„Unatkozom” – ha nincs figyelem, a fegyelem is lazul

2017. április 06., 12:00 szerző: Bokros Judit
komment
Székesfehérvár - A diákokat egyre nehezebb lekötni órán, és a fegyelmezés is sokszor hatástalan marad. A tanárok közül többen tehetetlennek érzik magukat.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Az, hogy az iskolákban vannak fegyelmezési problémák, nem újdonság. Viszont egyes tanárok arra is panaszkodnak: egyre nehezebb tanulásra, figyelemre ösztönözni a fiatalokat. Sokukat szinte csak a számítógépezés, az okostelefon érdekli, tehát a pedagógusnak lényegében ezekkel kell versenyezni. Ha pedig fegyelmezni próbál, még az is megeshet, hogy a szülővel gyűlik meg a baja.

Egy alsós tanítónő – aki több mint 10 éve van a pályán – például azt mesélte: sűrűn hangzik el a gyerekek szájából órán az „Unatkozom. Miért nem számítógépezünk?” mondat, amivel nagyon nehéz mit kezdeni. Szinte napról napra ki kell találni valami újdonságot, amivel be lehet vonni a gyerekeket a munkába. Ez többnyire játékos feladatokkal lehetséges. Tapasztalatai szerint a fiúkra jellemzőbb az ellenállás, az viszont általánosságban igaz, hogy a diákok füzetből, könyvből nem szeretnek dolgozni. Azért igyekszik fölkelteni és fönntartani az érdeklődést, ám ez nem mindig lehetséges. Ilyenkor meg persze lazul a fegyelem.

A tanítónő szerint ő még szerencsés, hiszen kicsiket, 1-4. osztályos nebulókat tanít. Ők még tisztelik benne a felnőttet, a pedagógust, kezelhetőbbek, mint a nagyobbak. A helyzet az alsó tagozat végére kezd megváltozni. Addigra már eléggé kinyílik a gyerekek csipája, és aki olyan személyiség, vagy otthonról azt a mintát hozza, hogy nem kell megfelelni, és tisztelni a tanárt, azzal gondok lehetnek. A diákok rosszul értelmezik a szabadságot, egyesek azt gondolják, nekik mindent lehet.

A pedagógusok próbálják a szülő segítségét kérni, ám előfordul, hogy falakba ütköznek, és az anya, apa egyáltalán nem partner lesz, hanem még be is panaszolja a tanárt. Ezt egyesek már nem az igazgatónál teszik meg, hanem az intézményt fenntartó tankerületi központoknál.

A Pedagógusok Szakszervezetének megyei elnökétől, Jámbor Ferencnétől megtudtuk: neki is említik olykor a kollégák, hogy egyre nehezebb a gyerekekkel. Ő azonban csakis azt az utat tartja járhatónak, hogy a diák számára érdekessé kell tenni az órát. A pedagógusnak olyan személyiségnek kell lennie, aki tud hatni a gyerekekre. Az állandó fegyelmezésnél pedig jobb eszköz lehet a szeretet, az odafordulás a diák felé.

Azt egyébként, milyen eszközei vannak a tanároknak a fegyelmezésre, intézményi házirend és törvény szabályozza. Ha egy tanuló megszegi a kötelességeit, akkor fegyelmi eljárás alapján, írásbeli határozattal fegyelmi büntetésben részesíthető. Tíz év alatti tanulóval szemben azonban nem indítható fegyelmi eljárás. A büntetés lehet például megrovás, a családtól meghatározott kedvezmények, juttatások csökkentése, megvonása (ám ez a szociális kedvezményekre, juttatásokra nem vonatkozik), a diák áthelyezése másik osztályba, iskolába, vagy kizárás az iskolából. Ez utóbbi esetben másik intézményt kell keresni a tanuló számára. Igazolatlan hiányzások esetén is külön megvan az eljárás. Amennyiben az esetek ismétlődnek, az iskola bevonja a gyermekjóléti szolgálatot.

A Székesfehérvári Tankerületi Központ igazgatója, Török Szabolcs úgy tájékoztatott: az iskolákban folyó pedagógiai munkával kapcsolatban panaszt, bejelentést kaphatnak. A leggyakoribbak, hogy a szülő eltérően ítél meg egy esetet, illetve nem ért egyet a pedagógus által alkalmazott módszerekkel. Elenyésző azon panaszok száma, amelyeket lelki terror, megalázás vagy fizikai bántalmazás miatt iskolai dolgozókkal szemben fogalmaznak meg, átlagosan évente egy ilyen eset fordul elő. A kivizsgálás jogszabály alapján történik, a törvény által meghatározott 30 napos határidővel.

Észrevételük szerint a bejelentések száma nem nőtt az utóbbi években.

Bokros Judit

2017. április 06., 12:00 szerző: Bokros Judit

Hozzászólások

Részletes műsor



Műsorok betöltése...