Hírek

2015.11.19. 09:33

Óriási hangrobbanás rázta meg a várost délelőtt! (frissítve)

Székesfehérvár - Óriási robaj rázta meg a várost csütörtökön délelőtt. A város minden pontján hallani lehetett a zajt, amelybe még az ablakok is beleremegtek.

S. Töttő Rita

10:33 A durranással kapcsolatosan azonban még nem érkezett bejelentés sem a tűzoltósághoz, sem a rendőrséghez. A közösségi oldalakon is terjed a hír a robbanásról, ám eddig csak feltételezések láttak napvilágot. Mukics Dániel, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság helyettes szóvivője elárulta a feol.hu-nak: a hang egy repülőgép hangrobbanása volt, amellyel kapcsolatosan azonban a Honvédelmi Minisztérium szolgálhat információkkal.

10:40 A hangot az ország számos pontján hallották: Pátkán, Sárkeresztúron, Törökbálinton és még sok helyen. A közösségi oldalakon terjedő információk szerint egy Gripen hangrobbanását lehetett hallani.

11:11 A Honvédelmi Minisztérium megerősítette a feol.hu információit: egy levegőben lévő, katonai feladatot ellátó vadászrepülőgép robaja hallatszott. A minisztériumi szóvivő hozzátette: mindenki megnyugodhat, nem történt robbanás. További részletekkel még jövünk!

Így néz ki egy Gripen

11:27 A Wikipédia szolgálhat információkkal arról, mit is jelent pontosan a hangrobbanás. E szerint szuperszonikus sebességgel haladó repülőgép kelthet ilyen zajt, amely nem csupán kellemetlen, de az erős lökéshullámoknak köszönhetően akár anyagi károk is keletkezhetnek: betörhetnek ablakok, megrepedhetnek a falak, állatok szaladhatnak el ijedtükben. Információink szerint nagyon sokan tapasztaltak erős robajt, ablakrezgést, volt, ahol a pohár esett le az asztalról, más az asztal alá bújt ijedtében a mai hangrobbanás után. A sokak által észlelt „dupla” hanghatásra is magyarázatot ad a hangrobbanás, amelynek során a repülőgép ugyanis két hanghullámot is kelt: a gép orra összenyomja az előtte torlódó levegőt, azaz pozitív nyomást képez, a vadászgép farka pedig közvetlenül ezután negatív nyomással „válaszol”. A hangrobbanás nagysága sok mindentől függ: egyrészt, hogy milyen magasan repült a gép, mekkora volt és milyen sebességgel haladt.

12:46 Ma délelőtt kilenc óra tájban egy robbanás rezegtette meg a fehérvári ablakokat. Az emberek nem tudták, mi történt, többen ijedten telefonálgattak, kérdezték tőlünk is a robbanás okát.

Pár perce kaptuk meg Vargha Tamás miniszterhelyettes közleményét, ami választ ad a kérdésekre:

"Ma délelőtt a Magyar Honvédség légi hadműveleti központja riasztotta a készültségi szolgálatban lévő magyar Gripeneket, mert egy török civil B 737 típusú repülőgép, nem vette fel a polgári légi irányítással a kapcsolatot. A repülőgép repülési terve szerint Törökországból Hollandiába tartott.

A Gripen pilótája a feladat sikeres végrehajtása érdekében engedélyt kapott a hangsebesség átlépésére és arra, hogy mihamarabb  igazoltassa a török repülőgépet.

A hangsebesség átlépése során úgynevezett hangrobbanást lehetett hallani Székesfehérváron és körzetében. A feladat végrehajtása közben a török repülőgép felvette a rádiókapcsolatot, a készültségi szolgálatban lévő repülőgép pedig visszatért a bázisrepülőtérre."

14:30 Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium miniszterhelyettese a feol.hu-nak adott interjújában hozzátette: a vadászrepülők indítása akkor, ha egy repülőgép nem azonosítja magát, „rutin”, azaz minden alkalommal felszállnak. Ez a légvédelem feladata – tette hozzá, ahogy azt is:

- Évente néhány alkalommal előfordul hasonló, amikor azonosítani kell egy, a magyar légtérbe belépő repülőgépet. Az, hogy máskor nem hallottak hasonlót a környéken, csupán annyit jelent, hogy talán máshol gyorsult fel a gép, vagy éppen nem is volt szükség hasonló gyorsaságra – mondta. Vargha Tamás érzékletesen úgy fogalmazott: „úgy szoktuk mondani, hogy amikor átlépi egy repülő az országhatárt, nem döccen meg a gép, mint egy fekvőrendőrnél ” – a miniszterhelyettes ezzel arra utalt, hogy időnként a pilóták – főleg, ha robotpilótára kapcsoltak - nem azonnal érzékelik, hogy új ország légterébe léptek. Ez alkalommal is hamar sikerült felvenni a rádiókapcsolatot a Hollandiába tartó török géppel, így a vadászrepülők is visszatérhettek állomáshelyükre. A hanghatás másrészt azért is lehetett erőteljesebben érzékelhető – nyilatkozta a miniszterhelyettes -, mert ma már nincs olyan szigorúan kötött légifolyosó rendszer, mint régen, így a vadászrepülők is szabadabban választhatják meg például a repülés magasságát. S minél alacsonyabban repül, annál inkább hallani a hangsebesség átlépését. Másrészt pedig – tette hozzá Vargha Tamás – az elmúlt napok terrorcselekményei miatt mindenki érzékenyebben reagál a hasonló hangokra. – A légvédelem azonban folyamatos szolgálatban van, így nyugodtan alhatunk, mert ők mindig figyelnek.

(A cikkhez használt képünk csupán illusztráció)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!