a fizetős parkolás, emléktáblát kap a lebontott vasúti torony

Székesfehérvár - Eldőlt: novembertől jelentősen bővül a fizetős parkolás területe. A közgyűlés döntött arról is, tábla készül a lebontott vasúti torony emlékére.

Házi Péter

Ugyan hosszan vitáztak a képviselők arról, jó megoldás-e a parkolási problémákra a fizetős parkolási rendszer területének jelentős bővítése, végül 14 igennel, egy nem és három tartózkodás mellett úgy döntött a közgyűlés, novembertől bevezetik a fizetéses parkolást huszonkét új utcában, közterületen. (Az utcákban lakók október 10-től kiválthatják a lakossági bérletet, az idei év hátralévő részére arányosítva, 560 forintért.)

Közbeszerzést írt ki a testület a Felsőváros óriási csapadékcsatornájának megépítésére, valamint arról is döntés született, hogy a vasútállomás lebontott lábas irányítótornyának emlékére táblát állíttatnak. Megkezdődött a multifunkciós csarnok és a középiskolai negyed tervezése is.

Kétségkívül a fizetős parkolási rendszer bővítése volt a legkényesebb napirend a közgyűlésen. Földi Judit (DK) fel is vetette, hogy a Mészöly Géza és az Esze Tamás utcában, amelyeket novembertől ugyancsak bevonnak a zónás rendszerbe, gyermek- és felnőtt háziorvosi rendelő is van, nagyon sok kényelmetlenséget okoz majd a gyerekekkel érkezőknek, hogy fizetniük kell a parkolásért. Az uszodához tartozó parkolóban ugyan két óra ingyenességet kapnak a létesítménybe érkezők, ám a képviselő szerint például a Down-kóros gyermekeiket hozó szülőknek legalább három órába telik egy-egy ilyen foglakozás. Közben vajon kirohannak majd, hogy meghosszabbítsák a parkolást?

fotó: FMH archív

Molnár Tamás (Fidesz) képviselő viszont arról beszélt, a Gáz utcai lakók már nagyon várták a rendszer elindulását, abban bíznak, hogy végre meg tudnak állni lakásuk környékén: – A pillanatnyi politikai haszonnál sokkal fontosabb a lakók érdeke,– tette hozzá a képviselő. Horváth Tancsa Ágnes (Jobbik) és Márton Roland (MSZP) is úgy vélte, nagy különbség nem lenne a parkolók zsúfoltságát illetően, ha teljesen ingyenessé tennék a parkolást. A gond ugyanis az, hogy sokkal több az autó, mint a parkolóhely, ezt a problémát a parkolóházak építése és a kerékpáros közlekedés ösztönzése oldhatná meg.

Amint Bozai István városgondnok hangsúlyozta, az összes, most bevont terület esetében a körzet képviselői kérték a bővítést, nem a Városgondnokság kezdeményezte azt. Számításai szerint havi l 30-40 ezer forint bevétel várható automatánként, ami nagyjából fedezi az ellenőrzés, a fenntartás költségeit, nyereséget az új területek nem fognak termelni. A cél nem is ez, hanem a forgalomszabályozás volt.

A vita végén Cser-Palkovics András arról beszélt, hogy a lakossági parkolóbérletek árát egy napra lebontva kifejezetten megfizethető a napi 8-9 forintba kerülő parkolás, cserében a remények szerint lesz is hely a lakók autóinak. Mint mondta, nem jó azt sugallni, hogy az autók fenntartása ingyenes, mert ezzel nem lehet az embereket arra ösztönözni, hogy ha lehetséges, keressenek alternatív közlekedési lehetőségeket. Márpedig ha nem próbálkozunk ezzel, egyre nehezebb lesz a problémát megoldani. Az uszoda előtti parkolással kapcsolatban felvetette, hogy amennyiben az első időszak tapasztalatai alapján nem elegendő a két órás ingyenes parkolás, azt érdemes lesz három órásra bővíteni.

Közbeszerzést írt ki a testület a Felsőváros és a vezér utcák csapadékát levezető csatorna megépítésére, valamint arról is döntöttek, hogy a lebontott lábas vasúti irányítótorony emlékére táblát készíttet a város. A MÁV azt javasolja, hogy a táblát az állomásépület keleti felénél, az A peronon helyezzék el.

A kormányhatározat alapján, amely felszólította a megyei jogú városokat, vizsgálják át az Integrált Területi Programjukat ITP), a városi önkormányzat is elvégezte ezt a vizsgálatot. A cél az volt, hogy a Modern Városok Programban megígért fejlesztések közül amit lehet, próbáljanak meg a városok a tisztán uniós pénzeket jelentő Területi Operatív Programhoz illeszteni. Amint a város polgármestere elmondta, ez nem gond, amennyiben a TOP-os forrásokat megnöveli az állam. Erre uniós engedély nélkül 10 százalékkal van lehetőség, ami milliárdos nagyságrendű pluszforrásokat jelenthet. Arra viszont jó lenne lehetőséget kapni, hogy például a Fehérváron felesleges munkaerőpiaci paktumra szánt közel másfél milliárd forintot a város a számára sokkal fontosabb déli elkerülőre vagy kerékpárutak építésére fordíthassa.

 

"Csak kijjebb tolják a problémát"

– A közgyűlésen azt kérdeztem, volt-e mind a tizennégy körzetben lakossági egyeztetés a fizetős parkolás bővítéséről, mert sokan csak a Hírlapból értesültek a várható döntésről. Erre azonban nem kaptam választ – mondta a közgyűlést követően Földi Judit.

Márton Roland szerint is csak a parkolási probléma „kijjebb” tolásáról van szó. A politikus javaslata szerint szükséges lenne a Modern Városok Programba beemelni a bérlakásépítést,. három-négszáz bérlakásra azonnali szükség lenne Székesfehérváron.

Már folyik a tervezés

Amint Cser-Palkovics András kiemelte, eldőlt, hogy a multifunkciós csarnok, a kórház új tömbjének építése és az új középiskolai campus nem illeszthető bele az uniós pénzeket jelentő TOP-ba, azaz ezt hazai pénzekből kell megvalósítani: – Úgy érzem, e beruházások elől a pénzügyi akadályok elhárultak, a tervezők megkezdték a munkát. A rendezvénycsarnok esetében a tervezőcsapat a héten járt Pozsonyban, megnézni egy hasonló csarnokot. A kórház esetében pedig még azt kell tisztázni, ki bonyolítja le a beruházást.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!