Hírek

2015.09.23. 17:08

Termékbemutatók talánya - A honlap megszűnt, de az időslehúzás vígan üzemel tovább

Úgy tűnik, egyelőre örök téma a főképp időseket célzó, termékbemutatónak álcázott áruvásárok sora. Az átverők megyéről megyére mennek és kaszálnak, rengeteg pénzt.

Kocsis Noémi

A Fehérváron is tevékenykedő banda egyik tagjának közösségi oldalas bejegyzéséből kitűnik, az idősek becsapását teljesen rendbenvalónak tartják, a vágyott luxuskocsi árát a mamiktól várják

Már a „szakmából” kiugrott, egykori termékbemutatós alkalmazott mesélte el az egyik kereskedelmi rádiócsatorna népszerű reggeli műsorában, mit hoz a csalók konyhájára ez a megtévesztésen alapuló tevékenység. Az a cég, amelynek ő dolgozott, országosan 5 településen működött egyidejűleg, városonként havi 15 millió forintos bevétellel. Továbbra is óriási üzlet tehát a mamikázás – az általunk korábbi cikkünkben szereplő megfogalmazás alapját egy ilyen cég közösségi oldalas levelezésében találtuk meg, ahol az alkalmazottak nyugodtan kommentelték egymásnak, hogyan fogják jó sok pénzzel lehúzni a mamikákat. A téma kapcsán néhány hónapja elmentünk egy ilyen fehérvári, termékbemutató cég irodájába, egy panaszost kísérve. A hölgy idős szüleit képviselte: az ügyben lelkileg megroppant házaspárnak több százezer forintért értékesített egy ágyneműgarnitúrát a termékbemutatót ígérő cég, de nem voltak hajlandóak visszavásárolni a fondorlatosan eladott terméket. A cég vehemens képviselője úgy érvelt, mindenki felelős a döntéseiért, ez esetben két felnőtt döntésével szemben hozzátartozó nem mehet. Hiába vitt a hölgy jogi képviselőt is, nem sikerült visszakapni a pénzt.

Nagyon hasonló eset bukkant fel pár hete Veszprém megyében, az egyik helyi riporter írta meg tapasztalatait egy áruvásárlással egybekötött termékbemutatóról, amelyre egyébként alig tudtak bejutni, mert a cég munkatársa „túl fiataloknak” találta őket. Mint az egyeztetés során kiderült, ugyanaz a banda dolgozik most Veszprémben, hasonló módszerekkel. A meglátogatott veszprémi termékbemutatón a 15 vendégből legalább nyolcan vásároltak a sok százezres termékekből. Az esemény kifejezetten furcsa légkörben zajlott, a vásárlóknak álcázott újságírók megkapták, hogy nem normálisak, amiért nem vásárolnak a „csak itt, csak most, csak önöknek” akciós dolgokból.

Évek óta folytathatják ezt a tevékenységet e cégek, hiszen a jogi környezet megengedő, sok a kiskapu, a panaszosok pedig a legtöbb esetben képtelenek kitartóan képviselni az érdekeiket. A kevés feljelentésből sem lesz tényleges eljárás, amely kétes kimenetelű és hosszadalmas, a költségekről nem is beszélve. A termékbemutatónak álcázott vásárlásösztönző vállalkozások az idősek, nyugdíjasok jóhiszeműségére építenek, meggyőzik a bemutatóra hívott embereket, hogy az egészségük megtartásához elengedhetetlen a kínált termék, de ha nekik nem, jó lesz a gyerekeknek, unokáknak. Az eseményen rögtönzött „orvosi vizsgálattal” pedig még meg is ijesztik a kuncsaftokat.

A tudatos vásárlói magatartásra ösztönzés csak az egyik lépés, a témában közölt több információ mellett. A jogi kiskapukat kihasználva naponta újabb vásárlókat csalnak lépre a behízelgő hangú telefonos kisasszonyok és árubemutatót vezető fess, fiatalemberek. Bár két parlamenti párt is ígért ez ügyben törvénymódosítás-javaslatot, érdemi változás nincs.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!