Hírek

2017.04.07. 18:50

Túl magas közlekedési bírságok - Ha nincs meg a sofőr, az üzembentartó fizet

A közterület-felügyelet és a rendőrség kameráira más előírások vonatkoznak, de még a bírságtételeiket is különböző kormányrendeletek határozzák meg.

Majer Tamás

Nagy figyelmet kapott országosan az a fővárosból induló vita, amely arról szól, büntethetik-e az autósokat a közterület-felügyelők a térfigyelő kameráik felvételei alapján, illetve az objektív felelősség alkalmazásával.

Székesfehérvár önkormányzatának véleménye szerint igen: Ha a közúti forgalomban történő ellenőrzés során a szabályszegést elkövető személye a helyszínen nem derül ki, a bírságot a gépjármű forgalmi rendszáma alapján megállapított üzembentartóval szemben kell kiszabni.

Önkormányzati térfigyelő kamera a Várkörúton. A lakossági fórumok résztvevői még több kamerát szeretnének Fehérváron, ezért idén húsz új kamerát szerel fel a város. A bírságok túlzónak nevezhető tételétől függetlenül a szabályokat be kell tartani
Fotó: Koppán Viktor

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény szerint a behajtási tilalomra, a korlátozott övezetre és a kötelező haladási irányra vonatkozó rendelkezések megsértői bírság fizetésére kötelezhetőek. Ennek a bírságolással kapcsolatos eljárásnak a lefolytatására egyaránt jogosult a közterület-felügyelet és a rendőrség. Sőt, a vámhatóság és a katasztrófavédelem is. Az említett háromfajta szabályszegés esetében tehát - érvel az önkormányzat - teljesen jogszerű a kamerakép alapján kiszabott közigazgatási bírság. A közterület-felügyeletről szóló törvény szerint az ő kameráik által felvettek a rögzítés helyszínén elkövetett jogsértés miatt indított eljárásokban felhasználhatóak.

Székesfehérvár önkormányzata és a polgármesteri hivatal álláspontja szerint a rendőrségnek tényleg hitelesített kamerákat kell használnia, ám ez a kitétel a közterület-felügyelet képrögzítő eszközeire nem vonatkozik. Mindemellett kiemelték, hogy valóban túlzottan magasak a kormányrendeletben meghatározott bírságtételek, ezeken az irreális összegeken valóban indokolt lenne a jogalkotásnak csökkentenie.

Boros László ügyvéd, a Magyar Autóklub Fejér megyei jogi tanácsadójának véleménye ezzel összecseng. Elmondta, a gyakorlat azt mutatja, a büntetési összeg mérséklésére jelenleg nincs mód, és valóban érvényesíthető a közterület-felügyelők munkája során is az objektív felelősség elve. Kiemelte, hogy nem ad mérlegelési lehetőséget a vonatkozó jogszabály a közterület-felügyeletnek a büntetés mértékét illetően, sőt még részletfizetési lehetőség sincs. Harminc napon belül meg kell fizetni a kiszabott bírságot. Az átlagos fizetéseket ismerve ez az összeg súlyosan érintheti a háztartásokat, családokat.

Boros László ügyvéd
Fotó: Koppán Viktor

A jogkövető magatartással sem igazán összeegyeztethető, hogy időbeli könnyítést csak passzivitással érhet el a megbüntetett sofőr vagy üzembentartó. Hiszen csak a bírság figyelmen kívül hagyásával, be nem fizetésével érhető el, hogy átkerüljön az ügy a rendőrséghez. Ez az elnyújtott adminisztráció ad módot, hogy harminc helyett hatvan nap jusson a bírság összespórolására. A rendőrségnél egyébként igényelhető részletfizetés is, de ezt sem minden esetben adják meg.

A pénteki közgyűlésen Cser-Palkovics András polgármester arról beszélt, hogy a 156/2009-es kormányrendeletet kellene a bírságok összegével kapcsolatban megváltoztatni. Elmondta, az illetékes minisztériumot megkeresi írásban, jelezve, hogy a bírság összegeket jelentősen mérsékelni kell. Ettől függetlenül továbbra is a szabálykövetőket szeretné előnyben részesíteni a szabálytalankodókkal szemben. Megjegyezte, a lakossági fórumok résztvevői több ellenőrzést, több kamerát szeretnének közvetlen környezetükben. Idén
20 kamerát szerel fel a város.

A szabályokat betartva nem jön csekk

Bóka Viktor, Székesfehérvár jegyzőjének álláspontja szerint egészen biztosan nem megoldás, ha a szabálytalankodó autós nem fizeti be a bírságot, hiszen minden ellenkező híresztelés ellenére a jogszabályi háttér egyértelmű, és azt megfelelően alkalmazzák a közterület-felügyelet munkatársai.

Polányi Péter, közlekedésmérnök is a tisztes befizetés mellett érvelt, amikor kikértük a véleményét. Úgy látja, helytelen hozzáállás, ha hibáink, akár egy autós szabálytalanság után joghézagokat keresünk. Sokkal inkább érdemes betartani a szabályokat, úgy elkerülnek a büntetések is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!