Hírek

2017.05.16. 09:41

„Legyen előtted mindig út ” - Fejlesztések a megyei utakon (frissítve)

Úrhida legnagyobb lemaradása az úthálózat fejlesztésével kapcsolatban áll fenn, a falu 27 kilométer hosszúságú belső úthálózatából csupán 6 kilométer aszfaltborítású.

V. Varga József

A téli kegyetlen hideg minden, felújítás előtt álló utat megtépázott – szögezte le Koszti András, Velence polgármestere, aki szerint évről-évre visszatérő probléma a kátyú, amelynek eltüntetésére szinte sosem lehet eleget költeni. A kisváros idén is 10-15 millió forintot költ „foltozásra”, de hasonlóképpen tesz a többi általunk megkérdezett település is. Velencén tavaly már rendbe tudták tenni a legrosszabb minőségű utat, a Pusztaszabolcsit, amely új aszfaltot kapott. Itt éppen ezért nem is keletkeztek problémák. De sok más helyen igen – a Kossuth utcában például épp a héten kezdték meg a munkálatokat.

Saját erőből még Velence sem tud új utat építeni – árulta el a polgármester –, nemhogy a turisztikai szempontból még kevésbé frekventált települések. A pályázati lehetőségekről, önerőről a többi Fejér megyei polgármester is úgy nyilatkozott: korlátozottak a lehetőségeik. Azt, hogy hol, mire futja, azonban már az előre tervezés is befolyásolja.

Ráckeresztúr polgármestere, Szentes-Mabda Katalin elmondta: a gépjárműadó helyben maradó része településükön körülbelül 7 millió forint. Ezt tudják utakra költeni, kiegészítve némi önkormányzati forrással, amely 1-2 millió forint lehet. Elég kevés a szilárd burkolatú útjuk, az egyik az aszfaltos főút, amely azonban a közútkezelő hatáskörébe tartozik. Ezen kívül van pár mart aszfaltos, emulziós útjuk, a faluban azonban többnyire földúton lehet közlekedni. Utóbbiakat évente 1-2 alkalommal talajgyaluval javítják, és ha szükséges, murvával töltik föl. A többi utat hideg aszfalttal próbálják karban tartani. A polgármester hozzátette: 2011-ben lett volna lehetőségek kapcsolódni egy országos programhoz, amelyben kistelepüléseknek nyílt esélyük aszfaltozásra, ám erről sajnos lemaradtak.

Nincs kátyú aszfalt nélkül

Perkátán ezen a héten kezdődött az aszfaltozás. Somogyi Balázs polgármestertől megtudtuk: a legnagyobb gondjuk a régi 62-es út, amelynek kezelése újra az ő feladatuk. Ennek a karbantartása meghaladja az erejüket, csak apróbb javításokat tudnak végezni. Belterületen is van például egy szakasz egy megsüllyedt csatorna fölött, és egyébként is elég sok még az aszfalt nélküli út a településen. Kátyúzást évente egyszer végeznek, különböző technikákkal, az eredmény azonban nem mindig bizonyul tartósnak. Az önkormányzat saját forrásból 3-4 millió forintot tud a munkálatokra fordítani. Az igazán jó megoldás természetesen új utak építése lenne, csak hát ez tetemes költséggel járna. Fél kilométer útszakasz ugyanis körülbelül 10 millió forintba kerülne. Költségvetésükbe egyébként betervezték ilyen hosszú út pormentesítését, s remélik, hogy ezt meg is tudják valósítani.

Pályázati lehetőségek

Úrhida legnagyobb lemaradása az úthálózat fejlesztésével kapcsolatban áll fenn, a falu 27 kilométer hosszúságú belső úthálózatából csupán 6 kilométer aszfaltborítású.

Bognár József, Úrhida polgármestere

– A mindenkit sújtó probléma elsősorban a pályázati támogatások hiánya miatt alakult ki – fejtette ki álláspontját Bognár József polgármester –, és nemcsak Úrhidát, de a térség szinte valamennyi települését érinti. Sajnos a korábbi hazai forrásból biztosított pályázati lehetőségek megszűntek, s a 2007-2014-es fejlesztési ciklusban az uniós források csak szűkös keretek között voltak elérhetőek. A 2013-ban bevezetett feladatfinanszírozási rendszerrel a központi költségvetésből a közutak felújítására adott támogatás nagyon kevés, az utak fenntartását sem tudjuk belőle biztosítani, fejlesztésre már gondolni sem merünk.

A 2014-2020 közötti időszakra készült megyei területfejlesztési koncepció véleményezésekor több településsel közösen jelezték a belterületi úthálózattal kapcsolatos anomáliát – folytatta az elöljáró. Hiszen azok a kis települések, melyek nem rendelkeznek nagyobb saját bevétellel, kiszolgáltatottá válnak, hiszen az éves költségvetésük még a működésüket is éppen csak fedezi, fejlesztésekre nem jut forrás.

– Sajnos a 2014-2020-as terület- és településfejlesztési operatív program keretében belterületi útfejlesztésre nem került forrás. Útfelújításra utoljára 2010-ben volt lehetőségünk, köszönhetően a 2009-es pályázaton elnyert 13 millió forintos támogatásnak, melyhez 16 millió forint önerőt vállalt az önkormányzatunk – mondta el a polgármester.

Úrhida legnagyobb problémáját a település közlekedésének fő tengelyét adó, gyűjtőútként funkcionáló Kossuth utca helyzete jelenti. E szakasz fejlesztésére 2013-tól rendelkeznek jogerős építési engedéllyel, de forráshiány miatt a beruházás még várat magára. Az önkormányzat saját erőből nem képes megvalósítani a fejlesztést, ha nem jutnak támogatáshoz, az engedélyek is lejárnak – tette hozzá Bognár József.

A Kossuth utcában, a menetrend szerint közlekedő autóbusz mellett már egy személygépkocsi sem fér el

Fókuszban a külterület

Szabadbattyánban határozottan jobb a helyzet. Amint Polyák István polgármestertől megtudtuk: a nagyközségben még Borsó Pál polgármestersége alatt valamennyi utcát aszfaltburkolattal tudták ellátni. Legutóbb a Sport utcát is megszélesítették, s az utóbbi időszakban faluszerte a járdafelújításokra törekszenek. Idei költségvetésükben járdafelújításra 32 millió forintot terveztek, a Kossuth utcai felújításra külön pályázatot nyújtottak be.

– A 2017-es év egyik fontos célkitűzése a képviselő-testület számára a külterületi Emmaróza szőlőhegyen élő emberek életkörülményeinek javítása, azon belül is az utak állapotának jobbá tétele – hangsúlyozta a polgármester. – A munka elkezdődött, folyamatosan haladunk a feladattal.

Polyák István, Szabadbattyán polgármestere

– Hantoson egyedül Hantostelepen van egyetlen nem szilárd burkolatú út, melynek hossza mintegy egy kilométer. Terveink között szerepel ennek az útszakasznak az aszfaltozása is, pályázati forrás hiányában esetleg önerőből – tájékoztatta lapunkat Fischer József polgármester.

Az önkormányzat minden évben saját forrásból biztosít kisebb-nagyobb összeget útfelújításokra vagy útépítésre. A településen belül, a nagy forgalom miatt, több útszakasz erősen elhasználódott, és ráférne a javítás. Például a Dózsa utca teljes hosszában, az Ady és a Hunyadi utca egy-egy szakaszán. Az önkormányzat, takarékos gazdálkodásának köszönhetően, az idén 4,5 millió forintot tudott biztosítani a telepi út bevezetőszakaszának szilárd burkolattal történő ellátására, a szakaszt már átadták.

A nagy forgalmú Árpád utcában megújult a járda

Úti kárpótlás

Mivel Balinkának nem volt adóssága, az önkormányzat nem részesült az adósság az állam részéről történő átvállalásában. Kárpótlásul viszont 2014-ben és 2016-ban kaptak 10-10 millió forintot, amelyet – miután kiegészítettek – teljes egészében a belterületi utak felújítására fordították – mondta el érdeklődésünkre Wéninger László polgármester. 18 milliót a mecséri településrészen használtak fel, 11 milliót pedig Balinkán, ahol most tavasszal készült el az Erdősor utca felújítása.

Persze van még feladat: a legsürgetőbb a balinkai focipálya melletti, murvás útszakasz leaszfaltozása lenne, és mindig lesz a korábban leaszfaltozott utak között is olyan, ami felújításra szorul – tette hozzá a polgármester.

Jó hírrel szolgált útügyben Bodajk polgármestere, Wurczinger Lóránt is. Az elmúlt hetekben fejeződött be a korábban mart aszfalt borítással rendelkező Tópart utca aszfaltozása. A 9,2 millió forintba kerülő beruházást az önkormányzat saját forrásból finanszírozta. Ezen kívül pályázatot nyújtottak be a napokban a belügyi tárcához az ugyancsak mart aszfaltos Berek utca, és a Vörösmarty utca felújítására. Utóbbi aszfaltos ugyan, de itt van a legrosszabb állapotban a burkolat – tudtuk meg a kisváros elöljárójától.

Fischer József, Hantos polgármestere

A munkálatok tartanak

Mezőkomáromban ezen a héten kezdődött meg három útszakasz (a Munkácsy M. utca egy része, a Lehőtz J. utca egy része és a teljes Ady Endre utca) felújítása, pályázati forrásból, mintegy 11,2 millió forintból, tudtuk meg Köő Péter polgármestertől, aki azt is elmondta: az önkormányzat 2 millió forinttal egészíti ki ezt az összeget. A munkálatok előreláthatólag a hónap végére fejeződnek be. – Természetesen több fejlesztendő útszakasz is van még, például a Munkácsy utca folytatása, elágazásai vagy a teljes Entz Ferenc utca – tette hozzá. Ám ahogy összeállításunk elején Velence polgármestere is mondta: a problémák visszatérnek. Jövőre lehet kezdeni előlről az egészet...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!