Hírek

2015.09.01. 13:00

"Pénzbeszedés" vagy életveszély-elhárítás: egyszerűen levágták a légkábelt

A következő történet gyakorlatilag bármelyikőnkkel előfordulhat, hiszen több helyen vannak még régifajta, „csupasz csatlakozók”.

Házi Péter

Egy ilyen csatlakozó égett szét még tavaly, Nagy József házánál, egy vihar miatt. Bejelentette, hogy nincs áram, másnap kijött a szolgáltató és a javítás helyett egyszerűen levágta légkábelt, életveszélyre hivatkozva. Ezután 160 ezer forintjába és egy hónapjába került olvasónknak, hogy újra legyen áram a házában. A Kommunális és Lakóépületek Érintésvédelmi Szabályzata (KLÉSZ) szerint a lakóházak elektromos rendszerét legalább hat évente át kéne vizsgáltatni, ám ezt csak elvétve tesszük meg.

– Be sem jöttek az áramszolgáltató emberei a házba, hanem egyszerűen levágták a légkábelt, ami szerintem elfogadható állapotú volt, éppen olyan, mint a faluban bárhol – mondja a Seregélyes-Szőlőhegyen lakó Nagy József, akinek 160 ezer forintjába és egy hónapjába került, hogy újra legyen villanya, miután tavaly nyáron egy villámcsapás tönkretette az ominózus kábeldarabot. Két hűtőládájában mangalica- és egyéb húskészítmények, fagyasztott gyümölcs, termény volt, szerinte 600 ezres kára keletkezett.

– Ha nem jelentem be a hibát, hanem kihívok egy regisztrált szerelőt, akkor az kicseréli a sérült kábelt, ami a tetőtartótól a villanyóráig tart, a légkábel pedig maradt volna a helyén, nekem meg nem kellett volna 160 ezer forintot kifizetnem – vélekedett Nagy József, aki szerint csak azért vágták el a kábelt, hogy új engedélyeztetés címén komoly összeget lehessen tőle elkérni.

Amint ugyanakkor Egyházi Nikolettától, az E.on Hungária szóvivőjétől megtudtuk, már 2011-ben, amikor felújítást végeztek Seregélyesen, felhívták olvasónk figyelmét, hogy a tetőtartó és a mérő közötti fővezeték régi, nem felel meg a szabványnak, szigetelése elöregedett. Kérték, javítsa meg, mert az új, szabványos csatlakozót a régi bergmann csőbe nem lehet behúzni. Az ominózus vihart követően a helyszínen pedig azt állapították meg, hogy a leszálló vezeték szigetelése nagyrészt teljesen hiányzik, ez tűz- és életveszélyes állapotot jelent, ezért döntöttek a légkábel levágása mellett. És ami sokaknak újdonságként hangozhat: a tetőtartó és a fogyasztásmérő hely közötti fővezeték csövezésének és a fogyasztásmérő helynek a szabványosítása az MSZ 447. szabvány szerint a felhasználó kötelessége! Amint megtudtuk, a ma érvényben levő VET (Villamos Energia Törvény) és a „kopasz drótos” korszakban érvényes VET jelentősen eltér. Ma egy új bekapcsolás légvezetékes csatlakozóját az elosztói engedélyes létesíti, régebben más konstrukciók is voltak. Általános „szabály”, hogy a légvezetékes bekötés az oszloptól az első kötési pontig (itt a tetőtartó) az EON felelősségi körébe tartozik, de ha a szerelők az ügyféloldali szakaszon szembesülnek veszéllyel, akkor is cselekedniük kell.

– Természetesen semmilyen szerelési költséget nem kértünk, viszont amikor ügyfelünk szabványosíttatta a belső hálózatát, az általa megbízott szerelő a mérőhely tekintetében sem mert felelősséget vállalni és csak annak átépítése után adott szabványossági nyilatkozatot. Tehát ha az illető közvetlenül keresi meg a szerelőt, akkor is ugyanezt a műszaki tartalmat kellett volna kifizetnie – tette hozzá Egyházi Nikoletta. Panaszosunk egyébként még tavaly a fogyasztóvédelmi felügyelőséghez fordult, ahonnan panaszának kivizsgálását áttették a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz. Olvasónk többször érdeklődött a MEKH-nél, ahol azt mondták, dolgoznak az ügyön, de határozatot nem kapott. Az ügyben még a múlt héten megkerestük a MEKH-t, ahonnan azt a választ kaptuk, hogy éppen aznap hozták meg a határozatot, amelyet postáznak.

„A hivatal mindent megtett az ügy körülményeinek alapos feltárása érdekében, amelynek csak egy része a felhasználótól, illetőleg a szolgáltatótól történő adatkérés. Ezt követően a Hivatal elvégezte az információk elemzését, amelynek alapján hozta meg a mai napon az ügyet lezáró határozatát.” – írják. Nos, mint Nagy Józseftől megtudtuk, a levélben, amit most végre meg is kapott, több mint fél év után elutasítják panaszát, kárigényét is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!