Parkolóhelygondok: mindegy, ha drága, csak legyen?

2017. április 20., 07:00 szerző: Kocsis Noémi fotós: Koppán Viktor Dávid
komment
Székesfehérvár – Bő egy hónapja egy órán túli parkolásért fizetni kell egy fehérvári, belvárosközeli nagyáruház parkolójában is. Megkérdeztük olvasóinkat: jó gyakorlat szerintük az áruház döntése?
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Március elejétől csak egy órányi parkolás ingyenes a Palotai úti egyik nagy élemiszermulti saját parkolójában. Az áruház a parkoló üzemeltetésére egy budapesti székhelyű céggel kötött bérleti szerződést, a parkolót igénybe vevő vásárlók pedig – a területen négy helyen kihelyezett piros tábla szövegének tanúsága szerint – a bérlő céggel, ráutaló magatartást tanúsítva gyakorlatilag szintén szerződést kötnek. Ezt a magyar polgárjog lehetővé teszi ugyan, de a megvalósulás sok kérdést felvet: mi van, ha a vásárló nem akarja ezt a két, egymásnak ismeretlen fél között kötött szóbeli szerződést, hogyan valósul meg a ráutaló magatartás és hogyan ellenőrzi ezt a parkoló üzemeltetője? Az intézkedés nyomán azonban az eredeti cél – az áruház vásárlói találjanak napközben parkolóhelyet az utóbbi hónapokban már gyakorlatilag megközelíthetetlen, túlzsúfolt területen – megvalósult. A korábban tartósan itt ácsorgók eltűntek, a vevők örülnek. Vagy mégsem?

A Penny Magyarország Kft- és és a parkolót üzemeltető Park-Ferr Kft. is kerestük kérdéseinkkel, az áruház lapzártánkig nem reagált, az üzemeltető szerdán napközben visszahívást ígért ugyan, de ez végül nem történt meg. Így nem tudtuk meg, hogyan és milyen szempontok alapján alakították ki díjszabásukat. Az a világhálóról kiderül, hogy az áruház gyakorlatában nem egyedi az eset, budapesti egységeiknél már hét éve hasonló díjakkal, illetve büntetésekkel éltek – ott is kaptak negatív visszajelzéseket. A megkérdezett fehérváriak többsége szerint szükséges volt az intézkedés, a szóban forgó Palotai úti áruházparkolóban ugyanis pár hónapja – értékelhetően a környékbeli, belvárosi utcák fizetőssé tétele óta – napközben, főleg félelőtt hosszú percekig is keringhetett a vásárolni igyekvő autós, míg szabad helyet talált. Azokat szemmel láthatóan azok foglalták el, akár egész munkanapok időtartamára is, akik nem akartak a zsebükbe nyúlni.

A parkolás kialakított gyakorlata és szabályai azonban több kérdést is felvetnek. A kitáblázás szerint a parkolási díjak az üzlet nyitvatartási idejében így alakulnak: az első óra ingyenes, a második 500 forint, a második órán túli parkolás pedig egységesen 2500 forintba kerül. Minden leparkoló autóról fotó készül, a jármű adatait  egy ott dolgozó őr rögzíti, a két órán túl ácsorgók pedig a közterületes „mikuláscsomag” mintájára felszólító dokumentumot kapnak szélvédőjükre, hogy fizessenek pótdíjat. Mint azonban Czenczi Anikó ingatlanszakértő jogász mondja, nehéz bizonyítani, hogy a vásárló mikor ment be a boltba, hányszor hagyta el a járművet, állt át máshova, s az is aggályos, hogy miért köteles megkötni a ráutaló magatartással azt a szóbeli bérleti szerződést, amelyre a cég gyakorlata utal.

Az ingyenességen túli második óra 500 forintja önmagában értelmezve egyébként a város legdrágább parkolását jelenti, hiszen még a legbelső zónában is 380 forint egy óra, míg a legtöbb helyen 190 forintos áron állhatunk meg. Az őrzött magánparkolók  árait általában fél órában, majd percalapon, vagy megkezdett félóra alapján határozzák meg, ezekben átlagosan 90 forintért ácsoroghatunk el egy félórát járművünkkel, s szolgáltatásként őrzést is kapunk.

A megkérdezett fehérváriak többsége inkább üdvözli a Penny gyakorlatát: az áruház parkolója legyen egyértelműen a vásárlóké! A tulajdonos diktál, az autós alkalmazkodik, vagy máshova áll – ez is általánosnak mondható vélemény. Külföldön élő olvasó jelezte: ott csak fizetős áruházi parkolás létezik, az ügyeskedők pedig drága büntetéseket kapnak.

Kocsis Noémi

2017. április 20., 07:00 szerző: Kocsis Noémi fotós: Koppán Viktor Dávid

Hozzászólások

Részletes műsor



Műsorok betöltése...