Hírek

2014.08.03. 18:50

Rendszeresen késnek a vonatok

Rendszeresen késnek a vonatok a Budapest-Székesfehérvár vonalon és a balatoni járatokon. Ezek a késések elérhetik a 60, sőt a 120 percet is. Olvasóink kérdéseit juttattuk el a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságára.

J. Mező Éva

Folyamatosan halljuk és olvassuk a MÁV hirdetéseit, hogy az elmúlt évi pályafelújítások befejeződésével lerövidül a menetidő a fővárosból a Balatonra. Olvasóink és saját tapasztalataink is, ennek ellenkezőjéről szólnak. A félórás késések már-már rendszeresek, de többen panaszkodtak kétórás várakozásról és tumultuózus jelenetekről a fehérvári pályaudvaron. Egyik olvasónk például szeretett volna felszállni egy intercityre, ami egy órával lerövidítette volna a várakozását, és úgy gondolta, a MÁV természetes gesztusa lehetne ebben a helyzetben, hogy eltekint a kiegészítő jegyek megvásárlásától, de nem. A jegypénztárban közölték vele, hogy büntetést kell fizetnie a vonaton, ha pótjegy nélkül száll fel. Másik olvasónk a gyorspótjegyet akarta visszaváltani a vonat késése miatt, mert megítélése szerint, ha 60 perccel később ér célba, nehezen minősíthető gyorsnak az a szerelvény, ami szállította. Lehetőséget erre sem kapott. Hab a tortán az az olvasói történet, amikor a székesfehérvári pályaudvar hangosbemondójából azt hallhatták az utasok, hogy a Bajára tartó vonat azért áll előre meg nem határozható ideig az állomáson, mert nincs rajta kalauz

A MÁV kommunikációs igazgatóságának munkatársa csokorba gyűjtött panaszlistánkra a következő tájékoztatást juttatta el szerkesztőségünknek: A Budapest-Székesfehérvár vonalon tavaly a korszerűsítésnek köszönhetően új fejlesztésű elektronikus biztosítóberendezéseket helyeztek üzembe, amely az elmúlt időszakban számos alkalommal meghibásodott. A vonatok a sorompó hibája miatt a biztonság érdekében 15 km/óra sebességre lassítanak a közúti átkelőknél, vagy megállnak, ami jelentős késéseket, torlódást, menetidő hosszabbodást idézhet elő akár az egész dunántúli vasúti közlekedésben. A vasúttársaság és a beruházó szakemberei a zavarhelyzet miatt folyamatosan tárgyalnak a biztosítóberendezéseket gyártó Siemens Zrt. munkatársaival, szeretnék megállapítani a felelősséget, illetve keresik a mielőbbi hosszú távú megoldást a meghibásodás kiküszöbölésére.

A MÁV-nak az is problémát jelentett, hogy a Budapest-Balatonfüred vonalon a tavaly már jól bevált korszerű és komfortos DESIRO-motorvonatokat állították be, a felújított pálya azonban nem kompatibilis ezzel a modern típussal, és az alacsonyabban elhelyezkedő sínfékek miatt ezek a szerelvények a biztosítóberendezések működésében hibát okoztak. A MÁV ezt úgy oldja meg, hogy az utasok Budapesttől Székesfehérvárig FLIRT motorvonattal utaznak, Székesfehérvártól Balatonfüredig pedig egy gyors átszállást követően DESIRO-val. Ígéretük szerint a csatlakozás azonnali lesz, és az átszállás közös peronon a szomszédos vágányról történik, több szakemberük tart ügyeletet azért, hogy az utasok a kellő tájékoztatást és segítséget megkapják.

Arról, hogy 26 percet állt nemrég Székesfehérváron egy vonat jegykezelő hiány miatt, tudomása volt a MÁV-START munkatársának. Egyedi és nagyon ritkán előforduló esetnek nevezte, amit munkáltatói eljárásában vizsgálnak ki.

A kárpótlásról azt a tájékoztatást kaptuk, hogy ez a késés mértékétől függ, és csak a feláras szolgáltatás esetén jár: 30 -119 perces késésnél az utas a vételár 25 százalékát kapja vissza, 120 percen túl pedig az 50 százalékát. A vasúttársaság által felszámolt díjakat és kedvezményeket a MÁV, illetve a magyar állam közötti közszolgálati szerződés rögzíti, és állapítja meg a hozzánk eljuttatott tájékoztató a MÁV-nak nem áll módjában ezekből a díjakból további kedvezményt és engedményt nyújtani, a menetdíjak beszedéséről pedig nem mondhat le. Idézet a levélből: A feláras köztük a gyorsvonati pótjegyköteles vonatok díjszabási tulajdonságát nem érinti esetleges késésük: az IC díjszabási szempontból IC, a gyorsvonat pedig gyorsvonat marad akkor is, ha sajnálatos módon tetemes késéssel tud csak közlekedni. A felárasság ugyanakkor garantálja azt, hogy késés esetén az utas 25-50 százalék átalány-kártérítésre váljon jogosulttá. A közlemény szerint késés esetén pénzt visszaigényelni a pénztárban, vagy az ügyfélszolgálaton lehet. Kizáró ok, ha az utast előre tájékoztatták a késésről.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!