Hírek

2014.12.05. 18:30

„Villanybuszok” Fehérváron?

Milyen kiemelt fejlesztésekre pályázzon a megyeszékhely, a következő években? Hogyan lehetne javítani a tömegközlekedésen? Kell-e stadionfelújítás kilenc milliárdért? Ilyen kérdések kerültek elő a közmeghallgatáson.

Házi Péter

PARKOLÓK A város következő hat éves pályázati irányainak ismertetése után Fehérvár polgármestere a megjelenteknek adta át a szót. Budai István például arra volt kíváncsi, hol parkolnak majd az autók, ha a Várkörúton a felújítást követően ez a lehetőség megszűnik. A közlekedési iroda vezetője, Nagy Zsolt szerint nem a teljes Várkörúton, csak a Petőfi és Kígyó utca közötti szakaszon szűnik meg összesen 54 parkoló. A Rákóczi utca átépítésével ötven új parkoló is készül, ezen túl az evangélikus templomnál is létrehoznak egy új, 50-60 férőhelyes parkolómezőt, illetve a környéken egy parkolóház helyét is keresik.

ÁLDATLAN ÁLLAPOTOK A Balatoni úti felüljáró gyalogos részét mikor újítják fel? - jött az újabb kérdés. A Veszprém-Boba vasútvonal 2020-2022 körül várhatórekonstrukciójának részeként gyakorlatilag új felüljáró épülhet. Addig muszáj valamit tenni, mert a töltés kezd szétcsúszni, a Tátra utca felől egy súlytámfal építésére lesz szükség. Ezután lehet a járda esetleges javításáról gondolkodni. Egy másik hozzászóló, Dávid Terézia szerint hiába szüntette meg a város a Palotai útról (belváros felől) a balra kanyarodás lehetőségét, nem lett gyorsabb a forgalom. Nem gyorsítani akarták a forgalmat, hanem megszüntetni a Palotai úton a torlódást, ez sikerült reagált a közlekedési iroda vezetője. A 2015-ös költségvetésben várhatóan szerepel a Palotai úti benzinkút mellett a Jankovics utcai átkötőút megépítése, így a városrészbe való bejutás problémája megoldódik.

ELEKTROMOS BUSZOK? Nyiregyházki László külföldi tapasztalatai alapján azt vetette fel, szükséges lenne a tömegközlekedést megreformálni. Mint a polgármesteri válaszban elhangzott, éves szinten 350-400 millióba kerül a jelenlegi buszjárat-rendszer fenntartása. 2015 végén jár le az Alba Volánnal kötött szerződés, amikor uniós közbeszerzést kell kiírni, ekkor lehet a szolgáltatási színvonalat emelő előírásokat megfogalmazni. Most hat, viszonylag új busz érkezik, ám a város felvette a kapcsolatot egy céggel, amely Fehérváron újra trolibuszt gyárt, hogyan lehetne ezeket elektromos buszokként Fehérváron is forgalomba állítani.

STADIONCSÖRTE A közmeghallgatás után azonnal kezdődött a rendkívüli közgyűlés, amelynek legvitatottab napirendjét a Sóstói Stadion átépítésével kapcsolatos szerkezeti terv módosítás jelentette. Horváth-Tancsa Ágnes (Jobbik) azt vetette fel, miért nem marad meg a Duna-Ipoly Nemzeti Park által javasolt, 30 méteres puffersáv a Sóstó védelme érdekében. Márton Roland pedig azt firtatta, miért lett nemzetgazdaságilag kiemelt beruházás a stadionépítés? Talán azért, mert ez a miniszterelnök hobbija? - tette fel a kérdést, majd azzal folytatta: Nyilván nehéz nemet mondani, hogy ennyi pénz jön a városba, de a lakosságban érthetően megfogalmazódik: ha van 9 milliárdnyi mozgástér a magyar költségvetésben, vélhetően lehetne olyan beruházás is, ami a város lakóinak nagyobb részét érintené pozitívan.

- Ezek szerint a korábbi miniszterelnökkel szemben a jelenleginek a hobbija a 14 milliárdba kerülő elkerülő út megépítése is? Hiszen az is kiemelt beruházás lett! - reagált Cser-Palkovics András, aki hangsúlyozta, a 9 milliárd komplex városrész fejlesztést jelent, hiszen az épülő csomópont a környék közlekedését segíti, az új parkolókban a temetőbe igyekvők is megállhatnak majd és végre megmenthető a Sóstó védett területe a mederkotrással, vízutánpótlással. Egyébként a a stadion és a védett terület között 15 méteres védőtávolság lesz, úgy, hogy a stadion területén kap helyet a Sóstó látogatóközpontja is. Hozzátette, ez a projekt még a dobogóra sem fért fel a fehérvári fejlesztéseket illetően: a kórházbővítés, a vasútállomás felújítása és az elkerülő út sokkal többe kerül. A polgármester célja, hogy Fehérvár Közép-Európa szintjén jegyzett város legyen, nem az, hogy a 20 magyar nagyváros közül mondjuk a nyolcadik.

Szigli István szerint pusztán a 2004-ben megkezdett átépítés befejezéséről van szó, tudomása szerint az első harmadra 4,2 milliárdot költöttek, most, a hátralévő kétharmad, a Sóstó milliárdos rehabilitációjával és a környék rendbetételével együtt sem kerül 9 milliárdnál többe. És annak idején Gyurcsány Ferenc is azt mondta, be kéne fejezni az építkezést!

A szavazáskor Tancsa Ágnes, But Sándor és Márton Roland tartózkodott, Csabai Béla pedig a nem gombot nyomta meg. A többiek igennel szavaztak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!