Hírek

2016.06.28. 14:17

Rossz lett a gyermek bizonyítványa? Nem a büntetés a megoldás!

Hogyan tudják a szülők motiválni a gyengébben teljesítő gyerekeket? A nyári szünetnek valóban a pihenésről kell szólnia? Ezekre a kérdésekre is kerestük a válaszokat.

Laci Patrícia

Mindig vannak olyan tanulók, akik nem teljesítettek a legszebben az idei tanévben. Egyes szülők ilyenkor mérgesek is a gyermekükre, s azt kérdezgetik a lurkóktól, hogy: Mégis miért nem igyekeztél jobban? Előfordul az is, hogy büntetést kapnak az iskolások, például nem számítógépezhetnek vagy nem szórakozhatnak. Kaufmann Anikó pszichológus úgy gondolja, hogy a büntetés nem jó megoldás.

– Semmiképpen nem érdemes a rossz bizonyítvány miatt a gyermeket megszidni, hiszen ez egyrészt nem motiváló, ezért hosszútávon elmehet a kedve a lurkónak a tanulástól, vagy épp attól, hogy hajlandóságot mutasson a jegyek javítására. Másrészt előfordulhat az is, hogy a gyenge teljesítmény nem a gyermek hibájából adódott, például azért kapott rosszabb jegyet, mert előfordult, hogy otthon felejtette a felszerelését, ami inkább mutatja a szorgalmát, feledékenységét, az adott tantárgyhoz való hozzáállását, mint a tudását. Ilyen esetekben lehet, hogy a bizonyítványban egy, akár két jeggyel is rosszabb lesz, mint ahogy azt a tudása alapján a gyermek érdemelné, ezért az amúgy is valószínűleg elkeseredett, csalódott iskolás keserűsége a büntetéstől még fokozódna, illetve ebben az esetben a hanyagságára már megkapta a büntetést. Mindig előrevivőbb eszköz a motiválás és a jutalmazás. A szakértő szerint érdemes a gyermeket biztatni, támogatni, hiszen a rossz bizonyítvány miatt még nem dől össze a világ. Emellett fontos, hogy a gyermek érezze a szülő szeretetét.

– Ha egy tantárgyból javítani szeretne a gyerkőc, akkor a következő tanévben keressenek számára egy hozzáértő pedagógust, aki korrepetálni tudja a lurkót. Legjobb, ha egy külső, független tanár, esetleg egyetemista foglalkozik a gyermekkel és nem anya vagy apa, még akkor sem, ha ők is otthon vannak a témában. A gyerekekkel való kapcsolatot támogatja, ha nem a szülő „nyüstöli” a tanulással a csemetéjét, csak meghallgatja a panaszát és segít megoldani az adott problémát egy szakember bevonásával. Nyilván ez nem azt jelenti, hogy minden tantárgyból járjon különórákra a kis nebuló, csak a legszükségesebbeknél, hiszen a túl sok egyéb elfoglaltság elfárasztja a gyerekeket.

Egyes gyereknevelők úgy gondolják, a nyári hónapok a legjobbak arra, hogy fejlesszék a kicsik tudását, ám Kaufmann Anikó ezt megcáfolja: – A nyári szünet elsősorban a pihenésről és a játékról szóljon, főleg a szabad játékról, ami az egyik legjobb „fejlesztés” a gyerekek számára. A levegőn való mozgás, sport, társakkal való együttlét kiváló regenerálódás testileg és lelkileg a fáradt iskolásoknak, illetve a legjobb felkészítés a következő tanév terhelésére. Játékos, „fejlesztő” foglalkozások vagy táborok, például művészeti vagy kreatív tevékenységek hasznosak lehetnek, amennyiben a gyermek ezeken szívesen saját kedve és érdeklődése szerint szeretne ott lenni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!