Hírek

2016.06.28. 16:43

Ökölrázás, üvöltözés, anyázás: ezzel szembesülnek a tanulóvezetők

Székesfehérvár – Ökölrázás, üvöltözés, anyázás, sorozatos ledudálás – ezek csak a finomabb megnyilvánulások, amelyekkel a tanulóvezetők naponta szembesülnek. Az anyukáját szinte mindegyiknek emlegetik, pedig az jelen sincs...

Kocsis Noémi

Laura túl van a negyvenedik órán a jogosítvány megszerzése felé vezető úton. Nem ijedős, karakán típus, mégis negyvenéves koráig várt a jogsi megszerzésével. Mint mondja, eddig túlságosan tartott az úton rutinszerűen vezetőktől, a forgalomtól. – És ez bizony általános – teszi hozzá oktatója, Havasi László, aki a 90-es évek közepétől tanít kezdő autóvezetőket. Mint mondja, azóta jelentősen megnövekedett a „mazsolákkal” szembeni közúti agresszió, s egyre durvább méreteket ölt, változatos formákban. Az érintettek neme, kora nem számottevő, nincsenek köztük többségben a szőke hölgyek, vagy az ijedt, vasággyal együtt negyvenkilós középiskolás diákok – egyszerűen általános dolog és bárkit érinthet. Az elkövetők azonban jellemzően 1-2, sötétre fényezett, drága márkát vezető, életkorban 20-30-as fiatelemberek, akik nem csak kiordítanak az ablakon, vagy belengetik a középső ujjukat, de akár le is szorítják a szerintük túl lassan araszoló tanulóvezetőt. – A leggyakoribb ok a tanulóvezető lassabb haladása – mondja László.

Az oktatójárműben ülőnek amúgy is nehéz még rutintalanul a forgalomban, de még félelmetesebb, ha ezt a többi autós a türelmetlenségével meg is nehezíti. Pedig mindannyian voltunk tanulók

– Az emberek nagy része sajnos kifejezetten türelmetlen: ránk tapad, aztán padlógázzal kivágódik, megelőz és elégedetten ácsorog a pirosnál. A lényeg, hogy megelőzte a tanulóvezetőt. Mint az oktató húszéves tapasztalattal a háta mögött mondja, olyan, hogy közlekedési morál Magyarországon – sajnálatos módon nem is létezik. Ő egyszer vesztette el a lélekjelenlétét annyira, hogy kis híján kiszállt felrúgni a tanítványával szemben fellépő, üvöltöző autóst – egyébként viszont sosem veszi fel a kesztyűt. A városban több helyen tapasztalható közlekedési szabályváltozásokkal a most tanulók inkább tisztában vannak, mint az évek óta rutinból vezetők. Útszakaszok változnak, más lesz az útfelfestés, sávokat változtatnak meg, megállókat tesznek arrébb, a szabályokat azonban csak a rutinvezetők kis része követi egyből. A kifejezetten türelmesek, készségesek is tudnak bajt okozni – kevesen tudják például, hogy tanulóvezetőnek nem szabad elsőbbséget adni, nincs meg ugyanis az azonnali helyzetérzékelése a cselekvéshez, így nem fog tudni reagálni. Ilyen helyzetben is a KRESZ szerint kell haladnunk.

– Sok helyen nem látszanak a fáktól a táblák, vagy rosszul vannak felfestve a parkolók – mutatja például a Rákóczi út nemrég átadott, útmenti parkolóhelyeit László. – Ha a tanulóm ide beparkol, aztán a KRESZ szerint akar elindulni, a rendőr meg is büntetheti, ugyanis sráfozott, vagyis forgalomtól elzárt területre hajtott rá, hogy kijusson a parkolóhelyről. Arra ráhajtani pedig tilos.

A szabályok be nem tartása mellett legalább ennyire általános a türelmetlenség is. Az élet felgyorsult, a forgalom is, a legtöbb gépjárművezetőt pedig nem hatja meg, hogy előtte egy, a bonyolult szabályrendszert (ember+jármű+forgalom) tanuló ember araszol a T-betűs kocsiban. Van, aki annyira fél a kudarcoktól, hogy inkább marad gyalogos. Az oktatóknál sok a régebben levizsgázott, de sosem vezető, gyakorlatilag újrakezdő diák is. Az úrvezetők zöme rég elfelejtette mára, hogy ő is tanult valamikor. Pedig az igazi autós rutin – a szakemberek szerint – csak úgy 100 ezer levezetett kilométer után jön meg igazán...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!